Ny fin flätlina till min tandpetare. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny fin flätlina till min tandpetare.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny fin flätlina till min tandpetare.

Min lina är rökt och nu tänker jag unna mig en fin lina att vara nöjd med.

Linan skall användas ihop med ett 5-20g-spö med mycket känslig topp (små spöringar). Jag kommer kasta mestadels drag på 5-15g så en ganska tunn lina är att föredra men samtidigt vill jag ha en som håller om det smaskar på en hyfsad gädda eller växtlighet.

Vilka linor rekommenderar ni?

Hur är de i tjocklek gentemot varandra? En 0.12 är inte alltid en 0.12 som jag förstått det.

Är det värt att betala för de riktigt dyra linorna? Jag är redo att lägga en hundring extra om jag faktiskt får en lina jag blir nöjd med, kikar t.ex. på Sufix tru-braid.

Så, en så tjock lina som möjligt utan att den känns trög i ett spö som i princip har UL-spötopp, kanske blir 0.10 max 0.12? :/

Jag vill ha en lina som går mjukt igenom spöt men ändå håller bra helt enkelt, den får gärna vara relativt nötningstålig också.
    Var snel mot fisken!
    http://www.myfishmap.com/nenja

Ursprungligen postat av RickardOlofsson Visa inlägg
    Min lina är rökt och nu tänker jag unna mig en fin lina att vara nöjd med.

Linan skall användas ihop med ett 5-20g-spö med mycket känslig topp (små spöringar). Jag kommer kasta mestadels drag på 5-15g så en ganska tunn lina är att föredra men samtidigt vill jag ha en som håller om det smaskar på en hyfsad gädda eller växtlighet.

Vilka linor rekommenderar ni?

Hur är de i tjocklek gentemot varandra? En 0.12 är inte alltid en 0.12 som jag förstått det.

Är det värt att betala för de riktigt dyra linorna? Jag är redo att lägga en hundring extra om jag faktiskt får en lina jag blir nöjd med, kikar t.ex. på Sufix tru-braid.

Så, en så tjock lina som möjligt utan att den känns trög i ett spö som i princip har UL-spötopp, kanske blir 0.10 max 0.12? :/

Jag vill ha en lina som går mjukt igenom spöt men ändå håller bra helt enkelt, den får gärna vara relativt nötningstålig också.
    Förutsatt att du kan knyta så skulle ja välja Fireline 0,12 mm på min UL rulle får ja på nog hela spolen 110 m har ja för mig . Fireline är plattare å packar sig hårdare på haspel.
    Power pro 0,10 fyller ut lite mer å är mjukare trasslar mer om du inte har en jättedyr rulle , å andra sidan upplevs den lättare å knyta .
    Kan dom dra hälleflundra på 211 kg på 0,26 lina så håller nog 0,12 för en del gädda förutsatt att du har tafs .

/Fredrik

Kommentera

Kan knyta? Jag kör ganska uteslutande på palomar-knuten, är det någon annan som gäller så är det ju inte så svårt att lära sig fler.

Edit: Jag kanske skall tillägga att rullen linan skall spolas på är en för ändamålet lite för stor Shimano Symetre 2500 om det gör någon större skillnad.
      Var snel mot fisken!

Kommentera

Personligen är jag riktig kinkig med linan jag väljer till feeder/bottenmete. Där är mitt val Power X 0,07mm eller 0,11mm beroende på om jag kör medium eller heavy feeders. Grymt dyr, grymt bra.

Till spinn, där det inte alltid är lika viktigt att linan t.ex skär vattenytan lätt, kör jag Elite Braid. De är bra mycket tjockare, som de flesta braids, än vad som står på förpackningen. 0,12-0,14 mm räcker mer än väl till lättare spinn. Det är sällan att fiskens "styrka" medför linbrott. Det är mest när man råckar få till ett snärtiga felaktiga kast eller får bottennapp man får problem.

Skulle jag fiska med t.ex väldigt lätta beten, typ 1-4g, skulle jag tro att det kan vara en fördel att vara lite mera petigt med linvalet. Likaså att gå ner på än tunnare diametrar, typ 0,07mm.
        Mete framför allt!
        www.Metetorget.com

Kommentera

Nej, jag inser också att det i princip aldrig är en för svag lina för fisket. Åtminstone räknar jag inte med att kroka så stora fiskar. ^^

Riktigt så lätta beten blir det ju inte heller, kommer som sagt kasta 5-15g-drag med det spöt. Å andra sidan kommer jag använda samma rulle (för tillfället, extraspole på g förhoppningsvis) till lättare gäddfiske också, men i princip inga drag över 25g.

Jag inbillar mig att slitstyrka är en viktig faktor, det känns som att jag med min nuvarande lina, så fort jag fastnar i något, har en svag punkt på linan då den lätt går av. Jag misstänker dock att jag gjort något som förstört den linan, haft den för nära elden eller något.

Det jag egentligen är mest intresserad av är linornas olika karaktärer och tjocklekar jämfört med varandra.
          Det jag snappat upp än så länge är att de flesta linorna är lite tjockare än vad de anger och man kan därför gå ganska lågt i tjocklek utan att få en allt för tunn lina, medan Sufix verkar vara lite tunnare.

Jag inbillar mig att Fireline är lite styvare än andra linor? Den skall också ligga bättre på haspeln men vara svårare (?) att knyta?

Powerpro verkar vara en omtyckt lina, trassel verkar inte vara superovanligt men annars en bra lina.

Sufix performance, ganska omtyckt lina, själv har jag då dålig erfarenhet men skyller det på mig själv.

Släng in era erfarenheter och jämförelser nu. :P
          Var snel mot fisken!

Kommentera

Power Pro tycker jag funkar bra som du vet

Kommentera

Ursprungligen postat av lethul Visa inlägg
              Power Pro tycker jag funkar bra som du vet
              Jo jag vet ju det.

Hittade Powerpro för 1kr/m också, känns som ett fynd men däremot bara i 0.10, blir det för tunnt för "all-around-light-fiske"?

Fick även höra att Fireline är "betydligt tjockare" än vad som anges, stämmer det?

Beoutdoor säljer ju relativt billiga Corastrong ZOOM7, väldigt hög brottstyrka även om han erkände att den är tjockare än fireline, någon med erfarenhet?
              Senast ändrad av RickardOlofsson; 2009-10-14, 13:03.
              Var snel mot fisken!

Kommentera

Såhär är det med linor: köp en dyr lina, gråt en gång, köp en billig,gråt tio gånger. Själv rekommenderar jag Strike wire 0,13! Har aldrig krånglat, gått av eller dylikt.

Kommentera

Till haspel kör jag sufix perfomance braid 0,12mm
                  Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Power Pro 0,13 har jag till Jiggning å fisket efter Regnbåge... Som sagt en mycket bra lina å den håller även när man får lite botten napp... Körde Fire line innan men har hel gått över till Power Pro..

Ett stort + är också priset. Carlos här på sidan säljer den billigt.
                    Henrik "Elbas" Hansson
                    http://linan.rular.se

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                    12 svar
                    1 354 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                    19 svar