fluorocarbon, men vilken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fluorocarbon, men vilken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• fluorocarbon, men vilken?

Nu när jag har en ny rulle och 2 tomma spolar tänkte jag testa köra med FC på en för abboren. Bara för att testa själv om det är nån större skillnad.

Men vilken ska man använda? Finns ju några olika fabrikat.

Varför FC och inte mono istället? Ser inga speciella fördelar med FC. Stroft ls är en fantastisk monolina som jag använder till allt mitt abborr fiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
      Varför FC och inte mono istället? Ser inga speciella fördelar med FC. Stroft ls är en fantastisk monolina som jag använder till allt mitt abborr fiske.
      Mest för att man läser om det. Vill mest utmana "myten".

Kommentera

Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg

Mest för att man läser om det. Vill mest utmana "myten".
        Är inte helt med. Vilken myt? Det är ju bara här vi tror att flät är bättre till allt.
        Enda gången flät är användbart till abborre är vid jiggfiske. Övrigt är det inget vidare. Finns ju skäl till att världens bassfiskare i en väldigt hög grad använder FC och mono framför flät som vi tror är bäst på allt.
        rätt kul att det nu uppmärksammas här. Testat några olika FC linor. Men fann inga fördelar mot mina bra mono linor. Bara massa linminne.

Kommentera

Använde nylon förr till allt. Men upplevde fireline/flät var mycket bättre att kasta med. Man kom längre i kasten.
          Nu dock tycker jag att i var och varannan text/video så pratar dom om fluorocarbon. Inte som tafs då.
          För mig är det dock till jiggfiske. Upplever att flät inte funkar bra där. Iaf inte för mitt fiskesätt, 9 av 10 napp ser jag på linan, inte känner i spöet.
          Har dock läst att vissa fluorocarbon är till för tafs, andra för kast.

T.ex denna heter shooter. Må ju ha nåt med kastning att göra
          https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...00m-clear.html

Kommentera

Ska du prova FC satsa på bra lina typ Sunline eller Seaguar. Tyvärr är inte lätta att få tag och kostar endel.
            En dålig FC lina är ett betydligt sämre alternativ än en bra mono.

Det några riktigt bra mono linor som är betydligt billigare , typ Sufix advance eller super 21.

Kommentera

Har svårt att tänka mig att en nylon eller FC skulle kunna berätta om hugg snabbare än att du ser det på en flätlina vid jiggfiske, hur skulle de kunna ske?

Oavsett lina så syns bör det rimligen synas en bråkdel innan det känns i lina eller spöt...
              Men är du inte nöjd med flät så varför inte pröva FC:n i länken från just Sunline, dock dyyr, 299kr för 100m... även om jag inte tror påt till just jiggfiske.

Kommentera

FC ska ju sjunka? Flät flyter. Iaf den min lokala butik sätter på rullarna.
                Inbillar mig att det blir en rakare kontakt med jiggen.

Kommentera

Ja det gör den. Tycker FC gör sig bättre till just sjunkade beten för att hålla bättre kontakt med betet.

Kommentera

Pröva som sagt. Att FC skulle ge just bättre kontakt med jigg eller sjunkade bete tror jag inte på alls även om jag inte prövat FC som huvudlina. En spänd flätlina signalerar ju direkt.

FC sjunker och töjer sig vilket kan vara bra till jerkfiske för att få ned betet och dämpa knyckar men det funkar med flät, FC tafs och ett lite mjukare spö....

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                    12 svar
                    1 354 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                    19 svar