Sunline Siglon PE X8 Braid - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sunline Siglon PE X8 Braid

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Sunline Siglon PE X8 Braid

    Tänkte prova Sunline Siglon PE X8 Braid ,har tidigare kört med Spiderwire stealth smooth,hur mycket tunnare är Sunline ,Ska prova både på haspel och multi till borrefisket blir 0,18 för mycket

  • #2
    Ska du köpa i fysisk butik titta på PE klassningen det står på förpackningen, försöker hitta vad det är på respektive men hittar inge så det blir en gissning.
    Tror Siglon 0,18 är PE1,2 & Spiderwire PE1,2 är specad till 0,11.

    Kommentera


    • #3
      Går på brottsstyrkan,även om jag fiskar borre,brukar jag gå upp lite i bs,fiskar vid småländska kusten ,gott om skapliga gäddor.
      Skrev till stockholms fiske och fick svaret Om du tex tar en 0,10 lina från Sunline o lägger den brevid Spiderwire 0.10 så är Sunline nästan 50% tunnare.


      Tack för svaret !
      Senast ändrad av perch61; 2023-12-18, 18:07.

      Kommentera


      • #4
        Tyvärr finns det ju ingen angiven standard kring brottstyrka heller (eller PE som det verkar) men viss indikation kan det ge. "Nästan 50% tunnare" bedömt okulärt med eller utan mikroskop av en person verkar vanskligt det med...

        Om en viss rullspole rymmer säg 100m av 0,10 och samma spole rymmer 200m av en annan 0,10 så kan jag nog köpa det lite mer tror jag.. men tänk om den dåliga linan är löst flätad?

        Då blir det ingen luft mellan linvarven om den läggs på hårt på spolen medan en mkt hårt flätad lina (tunnare i min mening) lär ta lite mer plats, den "kollapsar" ju inte...?
        Senast ändrad av anteman; 2023-12-18, 21:38.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av perch61 Visa inlägg
          Går på brottsstyrkan,även om jag fiskar borre,brukar jag gå upp lite i bs,fiskar vid småländska kusten ,gott om skapliga gäddor.
          Skrev till stockholms fiske och fick svaret Om du tex tar en 0,10 lina från Sunline o lägger den brevid Spiderwire 0.10 så är Sunline nästan 50% tunnare.


          Tack för svaret !
          Tyvärr finns det ingen standard för hur styrkan mäts och hur man mäter dimensionen på flätlinor.
          Därför är PE klassningen det som gör det lättast att jämföra en lina.
          PE anger hur mkt fibrer det är i linan och tar du då 2 linor med samma PE kommer dom vara snarlika i både styrka och dimension.

          Kommentera


          • #6
            Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek .Tittar man på förpackningarna så är dom ju snarlika i spec .PÅ SW8 förpackningen står det ju visserligen 0,13mm,men också 1,5 GOU och är inte det 0,205mm ,snarlik tjockleken på Siglonen .som också är märkt med #1,5,men är det PE eller Gou.Så specen på SW8 känns ju väldigt tvivelaktig.Vet att detta ämne har diskuterats i oändliga trådar,men det är två linor som jag ska fiske borre med,är generellt allergisk mot för tunna linor.Då jag inte finess fiskar och samtidigt vill gardera mig mot botten napp ,lite större gäddor etc.Kanske av intresse för någon annan som fiskar borre och söker linor!!!

            Kommentera


            • #7
              Om det kan va till ngn hjälp/jämförelse.
              Tidigare använde jag Fireline ultra 8 , 0.15 för o fylla mina hasplar med cirka 155-160m.
              Med SW 8 o 12 så blev det samma mängd på rullarna men bara 0.11 mm i dimension.
              Peter b

              Kommentera


              • #8
                Alltid bra med referenser, jämförelser till andra linor så man kan hitta en lina som motsvarar det man söker. Jag t ex vill gärna om jag av nyfikenhet byter märke, hitta en lina som upplevs lika tjock ( eller aningen tunnare) som den tidigare linan (om jag var nöjd med den) så det hjälper.

                Kör också bl a SW SS 8 och den har enligt mig bra egenskaper, så pass bra att jag sällan ägnar linan en tanke, den stör inte men ändå har jag köpt andra märken efter det, mest för att pröva.

                Kommentera


                • #9
                  Jag har utav vana och bekvämlighet alltid bett min lokala fiskehandlare spola på ny lina. Har slutat med att det blir det gamla vana fireline i närmre 20års tid.
                  Köpte dock på mig i höstas av en spole ovan nämnnda lina när jag var på resande fot. Upptäckte när jag jämförde med den gamla att det skillde något enormt i grovlek, även i uplevd grovlek vid fiske. Har därför köpt på mig Siglon linan i grovlek från 0.15 till 0.24 för prov till våren.

                  I min mening måste det till någon form utav standardisering från tillverkarnas sida!

                  Ska tilläggas att jag främst fiskar fluga samt när nylon när det ska fiskas spinn. Betydligt enklare att gå emellan varumärken på bägge de fronterna.

                  Kommentera


                  • #10
                    En standard underlättar för kunder men gör också att vi i större utsträckning skulle välja rätt från början så det kommer nog aldrig att ske... "felköp är merköp" är det outtalade mottot.
                    Senast ändrad av anteman; 2024-01-09, 19:41.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                    8 svar
                    1 944 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg richtermo  
                    Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                    12 svar
                    1 326 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art
                     
                    Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                    19 svar
                    1 579 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art
                     
                    Startad av perch61, 2023-12-18, 15:26
                    25 svar
                    2 240 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Cosmoz 08  
                    Startad av Davbos, 2024-04-08, 09:34
                    7 svar
                    730 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Arbetar...
                    X