Sunline Siglon PE X8 Braid - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sunline Siglon PE X8 Braid

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Använd alltid förpackningens KG/LB samtidigt som du känner på linan med dina fingrar så kommer du aldrig att bli besviken eller "överraskad". Fiskar man Spiderwire 0,15 i flera års tid och är supernöjd och därefter ska prova något nytt som exempelvis Westins linor eller Siglon i samma dimension, alltså 0,15 då kommer man bli bra jäkla besviken.

Allt detta är ju endast möjligt om man har fiskat ett tag med en typ av lina och har någon form av referens att falla tillbaka till.
    Är man helt ny och saknar erfarenhet då suger det rent ut sagt i djungeln av linor. Se då till att ta till hjälp av någon kunnig.

Summa summarum, aldrig dimension, aldrig!

Kommentera

Mitt råd: går på pe klassning. Det ända man kan inte fuska på. PE baserar på Denier- systemet: hur mycket 9000m av linan väger. 9000m av tjockare lina väger logiskt mera än 9000m tunn lina eftersom mindre material används. Har du varit nöjd med pe 1 eller 0.8 så köp igen en lina med samma pe.
      Brottstyrkan är lurig eftersom vissa fabrikat anger knutens brotsstyrka med blödlina ( mest USA och Japan), vissa linear brottstyrka ( Europa) där linan fästs med någon typ no-knot på båda sidor och dras isär. Vissa anger det ena eller det andra beroende var de ska säljas.
      Så PE är pålitligast.
      Sedan kan samma mängd material också flätas ihop olika hård och jämt, och coatas. Där skiljer sig premium från billig produktion (inte nödvändigvist i priset). Man får använda ögat och känslan i alla fall. Överlag är japanska linor tätast. Men även tyska Stroft och Gigafish har topplvalitet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
        Mitt råd: går på pe klassning. Det ända man kan inte fuska på. PE baserar på Denier- systemet: hur mycket 9000m av linan väger. 9000m av tjockare lina väger logiskt mera än 9000m tunn lina eftersom mindre material används. Har du varit nöjd med pe 1 eller 0.8 så köp igen en lina med samma pe.
        Brottstyrkan är lurig eftersom vissa fabrikat anger knutens brotsstyrka med blödlina ( mest USA och Japan), vissa linear brottstyrka ( Europa) där linan fästs med någon typ no-knot på båda sidor och dras isär. Vissa anger det ena eller det andra beroende var de ska säljas.
        Så PE är pålitligast.
        Sedan kan samma mängd material också flätas ihop olika hård och jämt, och coatas. Där skiljer sig premium från billig produktion (inte nödvändigvist i priset). Man får använda ögat och känslan i alla fall. Överlag är japanska linor tätast. Men även tyska Stroft och Gigafish har topplvalitet.
        Sedan en tid tillbaka mäts brottstyrka på nästan samma sätt på alla japanska PE linor. Man tar den individuella PE-tråden och tar dess brottstyrka gånger tio. Tror dock inte Daiwa mäter så.

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

Sedan en tid tillbaka mäts brottstyrka på nästan samma sätt på alla japanska PE linor. Man tar den individuella PE-tråden och tar dess brottstyrka gånger tio. Tror dock inte Daiwa mäter så.
          Det är nytt för mig- har jag aldrig hört. Var kan jag läsa om det?

Kommentera

Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg

Det är nytt för mig- har jag aldrig hört. Var kan jag läsa om det?
            Det finns en hel del om PE linor och dess rating. Jag missminde mig, och man brukar faktiskt mäta brottstyrkan med PE-ratingen gånger tio. Det är så i princip alla PE-linor mäts. Så det är jämnt.

Här kan du läsa en del om det: https://www.oceanbluefishing.com/mag...iameter-chart/

Kommentera

Ah- jag har nog missförstådd dig eftersom du skrev att den individuella pe tråden mäts.
              PE systemet grundar sig ffde på vikten av pe- tråden på 9000m.
              Vad som har blivit förenklingen är att man räknar i princip pe klassen ggr 10- och du får ut den ungefärliga brottstyrkan i lbs. Men nu är jag med. Tack för länken!

Kommentera

Jag hittade en kanal som testar linor, finns ganska många videos på den.
                SUNLINE SIGLONE PE ADV X8 testas och den har rätt dimension och nästan den brottstyrka som anges på förpackningen. (0.2mm 7,6kg uppmätt, 0.2mm 8.2kg på förpackningen.)

Klicka på kuggjulet, välj översätt automatiskt, klicka sedan igen på översätt autogenererat och välj språk i listan så textas videon.

Kommentera

Har fiskat ett antal borrepass med Sunline siglon på min multirulle och kan konstatera att den tappar färgen ganska fort ,men inte värre än t.ex spiderwire,Tycker den är stark ,har drillat några gäddor 5+ ute vid kusten utan problem,Haft några backlash utan linbrott.Tycker den fungerar i hård blåst ,inga problem med vindknutar etc.Fastnat rejält i tät växtlighet vid kusten ,kommit loss,ingen frasig lina etc.Kastat chatterbait 14 gr utan problem.Så jag har inte hittat några uppenbara problem med linan ,utan den här blir min lina till borre fisket i år.Så för 150 kr är ju faktiskt denna linan ett fynd,tycker jag

Kommentera

Jag har testat Sunline Siglone PE ADV X8 på flera fisketurer nu.
                    Den kastar väldigt bra med lätta drag och håller bra för att vara så tunn.
                    Jag tycker om linan.

Ett rekord den har är att tappa färgen, jag har inte sett färgen försvinna så pass fort med någon annan lina.
                    Efter cirka 40 timmar effektiv fisketid så har en helt ny multicolor lina blivit helt vit, det finns ingen färg kvar alls.
                    Som tur är så gillar jag vita linor, vill man ha färg så kommer man att bli väldigt besviken på linan och man får måla om den själv.

Vart hittar ni linan för 150kr?

Kommentera

sunline siglon

stockholms fiske, fishline och sportfiskeprylar tar iallafall 149:- för den nu

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 353 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                      19 svar