Ny flätad lina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny flätad lina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny flätad lina?

Köpte för många år sen en flätad fireline lina som var grön och snygg. Tycker om att man ser den så tydligt pga färgen. Sen ser det ju proffsigt ut :P
    Nu är den däremot väldigt nött och helt vit.
    Kan nån rekommendera en bra lina som tål slitning bra (och håller färgen, är väldigt noga med vissa prylar )
    Den skall användas på en haspelrulle för varierat fiske i övergödslade insjöar samt klara älvar.
    Ska även byta på ambassadeuren...

Är det fireline som gäller?

Spiderwire Stealth Smooth 8 är min goto lina, det är en lina som funkar till allt & kastar bra är problemfri, finns i alla möjliga färger & håller färgen väldigt bra.
    Använder till allt från borre - gös - öring - gädda till musky till både multi & haspel.
    Spiderwire är betydligt grövre än specat så jag brukar köpa en eller 2 dimensioner under det jag vill ha , exempelt till gädda är 0,35/036 det jag brukade köpa, men spiderwire då köper jag 0,29 & då får jag på exakt lika mkt som exempelt av Daiwa 0,36

Kommentera

Har provat ett pass med Spiderwire och har inget att klaga på, den verkar väldigt trevlig.
      Annars gillar jag Berkley X9 starkt, men den är rätt så dyr.

Kommentera

Shimano Kairiki 8 är min baslina. Prisvärd som få och ganska realistiskt uppgivna dimensioner.

Kommentera

Alla flätlinor jag har haft tappar färgen förr eller senare.
          Flätlinor nöts mer än mono och flourcarbon så om du inte fiskar på tight budget så är det bäst att byta ut den regelbundet när den börjar se matt och nött ut.
          Man förlorar drag och fisk värt mer än en ny lina om den man använder börjar bli för utsliten.

Berkley X9 är bra och finns i grönt.
          Den linan är en av de bättre jag har fiskat med.

Nedan har du lite ärligare siffror än vad som står på förpackningen för Berkley X9.
          Men räkna med att även dessa är högre än vad den egentligen klarar, samma för nästan alla andra märken med superlinor.
          Brottstyrka:
          • 0,10 - 3.62 kg
          • 0,12 - 4,53 kg
          • 0,14 - 6,8 kg
          • 0,17 - 9 kg
          • 0,20 - 13,6 kg
          • 0,25 - 18 kg
          • 0,30 - 22,67 kg
          • 0,35 - 36,28 kg
          Senast ändrad av .art; 2024-05-16, 16:31.

Kommentera

Kan tala om vad du Inte skall köpa för lina..
            Westin W10 pickled pink... Efter 6-7 timmars kastade är linan mer vit än rosa, absolut sämsta linan jag provat när det gäller att hålla färgen, uselt rent ut sagt!! Annars kastar linan som en dröm på haspelrulle, i alla fall så här långt,ändå blir det nog inget mer köp av den linan...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av .art Visa inlägg
              Alla flätlinor jag har haft tappar färgen förr eller senare.
              Flätlinor nöts mer än mono och flourcarbon så om du inte fiskar på tight budget så är det bäst att byta ut den regelbundet när den börjar se matt och nött ut.
              Man förlorar drag och fisk värt mer än en ny lina om den man använder börjar bli för utsliten.

Berkley X9 är bra och finns i grönt.
              Den linan är en av de bättre jag har fiskat med.

Nedan har du lite ärligare siffror än vad som står på förpackningen för Berkley X9.
              Men räkna med att även dessa är högre än vad den egentligen klarar, samma för nästan alla andra märken med superlinor.
              Brottstyrka:
              • 0,10 - 3.62 kg
              • 0,12 - 4,53 kg
              • 0,14 - 6,8 kg
              • 0,17 - 9 kg
              • 0,20 - 13,6 kg
              • 0,25 - 18 kg
              • 0,30 - 22,67 kg
              • 0,35 - 36,28 kg

Även om en flätlina tål mekanisk nötning sämre än en monolina så har den en mycket större tålighet mot åldrande orsakad av UV-strålning. Därför är monolinan en färskvara som måste bytas varje år, medan flätlinan däremot kan hålla i flera år innan den behöver bytas. Jag har flera år gamla flätlinor på mina rullar och de håller för både fisk och "professional overruns".

Kommentera

Också min erfarenhet, kör man runt på flera rullar (som jag) så kan en flätlina hålla i flera år, delvis beroende på hur ofta man fiskar och fiskemiljö.

Har jag lagt på en spole lina säg 120-150m en vanlig spollinlängd, så vänder jag ofta på den efter ca 1-3 år beroende på hur mkt tid den fått under de åren. Då har man ca 60-75 meter i princip obrukad lina att fiska.

Om man kapat linan några gånger så kan man, särskilt på en haspel behöva toppa med lite bottenlina i nylon t ex. Kan låta bökigt men det tar inte lång tid och kan göras på vintern inför en ny säsong.

Även jag är nöjd med SWSS8, en prisvärd brukslina om man tar hänsyn till vad som sagts ovan.

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                  Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                  av perch61
                  Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                  2024-01-08, 09:15
                • perch61
                  Linpåspolning
                  av perch61
                  Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                  2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                12 svar
                1 354 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg .art
                av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                19 svar