Berkley Fireline! Behöver hjälp med djungeln - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Berkley Fireline! Behöver hjälp med djungeln

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Berkley Fireline! Behöver hjälp med djungeln

Hej

Behöver lite hjälp med att reda ut vad som ligger bakom de olika namnen på Berkley Fireline. Får inte riktigt ihop det när jag tittar på tex Berkleys sidor i Sverige och USA. Att många tillverkare marknadsför helt olika linor under samma namn på de olika marknaderna känner jag till men skulle ändå behöva få en förklaring.....

Jag har koll på skillnaderna på Berkleys linor på den svenska marknaden, Fireline och Fireline Braid. Även Whiplash etc.....

Men nu till konstigheterna: Verkar som om Fireline Fused är oerhört vanlig i USA. Är det samma lina som vår vanliga Fireline? Att den är "smält" känner jag till, det hörs ju på namnet. Andra skillnader mot vår svenska vanliga Fireline?

Fireline Exceed. Finns att hitta då och då i sverige men är klart vanligare i USA. Vad är det för en lina?

Hittar rätt ofta en lina som bara kallas för Fireline Braid på tex eBay men som har helt andra värden/siffror för tjockliek och styrka jämfört med de "svenska". Vad är det för en lina?

Tack på förhand

Mankan
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Fireline Fused är den vanliga/originalet.
    Linan är svetsad och inte flätad. Består av dyneemafibrer.

Fireline Exceed är bara en nyare variant av Fused. Tillverkaren påstår dock att det är en helt ny produkt... som kastar bättre o.s.v. men skillnaden är inte revolutionerande.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2017-08-17, 14:01.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
      av perch61
      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
      2024-01-08, 09:15
    • perch61
      Linpåspolning
      av perch61
      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
      2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
    12 svar
    1 354 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg .art
    av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
    19 svar