Trassel med flätlina när det blåser? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trassel med flätlina när det blåser?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det bästa av Leifs tips tycker jag är det att byta till monofil nylonlina. Har du en extraspole till rullen kan du ju ha flätlina på den ena och nylon till den andra.Nylonlinorna är ruggigt bra nuförtiden och man kan i stort sett välja exakt vilka egenskaper man vill ha. Starka är de så att det räcker och blir över. De som dissar nylon som "gummisnodd" vet nog inte riktigt vad de snackar om. Har du inte en extraspole till rullen blev du lurad när du köpte den och bör genast se till att skaffa (minst) en sådan.

Jag har på senare år börjat använda flätlina alltmer men nylonet lutar jag nog aldrig med. Det är perfekt till abborrfiske och till kustspinnet efter havsöring.

Kommentera

Sufix Super 21 (nylon) är en kanonlina för spinnfiske.
      http://enamatorfiskare.blogspot.se
      Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Stort tack allihopa för alla bra tips!

Ska försöka smita från jobbet lite tidigare imorgon och se om jag hinner med ett kort fiskepass, så kan jag omsätta några av råden i praktik direkt (dra ut all lina med en wobbler och sedan veva in den igen, kolla spolen noga efter kast, använda sidokast etc.). Om det inte fungerar får jag kanske fundera på annan line.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
          Köpte ett sånt här paket (i 2500/8 fots modell):

Får väl tro att de har kombinerat ihop saker som fungerar, men man vet ju aldrig!

Har som sagt aldrig upplevt det innan, så det känns definitivt som blåsten var en faktor. Kanske är det så att vinden fångar en flätlina lättare en nylon?
          Känns inte flätlina i 0.20 lite väl tilltaget?

Kommentera

Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg
            Känns inte flätlina i 0.20 lite väl tilltaget?
            Till vad???

http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm
            Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Nej jag såg nu att TS köpt setet för gäddfiske, inte för ”sommarstugefiske”.

Kommentera

För tjock lina, för lätt bete och motvind?

Kommentera

Du skriver att du fick lov att knyta om beteslåset efter kapad lina.
                  Kan de vara så att du saknar ett lekande och fiskar beten som roterar (ex spinnare)? I sådana fall har du spunnit den redan spunna linan och den kommer att vilja slå sig omlott.

Kommentera

Motvind med lätta beten kan vara klurigt. Många bra tips ovan och lekande av BRA "kvalisort" är superviktigt. Lägre kast är också ett bra tips så inte linan slackar. Tänk också på att inte linan slackar vid inveving eller före kast. Man kan knipa om linan med tumme/pekfinger vid invevning för att få in löslina efter ett "högt" kast eller om draget man fiskar med är lätt eller har lågt motstånd i vattnet. Försök greppa spöt lite framför rullen, jag brukar hålla "benet" på rullen mellan lång o lillfingret då.
                    Det händer också inte så sällan att en linslynga lägger sig runt en spöring om man inte ser upp så det blir tvärstopp när man kastar ut. Så kolla hur linan ligger genom spöringarna för varje kast.
                    Så se upp när du byter drag/agnar så att lös lina som fladdrar i vinden inte trasslar sig, jag försöker helst hålla linan sträckt hela tiden.
                    Prova bromsa upp kastet med pekfingret lite innan draget slår i vattnet så att det inte ligger någon lös lina på rullen sen.
                    Jag fäller nästan alltid bygeln manuellt, det ger mig mer kontroll så att linan ligger bra innan jag börjar invevning.
                    Jag hade själv lite trasselproblem i början med flätlinorna men nu har jag inga problem alls, bara jag är uppmärksam.
                    Tjocklek på lina i förhållande tillnbetesvikt och action på spöt kan nog också orsaka trassel.

Lycka till med trasslandet!

Kommentera

Använder man spinnare så gäller det att ha bra lekande o spinnare för att undvika att linan tvinnas. Vill man förebygga lintvinning så kan man ju använda spinnare med skeden bakom spinnarkroppen,typ mörrumspinnare. Alt tejpa så man får en flärp på ett lekande lr köpa en färdig anti twist lr va dom heter.
                      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 354 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                      19 svar