Ny fin flätlina till min tandpetare. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny fin flätlina till min tandpetare.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

StrikeWire eller PowerPro.

Kommentera

Att så många älskar powerpro är lite överaskande, med tanke på priset. Å andra sidan verkar det som att den varit billigare än vad den nu är, nu kostar den ifrån Normark till butik lika mycket som Sufix Performance.

Men om vi säger att priset nästan inte spelar någon roll, är det fortfarande lika bra att köpa Powerpro eller är t.ex. Sufix Tru-braid bättre?

Jag har hört att Sufix skall vara ganska tunn (eller inte tjockare än angiven tjocklek som de flesta), skulle en 0.16 tru-braid motsvara en 0.14 av PP eller FL?

Som ni märker har jag börjat dregla lite över just Tru-braid. Är den märkvärt bättre än PP och FL är jag redo att lägga den extra slanten.
      Senast ändrad av RickardOlofsson; 2009-10-14, 19:17.
      Var snel mot fisken!
      http://www.myfishmap.com/nenja

Kommentera

Det är svårt detta med linor. Spiderwire Ultracast Invisibraid 0,20 fungerar klockrent på min Calcutta (multi) dock passar den inte alls i 0,10 på min Sedona 500 (UL-haspel). Generellt så brukar jag rekommendera Fireline till lite billigare haspelrullar. Tycker att den har fungerat okej, dock är den inte särskilt stark och jag har förlorat många beten pga. den linan. Inför nästa linbyte hade jag faktiskt tänkt testa Power Pro eftersom det är så många som är nöjda med den och dessutom går den att hitta billigt, så det är ingen större fara ifall den inte skulle falla mig i smaken.

Vad har du kört för lina innan? Var du nöjd/missnöjd med den?
        Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Jo det verkar vara en djungel av subjektivitet och påhittade siffror... :P

Jag har ju kört Sufix performance som skall vara en riktigt bra lina, däremot har den inte presterat för mig. Den har visserligen bara varit 0.12 men den har många gånger gått av väldigt lätt, känns som att jag antingen misshandlat den på något vis (för nära eld eller dylikt) eller att den är sjukt slitage-känslig.

Nu känns det som att det står mellan Sufix tru-braid och Powerpro.
          Var snel mot fisken!

Kommentera

Jag har för närvarande två Rapala-rullar som det ligger 0.10 Strike Wire på. På den ena rullen gick det på en hel spole om 137m. Den andra blev det för mycket med en hel spole. Bägge rullarna har fått linan pålagd under maximal press.
            Den tredje Rapala-rullen ska användas för 1-5g så där lägger jag på 0.08 till våren.
            Jag har använt linan för lite (1 dag) för att våga uttala mig om linans kvalitet men jag tycker att skillnaden i ur mycket lina som gick på sa något om hur linans tjocklek varierar i olika leveranser från fabriken.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Sedär, det kan till och med skilja på "samma" lina... :P

Frågan är vad jag skall köra för tjocklek, någon som har jämfört PP, FL & sufix och vet hur de är jämfört med varandra?

Sufix 0.16 låter lite mycket men någon sade att man får gå ner en storlek på Sufix om man jämför med andra, detta gör att 0.12 känns lite väl tunnt och 0.16 ganska lagom?

Sen har vi ju färger också, gör det någon skillnad? Lite sugen på röd helt och hållet för utseendets skull, men den ser väl ut som urtvättad rosa efter tio kast ändå gissar jag?
              Var snel mot fisken!

Kommentera

0,14 Spider Wire Stealth tycker jag är bra
                På jakt efter 15+

Kommentera

Oj va svårt det här var... Vissa säger att FL och PP är pest eller kolera och vissa säger att Sufix inte är bättre. Tillverkarna gissar i lindimensioner och det skiljer till och med mellan likadana linor.

Jag får väl helt enkelt prova mig fram... ^^

Lurar lite på PP ice, säljs ju i 70m-rullar, ganska fint om man bara vill prova linan. Eller om man kör på en tru-braid, så har man provat dyrlinan liksom...

Annars, om man kan tänka sig att betala en förmögenhet på japansk lina på ebay, några tips?
                  Var snel mot fisken!

Kommentera

Grymt nöjd med Spiderwire Stealth..
                    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd..

Kommentera

0.15 Spiderwire, jävligt fin lina
                      annars e ju Fireline en bra lina men jag tycker inte den e så speciell

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 354 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                      19 svar