Lintjocklek - råd önskas - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lintjocklek - råd önskas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lintjocklek - råd önskas

Vilken tjocklek på flätlina hade ni valt i mitt läge?
    Rulle Amb 2500c
    Spö 6,6fot 7-28gr

Ska ha det som allround i båten, till borre och om jag har tur någon mindre gädda.
    Med längre spö kanske rullen även används för horngädda och hö.

Tack på förhand!

0,15-0,17 känns rätt lämpligt, täcker det mesta och klarar även större fisk om sån kliver på
    Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Beror helt på fabrikat etc... de flesta märken har olika dimensioner!

/M
      Mina Placeringar:
      2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
      2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

0,17 är en perfekt allroundlina för det lite lättare fisket!
        Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Jag har en Spiderwire Ultracast 0,14 liggande hemma, vad tror ni om den... i tunnaste laget eller?
          Tänker inte bara på bete och fångst utan även hur lätt det är att hantera den på rullen.

Kommentera

Ursprungligen postat av stregnil Visa inlägg
            Jag har en Spiderwire Ultracast 0,14 liggande hemma, vad tror ni om den... i tunnaste laget eller?
            Tänker inte bara på bete och fångst utan även hur lätt det är att hantera den på rullen.
            På en Amb 2500 med tung standardspole och vanliga stållager är linor tunnare än 0,15 - 0,18 direkt olämpliga. Dessutom är just den linan du har ojämn i sin flätning vilket förvärrar alla potentiella problem.

Det du drabbas av är att linan skär ner i de undre lagren när betet skall rycka igång den tunga spolen med sina tröga lagringar, och även om det verkar gå bra till en början tar det inte lång tid innan det smäller. Det är inte en fråga om Omdet smäller, utan När det smäller.

Du kan få det att fungera även med tunna linor av tveksam kvalitet, men då får du försiktigt svepa iväg betet. Men då har du ingen större glädje av ditt spänstiga, svindyra och fina kolfiberspö.

Jag skulle rekommendera Power Pro eller Strike Wire Extreme 0,23, eller kanske 0,19, inte tunnare.
            www.utreel.com

Kommentera

Tack för ett utförligt råd Ulf...

Rullen har specifikationer enligt nedan (om det gör någon skillnad på lintjockleken)
              First the gears are hand lapped after assembly for a smoother feel also the end of the shaft is hand polished for better free spooling each of the gears in the reel have special mil _spec aircraft_high temperature grease also a special rocket fuel liquid grease from England red label I use Bo ca Bearings which are high precision bearings ABEC#7 these bearings are cleaned and then the red label oil is then applied.Then I replace the main bearing shaft with a four pin stop the reel only had two pin stop this will let the reel engage in a quarter turn instead of half turn.The drag system is custom shimmmed for immediate on off response. Then the gears are replaced with 5.3 .1 gear instead of 4.7.1 gear radio this gives the reel a faster retrieve and lastly I replace drag washer with carbon fiber drag washer for silky smoothness and outstanding consistency.I then replace the handle with a dual chrome handle

Kommentera

Sten.

Gör det rätta och skickar det till Ulf för lite tekniskt kärlek!
                Okej, det kostar en slant men det är värt det tro mig!

Ingen reklam här, inte...

Kommentera

Ja där finns ju utrymme eftersom jag fick ett bra pris
                  Men Don Livino är väldigt duktig, han är lite av en legend i USA när det gäller Ambassadeur...liksom Ulf är i Sverige ;-)

Kommentera

Don Iovino är en legend i USA, men UT är flera steg vassare när det gäller trimmning. Iovino sätter ihop sina rullar med originaldelar och polerar lite här och där. Dock har han satt i Boca lager som iofs är bra. Men använd din rulle innan du skickar till UT, då kommer inte bli besviken på den.
                    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                    12 svar
                    1 397 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                    19 svar
                    1 664 visningar