Fireline X9 trippelt så tjock än angiven diameter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fireline X9 trippelt så tjock än angiven diameter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Så bra, då är denna gåta iaf löst! Dock kvarstår den om hur en flätlina 0,13 fyller mer än 0,16 nylon som i box-exemplet ovan, som om milimeter vore ett relativt mått...

Bra rutin butiken har som sparar pengar åt kunden tycker jag även om de borde berätta om det innan. Själv köper ofta på spole 120-150m till insjörullarna och vänder på flätlinan några år senare beroende på hur mkt den använts.
    Nog har jag råd med ny men tokigt att slänga bort de undre 60-75 metrarna som knappt sett dagsljus förr...
    Senast ändrad av anteman; 2021-06-26, 13:55.

Kommentera

Jo, hur man än vrider och vänder på det så ska en tunnare lina ta mindre plats. Enda förklaringen är att den "tunnare" linan är tjockare på dess tjockaste ställe än den tjockare linan och ställer sig på kant vid inspolning. Då går det heller inte att jämföra rakt av med en nylonlina.

Vad gäller butiken så borde de informera om hur de gör, men det kanske är så att alla utom jag känner till det.
      Vända linan verkar vara en bra ide, ska testa det nästa gång.

Kommentera

Uppdaterar tråden med senaste data.
        Var tvungen att spola ny lina på rullen. Den här gången gjorde jag det själv med beställd lina.
        Det visade sig att spolen var helt fylld med 110m 0.12 X9 lina från butiken.
        Jag spolade på beställd X9 lina 150m med samma fyllnadsgrad?
        Antingen så har butiken lagt på fel lina, eller lagt på den alldeles för slappt.
        Hur som helst så tycker jag angivelsen för lindiameter är rena rama skämtet vad gäller fiskegrejer.

Kommentera

Så det var ingen nylon i botten utan enbart 110 m flätlina?! Då var det verkligen löst pålagt av butiken om du själv får på ytterligare 40 meter av samma lina/dimension, nästan svårt att tro att butiken gör ett så "slappt" jobb... är de 150m verkligen 150m? eller så var den förra linan ngt annat...?

Finns som sagt inte mkt att göra åt tokiga linangivelser vare sig de på rullar eller de linspolar vi köper än att läsa på olika fiskeforum för viss vägledning...

Finns få försäljningsmässiga incitament att berätta sanningen när vi kunder generellt löper lina efter styrka/diameter (och pris).

Skulle behövas en slags standard för mätning med säg "IGFA-standard" märkning på spolar och de som är med får böter om de ertappas med ljug... typ.

Om man byter fabrikat kan det vara en god idé att köpa lokalt och ta med sig en fin bit av den gamla linan som ska bytas ut och jämföra med den nya för att något öka träffsäkerheten.
          Senast ändrad av anteman; 2021-08-23, 18:12.

Kommentera

Strunta i alla dessa dyra skräplinor är nog mitt tips. Har kört saratoga braid uteslutande i flera år då jag tröttnade på felaktiga dimensioner, dålig nötningstålighet, färg på fingrar, lös tvinning, dålig knutstyrka, repkänsla, felaktigt angiven brottstyrka och svindyrt pris.

Köpte nyligen en begagnad rulle med ny märkeslina påspolad och tänkte att saker kan ju ändrats på några år. Men nej, riktigt skräp när jag testade.

Nu låter jag som en reklampelare här (köper 100% för mina skattade pengar och har inga kopplingar) men jag lider när jag hör sånt här. 220 kr för 110 meter skitlina. Min senaste beställning var 5000 meter i olika dimensioner för 1000 kr hem till dörren. Har inte haft ett linrelaterat problem på 3 år sedan jag bytte och då har jag nog testat alla märken och fiskar varje helg från islossning till isläggning i princip.

​​​

Kommentera

Ursprungligen postat av Laponia Visa inlägg
              Uppdaterar tråden med senaste data.
              Var tvungen att spola ny lina på rullen. Den här gången gjorde jag det själv med beställd lina.
              Det visade sig att spolen var helt fylld med 110m 0.12 X9 lina från butiken.
              Jag spolade på beställd X9 lina 150m med samma fyllnadsgrad?
              Antingen så har butiken lagt på fel lina, eller lagt på den alldeles för slappt.
              Hur som helst så tycker jag angivelsen för lindiameter är rena rama skämtet vad gäller fiskegrejer.
              Allt detta beror på att olika fabriker mäter och tillverkar linan på olika sätt och att samma diameter kan bygga olika mycket. En 0,15 lina som är platt bygger t.ex mindre än en 0,15 lina som är helt rundad. Detta eftersom att diametern är densamma, men formen skiljer. PE, som är det japanska måttet, är det som de japanska rulltillverkarna går efter när de skriver hur mycket lina som går på rullen. Eftersom att tillverkningsprocess och mätningsprocess skiljer går det inte att ge en exakt tal på hur många meter lina som går på en rulle. Hade alla linor tillverkats på samma sätt och med samma form hade detta gått, men så är inte fallet.

