Ny rulle, spö, och lina = upprepade trassel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny rulle, spö, och lina = upprepade trassel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny rulle, spö, och lina = upprepade trassel?

Hej!

Har tagit upp fisket igen efter många års frånvaro. Köpte nytt spö, rulle och lina. Glad i hågen tog jag med alltihop ut på tur och satte igång att börja fiska. Glädje blev kortvarig, trassel på trassel avlöste varann. Små små knutar bildades på linan lite varstans. När jag kastade ut kunde det rätt som det bara ta stopp och linan går av, så sitter ett fågelbo runt en ögla på spöt. O.s.v. Kastade bara med små skeddrag, vikt cirka 10-15 gram.

Detta har jag aldrig upplevt förr i hela mitt liv och då har jag tidigare bara fiskat med billiga skitrullar och spön från biltema typ. Ska jag återgå till kinarullar från Biltema kanske...

Nu när jag för en gångs skulle öppnade plånboken och köpte hyfsat "bra" grejer då får jag 10 linbrott på 2 timmar och lika många bortkastade drag och trassel runt öglorna. Märkligt!

Kan någon berätta vad som kan vara fel?

Utrustningen jag köpt är:

1 st Abu Garcia Revo Orra 2 SX 40
    1 st Westin W3 Ultralight haspelspö 12' ML 5-25g
    Lina Daiwa J-Braid X8 18LB 0.13mm

Mvh
    Martin

Linan är påspolad i butiken? Isf behöver du släppa ut linan efter båten lr liknande för att få bort lintvinningen. Körde du med spinnare? Isf kan det oxå vara en bov i dramat.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
      Linan är påspolad i butiken? Isf behöver du släppa ut linan efter båten lr liknande för att få bort lintvinningen. Körde du med spinnare? Isf kan det oxå vara en bov i dramat.
      Jag spolade på linan själv hemma. Upptäckte dock att jag inte fyllt tillräckligt med nylon i botten på spolen så fick spola av linan en gång och sen spola på den igen. Kan detta vara boven i dramat? Tycker inte den verkar vara tvinnad, den "snurrar" sig ju inte som en tvinnad nylonlina kan göra.

Nej, inte kört med spinnare.

Kommentera

12 fotsspö för bombardafiske är kanske inte optimalt för ditt fiske, vilket dom kunde upplyst dig om i butiken.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
          12 fotsspö för bombardafiske är kanske inte optimalt för ditt fiske, vilket dom kunde upplyst dig om i butiken.
          Jo, det är det, eftersom jag fiskar till 90% med bombarda.

Kommentera

Okej. När man spolar på lina på en haspel så ska linan haspla av från spolen på samma hål som den hasplar på rullen för att undvika att linan tvinnas. Haspel är känsligare än multirulla vad gäller mängden lina. För mycke lina så kan det haspla av för mycke o för lite lina bromsar kasten.

Blåste de mycke så kan de oxå varit en orsak.
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
              Okej. När man spolar på lina på en haspel så ska linan haspla av från spolen på samma hål som den hasplar på rullen för att undvika att linan tvinnas. Haspel är känsligare än multirulla vad gäller mängden lina. För mycke lina så kan det haspla av för mycke o för lite lina bromsar kasten.

Blåste de mycke så kan de oxå varit en orsak.
              Det blåste en del men det har det gjort väldigt många gånger förr när jag fiskat med haspelrulle och det har inte lett till trassel vart femte kast. Jag ska prova att spola på en annan lina och se om det löser problemet.

Angående mängde lina så hade jag nog något för mycket i början av fiskedagen men efter 10 trassel och 5 linbrott så hade jag ju 50 meter kortare lina och trasslen fortsatte även då så det kan inte vara att det är för mycket lina på rullen.

Kommentera

Verkar svårt att kasta skeddrag med ett sådant spö, långa svepande kast utan minsta snärt annars har du trasslet som ett brev på posten.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                  Verkar svårt att kasta skeddrag med ett sådant spö, långa svepande kast utan minsta snärt annars har du trasslet som ett brev på posten.
                  Det har inte med spöt att göra, jag bytte till min andra rulle senare under fiskedagen (en äldre haspel) och den kastade skeddragen utan trassel på 12 fotsspöt.

Kommentera

Samma lina på den gamla rullen?

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                    12 svar
                    1 354 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                    19 svar