Flätlina till gäddfiske med multirulle. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina till gäddfiske med multirulle.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av fiior Visa inlägg

Ahaa!
    Det är ändå konstigt att det inte finns någon standard.
    Tack för tipsen!
    Det är vi i Europa som som strular till det och hittar på saker.
    I USA har dom haft krav på linor för att bli godkända enligt IGFA och då fick det vara en fel marginal på 10% av angiven styrka, oftast är linorna något starkare än specat. Köpte man en lina från USA som är exempelt specat till 50lb jämnför man den mot andra 50lb linor då är skillnaderna i tjocklek och styrka snarlika.

Den mest korrekta sättet är PE# klassningen som dom använder i Japan, dom flesta tillverkarna på linor i världen använder idag.

Kommentera

Vad menar du med att 91an är tunnare i samma diameter som 832an? Då är dom inte samma diameter eller?

Jag har bara kört med 832 innan, och vart nöjd. Men kanske ska testa lägga på 91 då!

Ingen som testat Shimanos eller Seaguars linor?
      Såg att du fått bra svar av andra. Sufix 91 är förmodligen kompaktare i flätningen och det är nog det som spelar in.

​Om du känner att du vill byta bort Sufix 832 är Sufix 91 ett bra val att testa. Förhoppningsvis blir du nöjd!

Kör hårt!
      ​​​​
      ​​​​​

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

Det är vi i Europa som som strular till det och hittar på saker.
        I USA har dom haft krav på linor för att bli godkända enligt IGFA och då fick det vara en fel marginal på 10% av angiven styrka, oftast är linorna något starkare än specat. Köpte man en lina från USA som är exempelt specat till 50lb jämnför man den mot andra 50lb linor då är skillnaderna i tjocklek och styrka snarlika.

Den mest korrekta sättet är PE# klassningen som dom använder i Japan, dom flesta tillverkarna på linor i världen använder idag.
        IGFA-klassade linor är gjorda för att hålla precis det som de lovar i brottstyrka (å absolut inte mer) då varje rekord styrks först när det gjort en serie mätprov på den huvudlina som använts vid rekordet. (Det finns en massa övriga parametrar som också skall vara godkända.)
        Så en lina som är IGFA klassad betyder alltså att den inte håller för mer än det som står på förpackningen.
        Resterande linor kan hålla för mycket mer än utlovat och gör ofta det.

Tyvärr handlar det bara om brottstyrka och ej om diameter.

/Johan

Kommentera

Tack för all feedback alla! ❤️

Är det någon som har provat Shimanos eller Seaguars linor? Som kan ge lite feedback kring dom. Vi har pratat mycket Sufix här nu men det finns ju mååååånga andra tillverkare av linor.

En annan generell fråga: Det finns ju flätlinor med olika många trådar som är flätade. 8,9,10,13. Etc. Vad är att föredra här? Är ju fler trådar desto bättre? Varför vill man ha en flätlina med 13 st trådar över en lina med 8-9 flätade trådar?

Kommentera

Frågar du tillverkare så är 10-13 bättre med bla en slätare yta så de låter mindre o ringarna, Gosen och Gore 131 ska tydligen vara riktigt bra men tja hur bra kan en lina bli och hur stor skillnad är det och är den avgörande?
            Knappast i min bok med vissa gillar det allra bästa, tystaste. Jag själv har köpt en 9 och 12-trådig lina med ej bytt till dem än. Med det sagt är jag så pass nöjd med alla 8-trådiga jag prövat att jag inte haft brått att pröva annat.

Jag har t o m lite 4-trådig lina på nån rulle och det funkar men låter mer och ska därför byta men 4-trådig skär vegetation bättre vilket kan vara bra i vissa fisken. Till gäddfiske skulle iaf jag nöja mig med 8-t eller t ex pröva Sufix 91. Shimano är fler nöjda med bla deras Kariki 8, Seaguars är premium men inget jag springer efter för mitt fiske. Ergo i mångt och mycket en smaksak. Kanske att t ex 131 verkligen smakar fågel men mina 8:or är goda nog så jag har inte prövat.

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg

IGFA-klassade linor är gjorda för att hålla precis det som de lovar i brottstyrka (å absolut inte mer) då varje rekord styrks först när det gjort en serie mätprov på den huvudlina som använts vid rekordet. (Det finns en massa övriga parametrar som också skall vara godkända.)
              Så en lina som är IGFA klassad betyder alltså att den inte håller för mer än det som står på förpackningen.
              Resterande linor kan hålla för mycket mer än utlovat och gör ofta det.

