Färga flätlina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Färga flätlina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Färga flätlina

Tjena,

kanske en idiotgrej men jag kan få tag på en viss flätlina billigt. Tänkte ha den till gäddmete och rosa färg känns inte het i det sammanhanget. (Eller stämmer det att just rosa är den första färgnyans som blir osynlig UNDER vatten?)

Någon idé om vad man kan färga linan med för att få den lite mer svart/mörkare utan att förstöra den.

Tacksam för svar!
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

tror inte gäddor är direkt kinkiga med färgade linor etc
    På jakt efter 15+

Kommentera

annars kan du bara färga den yttersta metern med en vanlig svart markeringspenna
      På jakt efter 15+

Kommentera

Jag har med framgång använt mörka vattenfasta tuschpennor (stavning?) för flugbindning av märket prismacolor till att färga sista biten på flätlina vid flötmete efter sutare, borde funka utmärkt för dig också om det inte är så att du planerat att färga hela linan samtidigt?
        Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          Tjena,

kanske en idiotgrej men jag kan få tag på en viss flätlina billigt. Tänkte ha den till gäddmete och rosa färg känns inte het i det sammanhanget. (Eller stämmer det att just rosa är den första färgnyans som blir osynlig UNDER vatten?)

Någon idé om vad man kan färga linan med för att få den lite mer svart/mörkare utan att förstöra den.

Tacksam för svar!
          nej för fan! Färga inte om den! Det är kanon med starka färger på linan när du ska styra flötet! Kör du bottenmete så är det kanon eftersom du kan se vad som händer där nere mycket lättare (tex skilja på rörelser från betet och en gädda som börjar vandra). Du behöver ju inte direkt bry dig om gäddan reagerar eftersom du ändå har nästan en meter tafs närmast betet.

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX Visa inlägg
            nej för fan! Färga inte om den! Det är kanon med starka färger på linan när du ska styra flötet! Kör du bottenmete så är det kanon eftersom du kan se vad som händer där nere mycket lättare (tex skilja på rörelser från betet och en gädda som börjar vandra). Du behöver ju inte direkt bry dig om gäddan reagerar eftersom du ändå har nästan en meter tafs närmast betet.
            Word!

Kommentera

Jag håller med CalleX, en lång tafs löser det problemet. Nåt annat som funkar bra om man vill kamouflera tacklet en aning är att skarva i en meter fluorocarbon eller grov nylon mellan flätlinan och tafsen. Jag brukar köra med grov nylon (1,0) och det har inte svikit ännu så länge.

Kommentera

De flesta fiskar är vita under, för att det är den färg som kamoflerar bäst mot en ljus yta/himmel. En mörk grön/svart lina syns sannolikt tydligare underifrån än en röd?
                Lite fånigt med gäddflöten som är kamomålade under ytan? Gäddorna bryr sig nog inte? En flytande kotte? Men vill man dölja flötet borde det vara vitt istället?
                Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Fel av mig. Det är 0,65 fluo. jag använder, inte nylon.

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
                    De flesta fiskar är vita under, för att det är den färg som kamoflerar bäst mot en ljus yta/himmel. En mörk grön/svart lina syns sannolikt tydligare underifrån än en röd?
                    Lite fånigt med gäddflöten som är kamomålade under ytan? Gäddorna bryr sig nog inte? En flytande kotte? Men vill man dölja flötet borde det vara vitt istället?
                    Du har ju erfarenheten så jag är idel öra...

Skulle du skita i att kamoflera en rosa lina till gäddmete (botten eller flöte)?

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                    12 svar
                    1 354 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                    19 svar