Någon som provat Spiderwire Stealth Smooth 12? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som provat Spiderwire Stealth Smooth 12?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Någon som provat Spiderwire Stealth Smooth 12?

Någon som har erfarenhet av Spiderwires nya lina för i år? Hundra kronor dyrare, fyra extra fibertrådar.
    Jag kan inte hitta någon info om att t.ex. brottstyrkan skulle vara högre än Stealth Smooth 8 vid samma dimensioner, så vilka är egentligen fördelarna som marknadsförts?

Ursprungligen postat av Spango Visa inlägg
    Någon som har erfarenhet av Spiderwires nya lina för i år? Hundra kronor dyrare, fyra extra fibertrådar.
    Jag kan inte hitta någon info om att t.ex. brottstyrkan skulle vara högre än Stealth Smooth 8 vid samma dimensioner, så vilka är egentligen fördelarna som marknadsförts?
    Brottstyrkan är näst intill den samma. Skillnaden är hur linan beter sig vid utkast. Den kastar längre, är tystare och samlar mindre vatten. Dock skulle jag inte sätta den på multi då det är helt onödigt. 12an är i princip gjord för haspel

Kommentera

Ursprungligen postat av Aspir3 Visa inlägg

Brottstyrkan är näst intill den samma. Skillnaden är hur linan beter sig vid utkast. Den kastar längre, är tystare och samlar mindre vatten. Dock skulle jag inte sätta den på multi då det är helt onödigt. 12an är i princip gjord för haspel
      Nyfiken på vilket sätt är den olämplig till multi?
      Är det något generellt på 12/13 trådiga linor eller bara spiderwire ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

Nyfiken på vilket sätt är den olämplig till multi?
        Är det något generellt på 12/13 trådiga linor eller bara spiderwire ?
        Olämpligt skulle jag väl inte säga att det är, bara onödigt. Enda anedningen till att gå upp i trådar är ju friktionsreducering och kastlängd, och då multi kastar linan rakt igenom ringarna så är den faktorn inte speciellt givande där medan haspel slår mot ringarna, mot spöt och snurrar runt spolkanten. Det är där den lenare linan verkligen ger resultat

Kommentera

Spiderwire 12S finns inte kvar på deras USA hemsida, så de har nog dragit tillbaka den från marknaden.
          Diskussion på TT om den antingen blev för dyr att producera eller om kvaliteten var bristande... så knappast några utlåtanden ens så ett köp blir en chansning...
          Senast ändrad av anteman; 2020-08-28, 21:35.

Kommentera

Ursprungligen postat av Aspir3 Visa inlägg

En lina som samlar mindre vatten är verkligen inte onödigt till multirulle, inte tycker jag det!
            Pga av rullens konstruktion så blir det alltid endel vatten i rullen som flätlinan suger upp och tillslut hamnar endel av vattnet i centrufugalbromsen, lågfartsystemet osv.
            Jag väljer gå över till surfix 131 pga detta då vissa andra linor samlar på sig en hel del vatten.
            ​​

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Spiderwire 12S finns inte kvar på deras USA hemsida, så de har nog dragit tillbaka den från marknaden.
              Diskussion på TT om den antingen blev för dyr att producera eller om kvaliteten var bristande... så knappast några utlåtanden ens så ett köp blir en chansning...
              Det var det jag tyckte var så märkligt. Jag letade på Spiderwires hemsida innan jag startade tråden och som du skriver finns den inte ens upplagd och tycks för den delen inte ens saluföras utanför Europa. Konstigt med tanke på hur den promotades på flera amerikanska mässor i slutet på förra året.

Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
              En lina som samlar mindre vatten är verkligen inte onödigt till multirulle, inte tycker jag det!
              Pga av rullens konstruktion så blir det alltid endel vatten i rullen som flätlinan suger upp och tillslut hamnar endel av vattnet i centrufugalbromsen, lågfartsystemet osv.
              Jag väljer gå över till surfix 131 pga detta då vissa andra linor samlar på sig en hel del vatten.
              ​​
              Det låter som ett säkrare alternativ, ja. Den har i vilket fall redan hunnit testats av många och är högt renommerad. Jag ska prova Sufix 131 under hösten. Både till multi och haspel.

Kommentera

Spiderwire Stealth Smooth 12tycker jag suger väldigt mycket vatten. Annars är linan bra.
                Bytte från Svartzonker/Fireline braid och märkte att det blev väldigt blöt. Främst när linan var ny.

Kommentera

Ursprungligen postat av hepper Visa inlägg
                  Spiderwire Stealth Smooth 12tycker jag suger väldigt mycket vatten. Annars är linan bra.
                  Bytte från Svartzonker/Fireline braid och märkte att det blev väldigt blöt. Främst när linan var ny.
                  Ok, det låter som att linan i så fall är löst flätad eventuellt i kombination med lägre andel eller kvalitet på ytbeläggningen, den vattenavstötande ”coatingen” då... En ”12:a” ska ju vara ”bäst”... så de drog väl tillbaka den?

Kommentera

Sufix 131 G-Core X13 Braidskulle jag vilja testa. Blir nog den nästa gång. Verkar suga lite vatten. Priset är tyvärr lite högre på den.
                    Alla på Upplev Linköping använde Sprider wire enligt en av personalen. De verkar gilla den. De brukar vara ärliga i sin rekommendationer. Själv tycker jag det blev problem att man blev så blöt om fingrarna. Tänkte annars använt den vita till landfisket vid Vättern i vinter.

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                    12 svar
                    1 354 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                    19 svar