Fireline X9 trippelt så tjock än angiven diameter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fireline X9 trippelt så tjock än angiven diameter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har sedan länge slutat att gå efter mm angivelserna och kollar kg istället, eftersom dom flesta linor är ganska jämnstarka brukar det bli ganska rätt på det sättet.

Kommentera

Ja med samma material (dynema, spectrafiber) bör de alla hålla likartat, även om jag läst att de finns något skilda kvaliteter av dem. Sen har vi flätning, färg och beläggning som säkert påverkar diametern och egenskaper men knappast styrkan. Att "följa kilo" eller lbs är dock inte alltid helt lätt... SW utmärker sig något.
      Click image for larger version

Name:	20210825_185808.jpg
Views:	357
Size:	1,52 MB
ID:	2585107

Uderst är spolen till vänster osv

Name:	20210825_185442.jpg
Views:	339
Size:	1,47 MB
ID:	2585108

Mellan 0,10-0,16 sägs dessa snarlika linor vara. Säger väl inte mer än det vi redan vet att mm är ett dåligt mått vid linval som flera redan sagt.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Ja med samma material (dynema, spectrafiber) bör de alla hålla likartat, även om jag läst att de finns något skilda kvaliteter av dem. Sen har vi flätning, färg och beläggning som säkert påverkar diametern och egenskaper men knappast styrkan. Att "följa kilo" eller lbs är dock inte alltid helt lätt... SW utmärker sig något.

Name:	20210825_185808.jpg
Views:	357
Size:	1,52 MB
ID:	2585107

Uderst är spolen till vänster osv

Name:	20210825_185442.jpg
Views:	339
Size:	1,47 MB
ID:	2585108

Mellan 0,10-0,16 sägs dessa snarlika linor vara. Säger väl inte mer än det vi redan vet att mm är ett dåligt mått vid linval som flera redan sagt.
        Finns det något bra mått på linor? Enligt min erfarenhet är det struntsamma vad man går efter, kilo, mm eller lb-test. Västländska linmärken (inte nödvändigtvis gjorda i väst, men linor gjorda FÖR västvärldens marknad) är generellt väldigt ojämna. Vissa mäter styrka i knutstyrka, vissa mäter i brottstyrka mitt på, en lina som håller för 14 kg kan variera mycket i tjocklek. LB-test kan variera en hel del i tjocklek och milimeter varierar en hel del i tjocklek. Det enda som håller sig någolunda till sanningen är PE, men denna angivelse finns enbart på japanska linor gjorda för JDM.

Kommentera

Ja PE kanske ligger sanningen närmast och finns faktiskt angiven på de två spolarna till höger, köpta i Sverige, se bild i mitt inlägg ovan.

Notera det japanska tecknet eller ordet för Gou: 号 , PE linors "måttenhet", nummer i Japan. Det står en bit till höger om millimeterangivelsen. På SW står det 0,13 mm och kanske 1.5 (= 0,205!)även om det är svårt att helt tyda, på Berkleyspolen ser man tydligt både 0,10 mm och 1.0号...
          men det senare, dvs PE #1.0 är ju 0.165 mm... Att mm måtten sannolikt är missvisande låga ansluter till den lina Cosmoz08 nämnde här ovan och vad andra nämnt - så leta efter på spolen! (Iaf om de följer JAFTMAs standard)
          Senast ändrad av anteman; 2021-08-29, 14:08.

Kommentera

Jag har testat väldigt många linor, men häromveckan kom jag på att jag kommer beställa linor från Kina. Har nämnligen en rulle som nu haft samma lina i 4-5 år, inte nött så värst, fortfarande stark och färgen är kvar :-) minns ej namnet eller vart jag köpt den. Men kommer varje fall beställa linor från Kina numera, kommer bli så mycket billigare :-) mina andra rullar har jag fått vända på linan några månader in på säsong och sedan bytt inför nästa säsong. Nä, Bulkspolar från Kina kommer beställas framåt nästa säsong :-)
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
              Jag har testat väldigt många linor, men häromveckan kom jag på att jag kommer beställa linor från Kina. Har nämnligen en rulle som nu haft samma lina i 4-5 år, inte nött så värst, fortfarande stark och färgen är kvar :-) minns ej namnet eller vart jag köpt den. Men kommer varje fall beställa linor från Kina numera, kommer bli så mycket billigare :-) mina andra rullar har jag fått vända på linan några månader in på säsong och sedan bytt inför nästa säsong. Nä, Bulkspolar från Kina kommer beställas framåt nästa säsong :-)
              Det är nästan samma pris från Amazon på de bra kinalinorna och de kommer mycket snabbare. Ett tips bara

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
                För en riktig storkonsument kanske men, nä det där funkar inte för mig. Har väl drygt 10 rullar som jag mest går runt på givet fiskart och metod och jag har fortfarande lite 4-trådig lina (+Tracer braid 6-t?) kvar från en USA resa 2011!