Tyvärr handlar det bara om brottstyrka och ej om diameter.

/Johan
              Stämmer att det handlar bara om brottsyrka, men jämnför linor i samma brottsyrka som är godkända enligt IGFA så är dom snarlika i dimension och styrka. Så det är ändå betydligt bättre än vad som anges på våra linor i Europa.
              Jag har jämfört endel tunnare linor för borre, där Spiderwire 0.09mm har samma dimension som endel andra andre linor som är specade till 0.18.

Kommentera

Tack för all feedback alla! ❤️

Är det någon som har provat Shimanos eller Seaguars linor? Som kan ge lite feedback kring dom. Vi har pratat mycket Sufix här nu men det finns ju mååååånga andra tillverkare av linor.

En annan generell fråga: Det finns ju flätlinor med olika många trådar som är flätade. 8,9,10,13. Etc. Vad är att föredra här? Är ju fler trådar desto bättre? Varför vill man ha en flätlina med 13 st trådar över en lina med 8-9 flätade trådar?
                Har provat en del linor och gillar att prova nya linor.
                Spiderwire stealth smooth 8 är den jag använder mest, för den funkar alltid. Kastar bra, stryktålig, håller färgen och är rätt tyst och mjuk.

Daiwa Tournament evo 8, en lyxigare lina som känns nästan som en 12 trådig lina, super trevlig att fiska med, men inte lika stryktålig om man har sten och bråten.

Sufix 832, kört några gånger med inga problem, upplevde dock att man tappar färgen, men det var ett tag sedan så det kanske är bättre nu.

Shimano Kairi och Daiwa J Braid prova jag när dom kom och då var dom kass och många hade problem med dom, men det var många år sedan nu verkar dom har fått ordning på dom.

Berkley X9, köpte 2 spolar, båda fransa sig ovanligt snabbt och gick av efter några pass, inget jag kommer prova igen.

Powerpro, samma som Sufix, funkar problem fritt men tappar färg.

Tuf line en stryktålig lina som kastar bra men låter endel och tappar färg.

Berkley Tracerbraid, trevlig och problemfri lina men tappar färgen.

Westin W6, känns som en lyxigare lina väldigt mjuk och tyst, använt den endel till både borre och gädda och har inget att klaga,

Kommentera

Bra input från Cosmoz08 som prövat runt mer än jag. Du kommer får fler svar och förslag hoppas jag. Tyvärr är det så att vissa får ett måndagsexemplar som inte levererar såsom andra har sagt och då dömer den linan på en prövning vilket kan bli tokigt, ibland har istället rullen och handhavandet en avgörande betydelse för utfallet enligt min bedömning.

Andra har andra krav än du, kanske jag och uppskattar olika egenskaper på annat sätt och därför väljer vi olika. Spiderwire SS8 och S 832 gillar även jag, habila linor till vettigt pris men det finns som sagt många fler att pröva om man vill fördjupa sig i linor. Sök på FS så finner du flera trådar om subjektivt "bra och dåliga" flätlinor... själv söker jag gärna beprövade och vettiga linor till nedsatt pris när det "nya förbättrade varianten" kommer ut och ska promotas.

Kommentera

Använder spiderwire stealth smooth 8 i 0,32-0,39, är hitills nöjd med hållbarthet. Har också berkley sickbraid 8 på en rulle, föredrar nästan den när det är kallt ute. Känns som den inte transporterar lika mycket vatten som spiderwire, annars tycker jag dom är väldigt lika.

Kommentera

Ursprungligen postat av hasleio Visa inlägg
                      Använder spiderwire stealth smooth 8 i 0,32-0,39, är hitills nöjd med hållbarthet. Har också berkley sickbraid 8 på en rulle, föredrar nästan den när det är kallt ute. Känns som den inte transporterar lika mycket vatten som spiderwire, annars tycker jag dom är väldigt lika.
                      Sickbraid 8 är underskattat!
                      Kollade senast igår kväll på Sick Braid 8, och jädrans vilken brottstyrka det är på dom! Riktigt hög styrka på relativt låg diameter!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 381 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                      19 svar
                      1 647 visningar