Säger bara Strike Wire! Har använt linan i över ett år nu utan ett enda linbrott! Helt otroligt bra lina som aldrig krånglar. Spider wire däremot har jag väldigt dåliga erfarenheter av; fransar upp sig och snärtas lätt av...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ny fin flätlina till min tandpetare.
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av RickardOlofsson Visa inläggtill lättare gäddfiske
Kan det var en idé att skaffa ett spö och rulle till med grövre lina och rulle?
Jag förespråkar annars Daiwa samurai braid om du får tag på den i Sverige!
Skitfiske
MMats Söderholm
0702300493 eller mats@umeafishing.se
umeafishing.se
PB: Gädda 16580g (jerk) 16100g (ismete) Abborre 1380g
Kommentera
-
Antar att ni som skriver Strike Wire menar Strike Wire Extreme som är betydligt bättre än den förstnämnda. 0.10 lär räcka för den fiskeklassen. Tyvärr har jag ingen koll på hur den funkar på haspel eftersom jag av tradition bara kört Fireline på haspelrullar. Använder sällan haspel utom vid tävlingsmete.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mvbatte Visa inläggVad är lättare gäddfiske, det kan vara en riktig gris på 10 grams beten!
Kan det var en idé att skaffa ett spö och rulle till med grövre lina och rulle?
Jag förespråkar annars Daiwa samurai braid om du får tag på den i Sverige!
Skitfiske
M
Lättare gäddfiske = om det nappar en gädda när man är ute och fiskar lite vad som helst.
Skaffa och skaffa, man måste ju ha råd också.
Har en liten plan på att försöka få tag på extraspole till rullen och spinna på en tjockare lina där, jag har redan ett spö som jag använder till de lite tyngre dragen på 20-40g.
Samurai braid, jag har en känsla av att jag inte får tag på den iom att du skriver så.
Strikewire extreme alltså, intressant.
Någon som provat Spiderwire stealth och kan jämföra med andra linor? Hur är den gentemot angiven tjocklek, är den mjuk eller styv?Senast ändrad av RickardOlofsson; 2009-10-16, 00:04.Var snel mot fisken!
http://www.myfishmap.com/nenja
Kommentera
-
Spiderwire stealth ligger bra till, någon som tror att röd är en dålig färg? Det är den enda som finns och det skulle matcha mitt spö.
Berkley Whiplash då? Någon som provat den? De lovar en sjukt hög brottstyrka, 16.7kg på 0.12mm. Visst det kan vara drömsiffror men den lär ju tåla mer än deras egna linor som de anger mindre på.Var snel mot fisken!
http://www.myfishmap.com/nenja
Kommentera
-
Jag skulle välja nya fireline varianten - Trilene. Tycker den är riktigt trevligt. Spolade på 110 meter på flickvännens haspel. Den är väldigt följsam och har bra brottstyrka samt för bannat skön bra slityta!
Jag rekommenderar verkligen den linan till haspel!Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?
Kommentera
-
Åk in till en butik, få tips av personalen och spola på per meter. De finns mer och mindre kända märken och du kan säkert få tips på en "no name" lina av bra klass till en sjysst pris.
Skall du ha en prisvärd lina tycker jag att Filstars Elite Braid är ett bra val och säljs till ett överkomligt pris. 120-160kr för 100m.Mete framför allt!
www.Metetorget.com
Kommentera
-
Ursprungligen postat av RickardOlofsson Visa inläggJo jag vet ju det.
Hittade Powerpro för 1kr/m också, känns som ett fynd men däremot bara i 0.10, blir det för tunnt för "all-around-light-fiske"?
Fick även höra att Fireline är "betydligt tjockare" än vad som anges, stämmer det?
Beoutdoor säljer ju relativt billiga Corastrong ZOOM7, väldigt hög brottstyrka även om han erkände att den är tjockare än fireline, någon med erfarenhet?
Fireline är platt och stel men en bra lina, den tappar dock färgen snabbt och efter 1-2 säsonger så fransar den sig, men då är det bara vända på linan och köra på nytt.
Corastrong Zoom är helt värdelös, suger vatten nåt otroligt, fransar sig på en gång och känns mer som en sytråd/garn till att lappa flytoverallen med.
Jag använder Spiderwire stealth 0.17mm till min haspel och är mer än nöjd.Lättknuten, följsam, tappar ej färgen och hållbar.
Annars är strikewire riktigt bra, men till min haspel håller jag mig till spiderwire!
Lycka till i Lin-djungeln!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Sunline Siglon PE X8 Braidav perch61Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...2 Foton
-
Kanal: Linor
2024-01-08, 09:15 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
|
12 svar
1 355 visningar
0 gillar