Vad har hänt med min flätlina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad har hänt med min flätlina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad har hänt med min flätlina?

Under senaste jerkturen upptäckte jag till min fasa att en 4-5 cm lång bit av min flätlina på min jerkrulle var helt platt. Svårt att förklara, men jag antar att de flesta vet hur en flätlina ser ut. Då jag tog tag i och snurrade var linända, tvistade linan ihop sig och såg ut ungefär som tidigare, dock blev det något sådär platt igen när jag släppte. Det "platta" området sitter ett tiotal meter in på spolen, fruktansvärt irriterande.

Jag gissar på att linan har, på något sätt snurrat/tvistat upp sig. Är detta något jag bör vara orolig för och byta lina omedelbart?

Linan är en StrikeWire 0.36 ca. 100-110 meter totalt.

Ingen?

Kommentera

Har linan "delat" sig i flera tunnare linor, har den alltså flätat upp sig?

Hade Whiplash Pro på en rulle för några år sen som gjorde så.

Kapa bort det som ser skumt ut, alt vänd linan på rullen.

Mvh.

Kommentera

Något som lätt händer med coatade flätlinor då coatingen släpper efter ett tag, har inte upplevt att linan blir svagare av detta. Sedan har ju vissa linor en platt profil medan andra har en rund.

Vill man slippa detta problemet så använd Cortland Spectron som håller sig identisk i månader!
        Kör nu med Sufix Matrix Pro och upplevt samma problem ibland med en platt profil en bit in på spolen.

Snart dax att beställa några spolar Cortland!
        På jakt efter 15+

Kommentera

Ett helt forum fullt med folk och det är inte fler som känner igen detta?

Kommentera

Nops. Kan inte vara så vanligt. Har använd braid sedan hedenhös -känns det som. Har aldrig råkat ut för det. Numera kör jag mest Power X och Elite Braid men har testat en hel del genom sorter,
            Mete framför allt!
            www.Metetorget.com

Kommentera

Jag har inte sett det "platta området" men det låter som om det blev något galet i flätningsprocessen vid tillverkningen... man kan få måndagsex av allt
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Fimpa dom 10 metrarna och kör vidare, håll koll så att det inte uppstår igen.
                Har kört Power Pro i ca 15 år utan att ha varit med om nåt liknande...
                12 hours
                1,440 casts
                2 followers
                1 strike
                DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

Kommentera

Det problemet hade jag med andrasorterings linor. Jag påpekade det för min leverantör att linorna inte var tillfredställande. Då byttes dom ut och och sedan skickade nya till mina kunder som hade problem . Då var det andrasorteing av linorna dom var inte 100% kollade. Sedan är det jätteviktigt att anpassa linorna efter spöt, vilken typ av fiske grovlek på lina etc. Annars kommer du bli missnöjd med linan. Det kvittar vad det är för fabrikat på linan när den ändå blir skadad.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                    Jag har inte sett det "platta området" men det låter som om det blev något galet i flätningsprocessen vid tillverkningen... man kan få måndagsex av allt
                    Absolut, dock var det "platta området" inte där tidigare. Mest troligt är att linan har flätat upp sig. Jag som trodde att Strikewire var en stabil lina. Slänger på PP istället som jag aldrig haft några problem med.

Ursprungligen postat av Cisco Kid Visa inlägg
                    Fimpa dom 10 metrarna och kör vidare, håll koll så att det inte uppstår igen.
                    Har kört Power Pro i ca 15 år utan att ha varit med om nåt liknande...
                    Det är betydligt mer än 10 meter, jag skrev "ett tiotal meter", dvs 20-30 meter in på rullen. Har kört PP i ett par månader bara, är inte missnöjd än.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                    12 svar
                    1 411 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                    19 svar
                    1 684 visningar