Power Pro vs Strike Wire vs Sufix vs ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Power Pro vs Strike Wire vs Sufix vs ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Power Pro vs Strike Wire vs Sufix vs ?

Det börjar bli dags att byta lina på min gamla trotjänare (Ambassadeur 5000) som jag använder mestadels till trolling och vanligt spinn. Just nu kör jag med Power Pro, men har funderingar på att eventuellt prova något nytt. Inte för att jag är missnöjd med Power Pro, snarare tvärtom, men om det finns någon lina som är ännu bättre vad gäller hållfasthet och känsla så skadar det ju inte. Men jag kan mycket väl köra vidare med Power Pro eftersom jag är nöjd med den, men jag har aldrig kört med något annat märke på flätlinor så jag har ju inget att jämföra med.

Så vad säger ni, ska jag köra vidare med Power Pro eller prova exempelvis Strike Wire (som ju enligt reklamen verkar vara det bästa som går att uppbringa för pengar), eller något annat märke? Fick förslaget att testa Sufix hos den lokala handlaren idag, kan det vara ett alternativ? Ni som själv använder eller har använt Power Pro och även något annat märke får gärna göra en jämförelse vad ni tyckte som referens.
    Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Har själv gul Strikewire 0,28 på ena rullen och gul 0.34 Sufix Matrix Pro på den andra som jag använder till jerk- och spinnfiske, och har hittils varit nöjd med båda märkena.

Kommentera

Jag har kört pp i de ca 3 år jag jerkfiskat innan våras, då bytte jag till strike wire extreme. Det skulle jag inte ha gjort... Jag har aldrig blivit av med ett bete med pp 0,36 p.g.a att linan gått av. Det var däremot det första som hände med strike wire i ett sketet backslag. Jag har tappat en del beten under året som gått nu så det drar ihop sig till att slänga på pp nu igen.
      I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

Green day på Ullevål 4/6-10
      Green day på Wembley stadium 19/6-10

Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

Kommentera

Jag har testat lite lina under årens lopp . Tuf Line XP är helt klart den bästa pga av att den tappar inte färgen å så är den väldigt prisvärd 199 kr på lundgrens för 137 m
        http://shop.lundgrensfiske.com/product.asp?product=6018 ja körde 0,41 i nästan 4 år på en å samma rulle sen började den suga lite väll mycket vatten. 50 Ibs är inte 12 kg utan det dubbla .
        Power pro är helt okej men det högre priset jämfört med Tuf line å den är inte bättre ,tappar färgen lättare. Strike wire extrem har ja bara testat nån månad den verkar ännu bättre än Power pro i klass med Tuf Line fast den är mycket dyrare .Mina kompisar hade sufix matrix pro för 5-6 år sen . Vilket jävla skräp mjuk å la upp sig väldigt dålig . Nu var den väldigt tjock kan berott på det också.
        Dom där lyxlinorna från fireline köper ja inte vägrar betala 3 kr metern så mycket bättre kan dom inte va .

/Fredrik

Kommentera

Fireline Tracerbraid.. går fanemej inte av utan isåfall är det tafsen / lekaren på tafsen som ger upp först.

/M
          Mina Placeringar:
          2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
          2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Micke kostar den linan över 300 kr?? Nu såg ja att Bios har ju förstört Tuf line å lagt den i samma prisklass som Power pro /strike Wire extrem . Får väll hoppas PA håller nere priserna på Tuf Line på lundgrens ett tag till.

/Fredrik

Kommentera

Jag har jerkfiskat med Spiderwire ultracast invisibraid 0,35 i 2-3 år och jag är riktigt nöjd med den linan. Den tar mycket lite vatten även när den är sliten. Vet folk som inte gillar linan, men jag har inte haft några problem alls. Kör även den till havsöring i 0,15-0,17.
              En sportfiskares tankar om livet i allmänhet och fiske i synnerhet!
              http://mothugget.blogspot.com/

Kommentera

Har brukt PP 65lbs i 8 år, har vært fornøyd, men i sommer så gikk linan av på 2 av rullene, og jeg MÅTTE ha ny line.
                Jeg var i samme båt som deg, og ville teste noe nytt, endte opp med Cortland Masterbraid (Bronzeback) 65lbs Cortland er litt tjockare enn PP, men 10x smoothere, så kastelengden blir ikke noe sämre.

Michael
                'dawg, mans best friend!

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
                  Micke kostar den linan över 300 kr?? Nu såg ja att Bios har ju förstört Tuf line å lagt den i samma prisklass som Power pro /strike Wire extrem . Får väll hoppas PA håller nere priserna på Tuf Line på lundgrens ett tag till.

/Fredrik
                  Tyvär så finns det bara ett par spolar kvar på Lundgrens ;(
                  Det är USA import som gäller

Kommentera

StrikeWire och PowerPro är iprincip samma sak, tillverkas ifrån samma fabrik och flätas på samma sätt, förutom en speciell "coating" på S.W-linan. Sufix har jag inte hört så mycket om förut en lina vid namn Sufix Gyro 0.08mm jag provat ett tag. Ingen kanonlina men priset från Tradera är lockande, dock är det inte särskilt slitstark varken i färgen eller fibrerna.

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                    12 svar
                    1 354 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                    19 svar