flourcarbonlina problem? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

flourcarbonlina problem?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• flourcarbonlina problem?

ja, så blev det inköp av lite flourcarbonlina för tafstillverkning, fabrikat climax, strl 0.35,

så jag satte igång med ett par tafsar, då jag drog åt knuten mot ett lekande på en av dem så gav detta fenomenet att linan kändes lite "sträv" i ytan efter åtdragning(typ microskopiska jack i linan), drog fingret utmed linan och ett mkt tunnt lager av linmaterialet hade lossnat, typ som ett microtunnt skinn

inte bra tänkte jag, gjorde om det och fick samma resultat, är flourcarbon känsliga för utsträckning o att detta fenomen att stark belastning ger detta resultat? med dito hållfasthetsförsämring?

*edit, tittade lite närmare på linan, det ser ut som den hårda knutdragningen har lämnat nåt som närmast kan liknas vid små trådar(microskopiska) som släppt från ytan på linan(de sitter alltså delvis kvar, en del släppte när man drog fingret över ytan), det är alltså dessa som känns som en lite sträv yta
    Senast ändrad av WL500GP; 2008-12-03, 20:46.

Var ganska tunn fc du använt men kanske är till ngt annat än gädda?

Vad har du gjort för knut?

Här har du http://www.thenextbitetv.com/images/...eader_knot.pdf

Kommentera

FC är mkt känsligare att knyta än nylon, skadas mkt lättare, och går av i knutarna.
      Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Se till att ha saliv på linan och dra åt den låååångsaaamt och försiktigt så funkar det. Valet av knut är kritiskt och välj en som inte är känslig för kinkar.
        www.utreel.com

Kommentera

ok, tack för tipsen!,
          roppin, tafsarna är tänkt till laxtafs för tubfluga, har använt den gamla hederliga knuten, "betesknuten" en loop i öglan o sen 4varv om o sen igenom loopen, kanske inte var så genomtänkt att anv sig av denna knut(något som jag fick erfara idag då dobben/tafs/fluga tog en flygtur utan vidhängade lina), ska testa med förslaget i länken, men lär sig nåt nytt varje dag

UT ska testa det med att ta det lite långsamt, blöta knuten gör jag av gammal vana

om jag gör om det och knutit med rätt knut o enligt konstens alla regler o sedan gör ett belastningstest o fenomenet upprepar sig, kan det då vara fel på linan?

Kommentera

Ursprungligen postat av WL500GP Visa inlägg
            ja, så blev det inköp av lite flourcarbonlina för tafstillverkning, fabrikat climax, strl 0.35,

så jag satte igång med ett par tafsar, då jag drog åt knuten mot ett lekande på en av dem så gav detta fenomenet att linan kändes lite "sträv" i ytan efter åtdragning(typ microskopiska jack i linan), drog fingret utmed linan och ett mkt tunnt lager av linmaterialet hade lossnat, typ som ett microtunnt skinn

inte bra tänkte jag, gjorde om det och fick samma resultat, är flourcarbon känsliga för utsträckning o att detta fenomen att stark belastning ger detta resultat? med dito hållfasthetsförsämring?

*edit, tittade lite närmare på linan, det ser ut som den hårda knutdragningen har lämnat nåt som närmast kan liknas vid små trådar(microskopiska) som släppt från ytan på linan(de sitter alltså delvis kvar, en del släppte när man drog fingret över ytan), det är alltså dessa som känns som en lite sträv yta
            Hej WL500GP; För att undvika alltför kraftig linfriktion och medföljande linskador bör du blöta genom att spotta på linan och knuten innan du försiktigt trimmar och drar ihop knuten. En bra linknut till lekandet och troligtvis den hållbaraste som finns är Palomarknuten. Ska du skarva linor i olika diametrar och material rekommenderar jag "Uniknot to Uniknot", dvs dubbel lassoknut. Uniknuten glider inte upp och den är nästan lika stark som Palomarknuten.
            Med lite träning behärskar du att göra både knutarna i beckmörker!
            Save the Big Ones for me!
            Old Firehand

Ps: Jag hittade några fiskeknutar här http://www.fishingcairns.com.au/page6-1.html Ds.
            Senast ändrad av Old Firehand; 2008-12-12, 16:31.

Kommentera

Reklamera eller köp ny lina...
              sigpic

Kommentera

Kör inte FC de går bara av när man minst anar det!!

När de gäller laxfiske så finns det absolut ingen anledning att köra FC de är knappast "linskygga" och man fiskar flugan väldigt fort så de hinner inte tänka efter innan de hugger...

Kommentera

tack alla,
                  hmm, får ta o testa med de därna knutarna o se om de hjälper,
                  tror att det kan va en fördel endå med FC, då tafsarna ska anv för insjö(vättern) laxfiske, långsam invevning i en sjö med klart vatten, kan nog vara en fördel då med så osynlig lina/tafs som går att åstadkomma,
                  men om den inte håller för att dra åt knutarna än mindre en lax tja då är det ju nåt skräp jag gått o köpt,
                  ska ta med den till butiken o visa dom hur den "fransar" sig vid belastning

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                    Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                    av perch61
                    Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                    2024-01-08, 09:15
                  • perch61
                    Linpåspolning
                    av perch61
                    Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                    2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                  12 svar
                  1 359 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg .art
                  av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                  19 svar