Vilken lina till en Shimano Nascia 2500 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken lina till en Shimano Nascia 2500

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken lina till en Shimano Nascia 2500

Hej, kör just nu med en 0.20mm 13kg lina men känns som det går lite trögt/mastigt att veva in den på en 2500 rulle, rullen är helt ny så troligtvis inte den, funderar på att gå ned på en Spiderwire smooth 12 0.13 eller 0.15mm som klarar 13/16kg.

Något ni tror skulle hjälpa på en 2500 rulle ? Andra tips vad de kan bero på ?

Eftersom det ljugs hej vilt om tjocklekarna på linor så kommer en spiderwire i 0,12 troligtvis att vara lika tjock som den 0,20 du har på nu.
    Jag har aldrig varit med om att linan gör att rullen känns tungvevad. Snurrar lintrissan som den ska? Vad har du för utväxling på rullen och vilka beten vevar du in med den?
    Senast ändrad av nephilim; 2021-07-31, 18:04.

Kommentera

Kan vara som nephilim säger men å andra sidan så är det inte alls säkert att din 0.20 flätlina är "normaltjock". Därför tror jag att 0,13 Spiderwire SS 12 upplevs bättre, har själv en spole ej pålagd av den och den förefaller "rimligt" normal fastän SW inte tillhör de mest ärliga...

Fast inte borde 0,20 kännas trög i sig sig på en 2500 som sagt. Till borre kör SW 0,10-0,13, 0,20 låter lämpligt till gädda.
      Senast ändrad av anteman; 2021-07-31, 18:29.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Kan vara som nephilim säger men å andra sidan så är det inte alls säkert att din 0.20 flätlina är normaltjock". Därför tror jag att 0,13 Spiderwire SS 12 upplevs bättre, har själv en spole ej pålagd av de och den förefaller "rimligt" normal. Fast inte borde 0,20 kännas trög i sig sig på em 2500 som sagt. Till borre kör SW 0,10-0,13, 0,20 låter lämpligt till gädda.
        Jag syftade mer på att Spiderwiren troligtvis är tjockare än normaltjock då den ligger på nästan dubbla brottstyrkan jämfört med t.ex. Sufix, Strikewire, Power pro och Fireline i samma uppgivna dimension. Visserligen en del 8-trådiga, men det var lite klent med 12-trådiga i så klena dimensioner.

Kommentera

Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg
          Eftersom det ljugs hej vilt om tjocklekarna på linor så kommer en spiderwire i 0,12 troligtvis att vara lika tjock som den 0,20 du har på nu.
          Jag har aldrig varit med om att linan gör att rullen känns tungvevad. Snurrar lintrissan som den ska? Vad har du för utväxling på rullen och vilka beten vevar du in med den?
          Detta är infon om rullen , Gear ratio är väl utväxlingen
          Vikt: 250gr
          Gear Ratio: 5,0:1 /
          Max Broms: 9kg
          Linkapacitet: 0.18-290mm

kan de va att jag spolat den dåligt? Drog bara ett varv runt rullen, drog en dubbelknut sen en bit tejp ovanpå så den inte börjar snurra som jag hört att tvinnade linor kan göra ibland. Kan de va detta? Kanske inte tungvevad är fel ord av mig men snarare att den knackar lite ibland och kan misstas för ett mindre mindre hugg av aborre etc om du hajjar

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Kan vara som nephilim säger men å andra sidan så är det inte alls säkert att din 0.20 flätlina är "normaltjock". Därför tror jag att 0,13 Spiderwire SS 12 upplevs bättre, har själv en spole ej pålagd av den och den förefaller "rimligt" normal fastän SW inte tillhör de mest ärliga...

Fast inte borde 0,20 kännas trög i sig sig på en 2500 som sagt. Till borre kör SW 0,10-0,13, 0,20 låter lämpligt till gädda.

kan de va att jag spolat den dåligt? Drog bara ett varv runt rullen, drog en dubbelknut sen en bit tejp ovanpå så den inte börjar snurra som jag hört att tvinnade linor kan göra ibland. Kan de va detta? Kanske inte tungvevad är fel ord av mig men snarare att den knackar lite ibland och kan misstas för ett mindre mindre hugg av aborre etc om du hajjar

Kommentera

Ursprungligen postat av Adamp Visa inlägg

Om det hugger/hackar till när du vevar så törs jag med 99% säkerhet säga att det inte har med linan att göra. Är det jämna mellanrum mellan hacken? Hackar det likadant om du tar av spolen och vevar?

Kommentera

Om det hugger/hackar till när du vevar så törs jag med 99% säkerhet säga att det inte har med linan att göra. Är det jämna mellanrum mellan hacken? Hackar det likadant om du tar av spolen och vevar?
                Om det slutar hacka när jag tar av spolen, är det rullen eller är det jag som spolat linan dåligt ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Adamp Visa inlägg

Om det slutar hacka när jag tar av spolen, är det rullen eller är det jag som spolat linan dåligt ?
                  Jag tror inte det är linan som är dåligt påspolad. Då brukar den snurra på polen under belastning, eller gräva ned sig i lagren under/ haspla av för mycket lina när du kastar.

Är det jämna mellanrum mellan hacken? Snurrar lintrissan som den ska? Finns det möjlighet att linan kan lägga sig mellan trissan och bygeln och nypa till?

Kommentera

Jag tror inte det är linan som är dåligt påspolad. Då brukar den snurra på polen under belastning, eller gräva ned sig i lagren under/ haspla av för mycket lina när du kastar.

Är det jämna mellanrum mellan hacken? Snurrar lintrissan som den ska? Finns det möjlighet att linan kan lägga sig mellan trissan och bygeln och nypa till?
                    Nej ingen sådant, snarare att den låter å känns lite knackig när jag vevar in, känns som allt ska va silkeslent med ny rulle, kör inget spännande bara 10-20g skeddrag.

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                    12 svar
                    1 354 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                    19 svar