Berkley Whiplash Crystal - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Berkley Whiplash Crystal

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Berkley Whiplash Crystal

Éllo!

Tänkte höra lite vad ni har att säga om Berkley's Whiplash Crystal som linval.
    Den verkar ju bra om man tittar på den och läser tillverkarens beskrivning men hur är den i verkligheten?

Är ju något sanslöst tunn enligt beskrivningen och hur gör man i så fall, blir ju en jäkla massa lina att dra på rullarna?

Jag skall ha den till kustfiske efter havsöring, vilken dimension skall man i så fall välja? Deras tunnaste dimension är ju på 0,06mm och skall klara 10.6 kg, vilket borde räcka mer än väl till mitt fiske? Eller skall man dra på en 0,17mm som skall klara 21,7 bara för att inte behöva dra på 450 meter lina på rullen?

Sen även input huruvida det är en bra lina eller inte, skall sitta på haspelrullar.

Du grundar ju med nylon i botten så att du bara behöver dra på ca 100 m vare sig du kör 0.06 eller 0.17. Hur som helst tycker jag att du ska välja en annan lina, eftersom det enligt mig är världens skitlina. har provdragit Whiplash Crystal 0.25 och den går av bara du tittar på den, vet inte om det var ett måndags ex jag pillade på men den gick av vid 9kg och inte vid knuten! Fireline är bästa flätlinan till haspel enligt mig och strike wire + tuffline till spinn.

Kommentera

Iofs kört Fireline på en av rullarna och den uppförde sig precis så som du beskriver att Whiplashen gör, den small av mitt på linan och inte vid knuten. Inte alls nöjd med den linan faktiskt, efter 3 bottennapp så är det 30 meter lina mindre på rullen och redan dags att byta.

Kanske är det så att jag oxå fick tag på ett måndagsex av Fireline men jag tror inte så mycket på det.

Kommentera

jag har haft samma problem med fire line.. gått över till strike wire helt o hållet.. även på ul haslplen o e hur nöjd som helst.. har ju 0.08 mm som tål en hel del

Kommentera

Har inte provt strike wire men är helt såld på power pro. Använder den gröna till både spinnfiske och vertikal. Har aldrig dragit av den vid drillning av fisk däremot har jag rätat krokar när jag fastnat. Nu vet jag att dom fuskar med lindimensionerna och den är förmodligen långifrån 0.10 men det är nog lika från alla leverantörer. Härnäst ska jag prova den gula varianten som ska vara ändå värre i brottsstyrka.
          Mina pb:
          Öring 7,58 kg (2010)
          Gädda 13,32 kg (2010)
          Ål 2,48 kg (2005)
          Abborre 1.38 kg (2009)
          Gös 7.66 kg (2010)
          Röding 6.18 kg (2011)

Kommentera

Crystal är min favorit till bottenmete på långa avstånd. Använder då 0,12. Kör den till havsöring också i 0,17 och har aldrig smällt linan. Det enda jag tänker på med dessa linor är deras nötningstålighet mot stenar osv, för det är där faran är, inte styrkan i dem. Kör en meter nylon som tafs om det är mycket fisken kan gå in i. Till flötmete bland näckrosor är också tunn flät att föredra, då man skär av näckrosorna om linan kommer in i dem.

Kommentera

Ursprungligen postat av eelking Visa inlägg
              Har inte provt strike wire men är helt såld på power pro. Använder den gröna till både spinnfiske och vertikal. Har aldrig dragit av den vid drillning av fisndimensionerna och den är förmodligen långifrån 0.10 men det är nog lika från alla leverantörer. Härnäst ska jag prova den gula varianten som ska vara ändå värre i brottsstyrka.
              Jag har gul 0.32 på en multirulle, helt underbar lina, man kan räta i princip vilken krok som helst, enda nackdelen är att det gula pigmentet fäller av nåt sån in i
              he^?=te i början men som tur är så är det väldigt lätt att spola bort med vatten.

Kommentera

kör whiplash på minst 4 olika rullar i nuläget och aldrig haft problem med att den gått av i kast eller liknande. för övrigt så är det den linan som driftar minst i vattnet av vad jag hittills har provat.. bra lina i mina ögon

kör 0.06 och uppåt i kromatisk ordning.

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                  Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                  av perch61
                  Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                  2024-01-08, 09:15
                • perch61
                  Linpåspolning
                  av perch61
                  Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                  2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                12 svar
                1 354 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg .art
                av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                19 svar