Power Pro S8S riktigt j.... bra! vs andra linor. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Power Pro S8S riktigt j.... bra! vs andra linor.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Power Pro S8S riktigt j.... bra! vs andra linor.

Hallå! Jag är inget vidare van på att recensera produkter men jag är bara så överlycklig just nu över hur bra min nya lina är (PP S8S 0,13 blå) så jag känner att jag vill dela med mig om mina erfarenheter
    Jag vet att sådant här är subjektivt och kan vara beroende på hantering och utrustning men delar med mig i alla fall om någon vill ha synpunkter om denna och övriga nämnda linor.

Linan används på en haspelrulle Daiwa Ninja 2500 med ett Daiwa Prorex spö och fiskar mestadels efter regnbåge, abborre och lättare gäddfiske. Jag har kört med denna lina stenhårt nu flera dagar i streck och inte det minsta problem har uppstått. Den är mjuk och långkastande.

Jag har inte hunnit testa så många olika linor ännu då jag bara har fiskat i 2 år efter att ha tagit upp denna hobby igen ca 20 år senare, men nedanstående (rangordnat) är dem som jag har erfarenhet av hittills (på samma rulle).

1. Power Pro S8S 0,13 blå. Favorit och inga anmärkningar alls. Galet snygg blå lina!
    2. Fireline smoke 0,12. Pålitlig lina som jag säkert skulle kunna använda igen men för väldans oväsen i ringarna och känns tråkig på något sätt. Coatingen fransar sig lätt.
    3. Fireline grön 0,12 (flame green) samma känsla och beteende som smoke men av någon anledning så har den brustit oförklarligt vid ett flertal tillfällen. Den känns styvare än smoke.
    4. Power Pro S8S 0,15 mossgrön/brun. Denna var den första linan jag använde med min haspel efter köp (påspolad i butik) och den borde ju kännas lika bra som den blåa 0,13 linan, men jag minns att jag hade mycket trassel och vindknutar med den och var aldrig riktigt nöjd.
    5. Dragon Braid Ultra 8X Nano 0,10 grå. Ska visst ha en brottstyrka på 8,9kg men det är den sämsta av dem som jag har testat. Bara trassel, vindknutar och oförklarliga linbrott. Aldrig igen.

Trevlig kväll och skitfiske på er!

Var hittar man en sån lina?

Kommentera

Överallt, typ. Den har dock blivit äckligt dyr. 429,- för 135m hos söders, senast jag köpte den betalade jag 2,- per meter hos lokala butiken. Skön lina är det iaf.

Kommentera

Jag har kört med denna lina stenhårt nu flera dagar i streck och inte det minsta problem har uppstått.
        Det var riktigt bra flera dagar utan strul, undrar hur den bär sig åt om ett par månader

Kommentera

Ursprungligen postat av Sonnny Visa inlägg
          5. Dragon Braid Ultra 8X Nano 0,10 grå. Ska visst ha en brottstyrka på 8,9kg men det är den sämsta av dem som jag har testat. Bara trassel, vindknutar och oförklarliga linbrott. Aldrig igen.

Trevlig kväll och skitfiske på er!
          Just den linan är den absolut bästa jag någonsin kört med från 0.12 och neråt
          Förstår inte hur ni bär er åt när ni får trassel och vindknutar?

Annars ett mycket bra och välskrivet inlägg

Classe
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Grym lina det där! Dyr dock.. Prova Daiwas J-braid 8. Billig ,tyst och kastar lång. Är lite av en lin-missbrukare och fastnade iaf för den och nu köpt den till alla mina spön.

Kommentera

Håller med till fullo, kör numera med PP Super 8 slick 0,13 på samtliga abborrerullar, tveklöst skönaste linan jag testat.
              Tips: 135m för 169kr här:
              Oops, looks like the page is lost. Start your website on the cheap.

><(((*>

Kommentera

Kan inte hålla med! Fick slänga i stort sett hela rullen av brun 0.13 S8S i våras. Gillar PP och är i stort det enda jag kör med. Både S8S (grövre) och den vanliga. Men som sagt den bruna funkade inte på min amba 1500 C. Luddade upp sig, skär ner och krånglade på alla sätt och vis. Är nu utbytt mot vanlig PP och det funkar kanon...
                Skit fiske!
                Gösta

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                  Kan inte hålla med! Fick slänga i stort sett hela rullen av brun 0.13 S8S i våras. Gillar PP och är i stort det enda jag kör med. Både S8S (grövre) och den vanliga. Men som sagt den bruna funkade inte på min amba 1500 C. Luddade upp sig, skär ner och krånglade på alla sätt och vis. Är nu utbytt mot vanlig PP och det funkar kanon...
                  Skit fiske!
                  Gösta
                  Måste poängtera att här jämförs äpplen med päron, dvs funktion på haspel kontra multi som ofta gillar olika egenskaper på linan...

Sen ska vi inte glömma att brunt ofta är skit och blått är vackert!

Kommentera

Då kan jag negga lite med och säga att s8s var kass på min haspel.... Men vanliga pp är go. Som vanligt när det gäller linor tycker nästan alla olika.

/Apan

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                    12 svar
                    1 397 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                    19 svar
                    1 664 visningar