Varför? Tja ibland fel dimension men främst att jag velat pröva nya linor, numera 8-trådiga och jag vänder på linan så de håller ofta utmärkt i många år, fiskar vatten mest från båt så linslitage, förlusten är låg, en 120-150m spole är perfekt för det.

Nya linor, varianter från kända märken kommer dessutom så ofta att man kan köpa det nyss "utgångna" till kampanj- eller rea-pris som t ex S832, S X8, SW SS 8, Daiwa mfl så min linkostnad är låg.

Då vill jag inte sitta med flera bulkspolar köpta för för 5 år sen även om det blir än billigare. Men smaken e som baken och det finns inga fel sätt här!

Men havreboll, Classe 69, för de som vill bulka, vad heter de "bra kinalinorna" och vad gör dem bra? Upplevs de lika tight flätade, lika tunna (?!) och vattenavstötande som de kända?
                Senast ändrad av anteman; 2021-08-29, 15:08.

Kommentera

Var själv ute för hur dimensionen skiljer på olika fabrikat.
                  Brukar lägga fireline ultra 8 0.15 på min 2500 rulle. Brukar landa på 155 + - 5m. Nu fanns inte 0.15 av mitt märke så jag valde o testa spiderwire samma tjocklek och då var det fullt på 130m - känns inte ok. Linan med all säkerhet betydligt tjockare än vad som anges . Inte svårt o redovisa väldigt hög draghållfasthet.

Kommentera

Problemet med många kinalinor är att kvalitén är ojämn. Det kan till och med vara så att, på en och samma 5000 m spole (exempel), så är 4000 m normal kvalité och 1000 m av sämre kvalité. Sen anser jag att en bra lina gör fiskeupplevelsen bättre. Kinalinorna kanske håller och fiskar bra...men jag har stött på ytterst få kinalinor som är trevliga att fiska med. Många är dåligt ihopflätade (mycket "glapp" mellan de individuella trådarna), många känns som ett rep och många känns sträva att både veva in och kasta med.

Jag köpte nyligen på mig 2 st spolar Daiwa Morethan PE x12. En av Daiwas finaste linor. Att jag gillar lenheten i den är en underdrift. Det är något med materialet, coatingen och hur den är flätad som gör linan läskigt len. Det är nästan en plastigt len känsla, som om du skulle dra fingret längs en bit silikon. Daiwa Saltiga braid har samma känsla. Power Pro S8S V2 har en något lik känsla också. Likaså Gosen 16 braid. När linan känns som luft i utkastet, då har du en ultimat kastkänsla. Det är häftigt på ett sätt. Alla linor jag rabblade upp har den egenskapen och jag gillar det. Det är inte nödvändigt, men gillar man trevlig utrustning så är det garanterat något för en. Sen får man också tänka på att 4-trådiga linor (mindre lena linor) kan lämpa sig bättre till visst fiske.

Kommentera

Jag hittade förresten en relevant kommentar under en YouTube video:

"You are getting confused between the JDM labeling and the US labeling. The JDM labeling can show the actual break strength, sure, but they primarily use the PE rating "gouw" which measures the line's thickness. It is based off the diameter of a line compared to the historical thickness of single strand of silk. The JDM market standardized their measuring between all the manufacturers in 2010 so it is a really good system for measuring diameters of what you are getting so you know how much will fit on your reel. You need to actually test the straight pull strength of the lines to compare a US label to a JDM label. Most lines in the US use a break strength that is closer to the break strength of the line once a knot is tied. Many many braided lines will post 2x the actual break strength than what is listed on the package when tested. Also power pro is a terrible line to compare based on diameter because so much of the diameter is the waxy coating they put on it which will come off after its broken in. What else is crazy is that same US lines when sold in Europe will have drastically different break strength on the packaging since they go with the actual break strengths and mm diameters (closer to JDM). People often confuse this and buy expensive Japanese lines in very thin diameters with comparatively similar break strengths over US market lines. They don't realize that the labels are completely different and a japanese line is roughly 60% weaker when looking at the number on the box. The Japanese care primarily about diameter, US under sells the strength to actual fishing conditions so customers don't have a bad experience. It's the classic apples and oranges scenario."

av: ikashibimauler

Videon i fråga: https://www.youtube.com/watch?v=9naD-sD3AHI

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                      19 svar