Trassel med flätlina när det blåser? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trassel med flätlina när det blåser?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trassel med flätlina när det blåser?

Har införskaffat mitt livs första haspel med flätlina för några veckor sedan, och har fiskat flertalet gånger utan problem.
    Igår fick jag dock konstiga trassel på linan hela tiden, jag kastar ut och så någonstans mitt på linan uppstår det helt plötsligt ett stort trassel där linan verkar ha knutit ihop sig. Fick kapa nedanför och sätta på nytt beteslås. Detta upprepade sig ett flertal gånger (börjar fundera på hur mycket lina jag egentligen har kvar på spolen nu...)
    Det som skiljer sig mot de andra dagarna när jag fiskat är att det blåste rejält mycket mer igår, kan det bli att flätlinan på något sätt loopar ihop sig själv av vinden? Har aldrig upplevt detta förr i tiden med nylonlina.

Vad har du för grejer ?

Händer ibland att lina/rulle & spö inte är kompatibla med varandra & sen var säkert vinden en bidragande faktor också .
    Att byta fabrikat på linan kan hjälpa , mindre snärt i kastet

Kommentera

Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
      Har införskaffat mitt livs första haspel med flätlina för några veckor sedan, och har fiskat flertalet gånger utan problem.
      Igår fick jag dock konstiga trassel på linan hela tiden, jag kastar ut och så någonstans mitt på linan uppstår det helt plötsligt ett stort trassel där linan verkar ha knutit ihop sig. Fick kapa nedanför och sätta på nytt beteslås. Detta upprepade sig ett flertal gånger (börjar fundera på hur mycket lina jag egentligen har kvar på spolen nu...)
      Det som skiljer sig mot de andra dagarna när jag fiskat är att det blåste rejält mycket mer igår, kan det bli att flätlinan på något sätt loopar ihop sig själv av vinden? Har aldrig upplevt detta förr i tiden med nylonlina.
      Flätlinan är ofta tunn och drar gärna med sig underliggande linlager när du kastar över huvudet (overheadcast) och kanske dessutom med alltför mycket lina på spolen. Antingen får du ha mindre mängd lina på spolen, öka lindiametern eller träna på att kasta sidkast med lägre och betydligt vidare kastsektor dvs med spöt närmare vattenytan vid kastet eller gå tillbaka till vanlig homogen nylonlina igen...

Övning ger färdighet!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand

Kommentera

Köpte ett sånt här paket (i 2500/8 fots modell):

Får väl tro att de har kombinerat ihop saker som fungerar, men man vet ju aldrig!

Har som sagt aldrig upplevt det innan, så det känns definitivt som blåsten var en faktor. Kanske är det så att vinden fångar en flätlina lättare en nylon?

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Flätlinan är ofta tunn och drar gärna med sig underliggande linlager när du kastar över huvudet (overheadcast) och kanske dessutom med alltför mycket lina på spolen. Antingen får du ha mindre mängd lina på spolen, öka lindiametern eller träna på att kasta sidkast med lägre och betydligt vidare kastsektor dvs med spöt närmare vattenytan vid kastet eller gå tillbaka till vanlig homogen nylonlina igen...

Övning ger färdighet!

Ah, bra tips där, jag varierar hur jag kastar lite då och då, kan vara att det blev trassel när jag körde overhead. Ska tänka på det nästa gång det blåser och bara köra med sidkast.

Kommentera

Hej Sdw.
            Min ståndpunkt är att en bra rulle inte skall släppa ngn lina oavsett vilken typ av kast du väljer att utföra.
            Lite uppmärksam måste man vara när du slår till veven och bygeln fälls så att det inte ligget en lös ögla på spolen - då blir det lätt trassel.
            Jag övertalades för några år sedan att köpa en Penn battle vilket bara blev trubbel . Fick byta rullen 3 gånger men oavsett
            kast så blev det stora härvor , fiskeupplevelsen blev sådär. Fiskade med Fireline svart 0.15-16. Pengarna tillbaka. Om en rulle bara funkar med viss lina eller dåligt med vissa så borde säljaren upplysa om det. Parallellt med Pennrullen så hade jag en Twinpower med likadan lina och dimension utan att ha minsta bekymmer. Har ytterligare 2 shimanorullar Stella och en Aspire som jag går runt på utan några linbekymmer. Det är såklart också en prisfråga vad du är beredd o lägga men strul med utrustning är också kostbart på flera sätt. Lycka till hoppas det löser sig - Peter B

Kommentera

Något Du kan testa om Du har tillgång till båt är att sätta på en flytwobbler och sedan släppa ut linan i vattnet medans Du kör sakta framåt med båten (tomgångsfart) och så låt linan sträckas ut ordentligt och sedan vevar Du in linan fortfarande med tomgångsfart framåt då samlas/packas linan hårt på spolen och risken för trassel och att det skär ner i underliggande lager minskar drastiskt.

Denna procedur upprepas om det börjar trassla sig igen framöver, men OF.s tips om sidokast är klart bra och minskar risken för trassel så en kombo borde ge bra resultat.

Skitfiske på Dig.

Kommentera

Ffa bör du när det blåser (och annars ibland) kolla hur linan lagt sig på spolen innan nästa kast. Vind och inspinningsteknik kan ge en lös linögla som i nästa kast lämnar spolen och drar med sig en veritabel linhärva.

Precis som sagts ovan bör du kanske pröva en lina av annan modell/fabrikat nästa gång... Hur du kastar, vind, betet, lekande, linmängd och dess egenskaper, invevningsteknik och rullens linpåläggning är faktorer som kan påverka hur linan lägger sig på och därmed lämnar spolen.

Fabrikat som funkar för andra behöver inte funka för dig, vi gör olika och linor skiftar i kvalitet... t o m "samma" lina från olika produktionsserier tror jag skiljer sig... Jag är övertygad om att det inte enbart är "skit bakom ratten" som avgör hur en lina funkar för oss... därför kommer vi aldrig att hitta och enas om "den bästa linan" fast vi kommer försöka ändå!

Huvudsaken är att din lina funkar för dig
                Senast ändrad av anteman; 2017-10-26, 16:05.

Kommentera

Ska tänka på det nästa gång det blåser och bara köra med sidkast.
                  Håller med OF, försök hålla nere kasten så draget går närmre vattenytan, det går att göra med överhandskast också det är bara att släppa draget lite senare.
                  (när bete och spötopp står i rät vinkel med spänd lina)

En annan fördel du får genom att kasta på det sättet är att mängden slaklina kommer minska drastisk.
                  Senast ändrad av jorgen.mansson; 2017-10-26, 16:35.

Kommentera

Dra av ALL lina och spola på igen. Fabriksspolad lina ligger för det mesta ganska dåligt på rullen.

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                    12 svar
                    1 354 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                    19 svar