Fireline X9 trippelt så tjock än angiven diameter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fireline X9 trippelt så tjock än angiven diameter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jo man får leva med det men du förutsätter också ("allt annat sant") att rullen faktiskt rymmer 160m 0,25 nylon, har du kollat det? Tror det kan finnas fler "bovar i dramat" än X9.

Shimano säger t ex på en av sina sidor att Stradic 2500FL ska rymma flätlina 1PE/320m, 1.2PE /270m, 1.5PE/220m, alltså den som sägs rymma 160m av 0,25 nylon.

En av många källor https://jamestackle.net/pages/polyet...ded-line-chart säger att denna omräkningstabell kan gälla som referens för japanska flätlinor (8 trådiga) men att det kan variera (!) mellan tillverkare...:
    PE 0.6=0.128mm
    PE 0.8=0.148mm
    PE 1.0=0.165mm
    PE 1.2=0.185mm
    PE 1.5=0.205mm
    Det innebär att 2500FL ska kunna rymma 220m 0,205mm av viss flätlina (?) och det är ju svårt att tro om du enbart fick på 150m 0,12... man funderar på vilka referenslinor Shimano använder sig av, t ex när 220m 1.5 PE får plats, finns den "linan" ens som annat än en matematiskt beräknad mängd? Tveksamt.

Ergo, alla "skarvar", mäter och anger olika, inte enbart Berkley även om japanska flätlinor överlag förefaller närmre sanningen än amerikanska.
    Senast ändrad av anteman; 2021-08-24, 09:40.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Berkley X9 har sagts vara, likt vissa andra linor, en av de grövre än angivet av flera, inte enbart här på FS. Därför köpte jag lite på chans 0,10 när jag ville ha en flätlina som upplevs som ca "0,13-0,14" eftersom X9 sägs vara en bra lina oavsett faktisk diameter, man får s a s "ta höjd" för det.

Ändå är nog att gå för långt i att påstå att Berkley X9 0,12 är 0.35. Det förutsätter att allt annat är sant och det är nog svårt att leda i bevis och sannolikt långt från sanningen. Jag tror utan att veta att en 0.35 nylon förmodligen fyller om än ej trippelt, så mer än dubbelt så mycket som X9 0,12 på en spole.
      Hur upplevde du X9 0.10? Jag vet inte vad du har den till men jag tänkte jigga abborre med den. Skulle du säga att den passar bra till det?

Kommentera

Jo man får leva med det men du förutsätter också ("allt annat sant") att rullen faktiskt rymmer 160m 0,25 nylon, har du kollat det? Tror det kan finnas fler "bovar i dramat" än X9.
        Jo, så är det säkert. Data för fiskegrejer verkar vara mer försäljningsargument än faktiskt data.
        Tack iaf för bra information. Nu skall jag lägga krutet på att fiska i stället för at irritera mig på prylmarknaden

Kommentera

Det är synd att inte branches kan/vill hitta på någon form av regler på hur specar anges.
          Många av dom linor som säljs i Europa säljs i många andra delar av världen & jämför man specarna på samma lina så kan det skilja enormt mkt beroende på var dom säljs.
          Det Japanska PE systemet är det som är mest korrekt.
          I USA hade dom tidigare en standard för linor som var godkända tävling & den angivna styrka fick inte att avvika med mer än några procent & oftast var linorna något starkare än specat.
          Då fanns det 2 fabriker av flätlinor Dynema & Spectra som gjorde linorna åt alla, men då visste man att köpte man en 50LB lina då var den 0,35/0,36 oavsett märke.
          Något liknande borde väl inte vara så svårt att införa i Europa

Kommentera

Ursprungligen postat av Sebastian T Visa inlägg

Hur upplevde du X9 0.10? Jag vet inte vad du har den till men jag tänkte jigga abborre med den. Skulle du säga att den passar bra till det?
            Har tyvärr inte lagt på och prövat den än men den är köpt för bl a det ändamål du anger, jag tror den kommer funka bra givet vad andra har sagt om linan. Har även köpt en Spiderwire SS 12 (-strand) 0,13 mest av nyfikenhet, tror den hamnar på en multi medan X9 lär hamna på en haspelrulle.

@Lapoina - skitfiske!
            Cosmoz 08 - borde absolut gå att lösa med vilja men jag tror faktiskt att tillverkarna föredrar denna internationella djungel som gör att vi köper fel, grymtar lite, skriver på FS och och köper nytt... ;-)
            Senast ändrad av anteman; 2021-08-24, 09:54.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fock_it Visa inlägg
              En lina som är sjuuuukt bra är sunline xplasma, den är riktigt tunn, kör med ca 0,18 och den känns mycket starkare än 5,44 kg, mycket starkare! Dyr men rekomenderas!
              Som jag skrev, brottstyrka på PE linor mäts genom att ta brottstyrkan för en enskild PE tråd man använder gånger tio. Ibland är dock brottstyrkan mer än vad man skriver ut på förpackningen.

Kommentera

Blev så nyfiken på x9 så jag har beställt en spole 0,17. Blir spännande hur den är.

Kommentera

engqvist Berätta om utfall när den prövats, hoppas du tog höjd för att den är tjockare än angivet... Hm 0,17... blir det till gäddhaspeln om du har sån eller nån "mittemellan" multi?
                  0,17 (irl +0,20 givet japanska flätlinor månne?) passar inte in i mitt fiske...

Kommentera

engqvist Berätta om utfall när den prövats, hoppas du tog höjd för att den är tjockare än angivet... Hm 0,17... blir det till gäddhaspeln om du har sån eller nån "mittemellan" multi?
                    0,17 (irl +0,20 givet japanska flätlinor månne?) passar inte in i mitt fiske...
                    Har aldrig riktigt insett fördelen med för tunna linor. Brukar välja flät i 15-20 ibs. Tanken är till mitt 3/4oz spö. Perfekt till lite allround i insjöar. Men vi får se.

Kommentera

Gjorde en liten koll som är ganska intressant från amerikanska sidor.
                      Den 0,17 jag beställt är 20ibs i USA
                      powerpro s8 20ibs = 0,23mm
                      sufix 832 20ibs = 0,23
                      daiwa j-braid 20ibs = 0,23
                      Daiwa samurai 20ibs = 0,22mm

Detta är ju ganska spännande. En 20ibs lina är ca 0,22-0,23mm
                      x9 20 ibs är 0,17mm !!

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                      19 svar