Spola flätad lina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spola flätad lina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jooonathan Visa inlägg
    om man fiskar efter gädda och abborre, med alla möjliga olika drag, ska jag satsa på 0,15mm pp eller 0,20? Är det någon större skillnad?
    Frågan handlar om: Vilken sorts drag och vad väger dem, samt: Hur mycket vikt tål ditt spö?

Personligen anser jag att det inte går att kombinera abborrfiske och gäddfiske på samma utrustning.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inlägg
      kanske det beror på hur service minded de är.

Men det jag tänkte på var att när butiken spolar på linan blir den väldigt sällan tillräckligt belastad. Risken finns att linan skär ner i underligande lager.

Så när du spolar på flätlina( både i butik och själv) är det alltid bäst om du sätter på nån lagom tungt gående(efter storlek på utrusning) flytande vobbler och åker ut på nån djup sjö och släpper ut nästan hela linan i med vind och sen medans du driver vevar hem den. då sträcker det så du slipper dessa problem.

eller så håller du bara motstånd med två fingrar. Lät lite bökigt att hitta en djup sjö, medvind och sen ta ut alla lina för att sedan veva in den. Just my opinion.....
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Tojon Visa inlägg
        Tanken med att ha nylon i botten på spolen är att det går på så mkt mer spunnen lina än nylon. Spunnen lina är dyrare än nylon så därför gör många så.
        Förutom det så finns det inget som påverkar linans kasande på spolen.
        Lägger du på nylon så är poängen att det ska vara så mkt att din spunna lina fyller upp hela spolen. Har du full spole kastar du längre och linan läggs bättre på spolen.
        När du fyllt spolen åker du ut på vattnet och släpper ut nästan all lina med ett tyngre drag el dyligt i änden på linan. Sedan vevar du in all lina fortare än vi d spinnfiske. Om du har för mkt lina spole när du vevat in så klipper du bara av den överflödiga linan. Har du för lite är det ju jobbigt att spola av all spunnen lina och fylla på med nylon men det är bara jobbigt första gången. Nästa gång du byter lina och köper samma dimension så har du exakt den mängd nylon du behöver.
        För det första: nylonlinan är till för att få den flätade linan att fästa på spolen. Annars snurrar linan på spolen vid belastning och då blir det så klart problem. Det uppstår främst när man har fisk på eller vid bottennapp. Nylonlinan behöver bara täcka spolen ett varv så det krävs bara några meter. Då vi spolar här i butiken använder vi bara dubbelhäftande tejp, en liten remsa. Det tar inte upp lika mycket utrymme som nylonlinan. För det andra så får man på mer nylonlina än spunnen lina, inte mindre. Jämför gärna en spunnen med en heldragen så får ni se. Ta t.ex. en 0,20. Man får närmare det dubbla av den heldragna på en spole mot den spunna.
        Vi spolar alltid på linan om kunden köpt linan här, det ingår.
        Ålands bästa fiskebutik, helt enkelt!

Kommentera

[QUOTE=Fiskarboden Ab;373421]För det andra så får man på mer nylonlina än spunnen lina, inte mindre.QUOTE]

Jag får väl lita på dig, men jag tycker att jag får på mer flätad än nylon av samma styrka.

Kommentera

[QUOTE=mdlarsson;373448]
            Ursprungligen postat av Fiskarboden Ab Visa inlägg
            För det andra så får man på mer nylonlina än spunnen lina, inte mindre.QUOTE]

Jag får väl lita på dig, men jag tycker att jag får på mer flätad än nylon av samma styrka.
            Det går på mer spunnen/flätad än nylon utan tvekan. Tror att "Fiskeboden" skrev fel av misstag faktiskt.
            Tänker inte lägga mer energi på detta. Har sagt mitt och det står jag för.

Jag vill jag kan och jag ska.
            Tobbe.J

Kommentera

hej

ställer en fråga här istället för att skapa en ny tråd..

vet ni hur tjock denna linan är och hur hög vikt den klarar?

Senast ändrad av Jooonathan; 2009-05-09, 00:14.

Kommentera

En liten tejpbit funkar kanon ! Brular inte behöva lägga runt hela spolen. Använder mig av vit kornig tejp, ej glansig

Kommentera

ny fråga, ville inte starta ett nytt inlägg för den så att ingen skulle kunna klaga på mig o säga att jag ska söka ;P

Kommentera

Ursprungligen postat av Jooonathan Visa inlägg
                    ställer en fråga här istället för att skapa en ny tråd..

vet ni hur denna linan har och hur hög den klarar?

http://cgi.ebay.com/Power-Pro-Spectr...3%3A1|294%3A50
                    Brottstyrkan ligger på 10 pund. Dvs i runda slängar 5 kilo.

Kommentera

haha, såg att min fråga blev jävligt skum, vad jag undrar är ju iaf hur tjock linan är och hur mkt vikt den klarar.
                      Senast ändrad av Jooonathan; 2009-05-08, 23:56.

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 354 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                      19 svar