Sedan är vissa linor tjockare än andra av sämre skäl. Ofta amerikanska linor, då dessa, på USAs marknad, där man inte går efter dimension, enbart finns angivna i "LB test." LB test är ett tjockleksmått som är baserat på hur mycket ett visst företags lina håller för. Flera olika linor med samma LB test kan finnas angiven i olika diameter, då de är gjorda av olika företag. Trots ojämnheten är det detta man går efter i USA. "Jag vill ha 100 m 10 LB test av två olika märken, på två olika rullar," kan man säga. Då kanske du får olika längd lina på rullarna. Många amerikanska linor, t.ex Spiderwire och Berkley X9 är översatta från LB test till en viss dimension. Det finns en officiell lista på hur tjock en viss LB test är. Listan anger dock bara ett snitt över hela världens linor. Då översätts t.ex 10 LB test till 0,13 mm, även om de flesta amerikanska 10 LB test är tjockare.

Vill du vara säker på att du får en lina med en exakt dimension skulle jag köpa JDM-linor. Sunline t.ex, som har en väldigt exakt angiven dimension. De mäter i PE, vilket är ett mått som mäter den "yttre diametern," utan att "pressa ihop linan," som vissa fabriker gör. Det är ingen översättning av ett LB test system, som vi har på majoriteten av linorna i Skandinavien. Exemplet Sunline finns också angiven i LB test, men där har man översatt brottstyrkan av de enskilda polyethylene trådarna till 10 gånger dess brottstyrka. LB test på de japanska linorna är alltså en antagen brottstyrka snarare än ett dimensionsmått. Därför är Sunline väldigt exakt. Strike Wire Flash, Sufix Preformance Braid och Sufix 832 är andra linor med mer exakt dimension (inte lika exakta som Sunline dock). Sunline Siglon x8, Sunline Siglon XPlasma Asegai (obs, denna har lite linminne trots att det är en flätlina) och Sunline ADV är linor jag skulle rekommendera till dig. Kolla dock in flera olika dimensioner av Sunline, för dem är tunnare än vad du tror. Daiwa Morethan x12 och Shimana Ocea EX PE är andra exempel på linor som håller dimension bra. Sedan kan brottstyrkan på polyethylenelinor vara bra mycket högre än vad som står angivet på förpackningen eftersom att kvalitén på trådarna är det som avgör brottstyrkan snarare än diameter.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Så det var ingen nylon i botten utan enbart 110 m flätlina?! Då var det verkligen löst pålagt av butiken om du själv får på ytterligare 40 meter av samma lina/dimension, nästan svårt att tro att butiken gör ett så "slappt" jobb... är de 150m verkligen 150m? eller så var den förra linan ngt annat...?
                Som sagt inget nylon i botten. Kan inte garantera vad jag fick från butiken, vare sig längd diameter eller fabrikat. Jag köpte fireline X9, fick betala för den.
                Den beställda linan var 150m Fireline X9. Hur mycket den egentligen rymmer kan jag inte garantera. 0.12 är 0.35, så 150m kan ju vara vad som helst, endast tillverkaren vet....

Kommentera

En lina som är sjuuuukt bra är sunline xplasma, den är riktigt tunn, kör med ca 0,18 och den känns mycket starkare än 5,44 kg, mycket starkare! Dyr men rekomenderas!

Kommentera

Ursprungligen postat av Laponia Visa inlägg
                    Som sagt inget nylon i botten. Kan inte garantera vad jag fick från butiken, vare sig längd diameter eller fabrikat. Jag köpte fireline X9, fick betala för den.
                    Den beställda linan var 150m Fireline X9. Hur mycket den egentligen rymmer kan jag inte garantera. 0.12 är 0.35, så 150m kan ju vara vad som helst, endast tillverkaren vet....

Berkley X9 har sagts vara, likt vissa andra linor, en av de grövre än angivet av flera, inte enbart här på FS. Därför köpte jag lite på chans 0,10 när jag ville ha en flätlina som upplevs som ca "0,13-0,14" eftersom X9 sägs vara en bra lina oavsett faktisk diameter, man får s a s "ta höjd" för det.

Ändå är nog att gå för långt i att påstå att Berkley X9 0,12 är 0.35. Det förutsätter att allt annat är sant och det är nog svårt att leda i bevis och sannolikt långt från sanningen. Jag tror utan att veta att en 0.35 nylon förmodligen fyller om än ej trippelt, så mer än dubbelt så mycket som X9 0,12 på en spole.
                    Senast ändrad av anteman; 2021-08-23, 22:23.

Kommentera

Nä 0.25 ska det vara. Stradic klarar 160m 0.25.
                      Dubbelt så tjock tycker jag är lite väl häftigt.
                      Nåväl lika bra att lära sig leva med det

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                      19 svar