Missvisande uppgift om linstyrka - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Missvisande uppgift om linstyrka

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Andy Lee Johansson Visa inlägg
    Hej,

Lyfte du i 100% rak vinkel?
    Hade linan nuddat något annat sen den togs ur förpackningen?
    Kan linan har försvagats något när knuten skapades?
    I vilken fart accelererade vikten när du lyfte den?

Ja dessa frågor kanske känns overkill men det är precis så har laboratorietester går till och kan du inte visa att dina tester är utförda likadant och utan några avvikelser så kan man aldrig säga att linan inte håller för detta som är skrivet på förpackningen.

Att dra en lina med minimal acceleration skapar fortfarande en kraft och att halvera denna minimala eller dubblera den minimala accelerationen påverkar resultatet avsevärt även om man själv tycker att skillnaden är obefintlig.
    Visst, det är nog precis det som tillverkaren kommer att hävda om jag reklamerar linan. Och sen ska man säkert kompensera för vattnets lyftkraft mm.

MEN, det ändrar inte det faktum att man inte kan lita på att den lina man köper håller vad den lovar i praktiskt bruk.
    Gråt inte...
    båten ligger i vassen still
    full med gäddor och braxar
    full med ålar och laxar
    (Alice Tegnér)

Kommentera

Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
      Jag förstår mig inte riktigt på hur man litar på det ena men inte det andra?
      Kanske ska förtydliga, jag tar den med en nypa salt med. Precis som dig bara en fingervisning. Handlar jag lina och är ute efter 0,10 så kollar jag inte vilken av 0,10 linorna som har högst brottstyrka, utan jag tar den jag tycker ser tunnast ut.
      Tycker Seguar Smackdown är riktigt tunn ut och den håller för mitt fiske, så den kör jag på tillsvidare
      Senast ändrad av Leon; 2017-08-02, 15:12.

Kommentera

Ursprungligen postat av Andy Lee Johansson Visa inlägg
        Hej,

Lyfte du i 100% rak vinkel?
        Hade linan nuddat något annat sen den togs ur förpackningen?
        Kan linan har försvagats något när knuten skapades?
        I vilken fart accelererade vikten när du lyfte den?

Ja dessa frågor kanske känns overkill men det är precis så har laboratorietester går till och kan du inte visa att dina tester är utförda likadant och utan några avvikelser så kan man aldrig säga att linan inte håller för detta som är skrivet på förpackningen.

Att dra en lina med minimal acceleration skapar fortfarande en kraft och att halvera denna minimala eller dubblera den minimala accelerationen påverkar resultatet avsevärt även om man själv tycker att skillnaden är obefintlig.
        Vad innebär detta? Att linor laboratorietestas utan acceleration? Att testknutar och linor alltid kollas med mikroskop innan leverans och är perfekta vid testtillfället? Om det är på det viset så kan man knappast upprepa testresultaten i praktiskt bruk, dvs fiske... Ungefär som att ytterst få lyckas köra en mellanklassuv (2,0 diesel) på deklarerade 0,49...
        Såna "tester" är av föga värde.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Vad innebär detta? Att linor laboratorietestas utan acceleration? Att testknutar och linor alltid kollas med mikroskop innan leverans och är perfekta vid testtillfället? Om det är på det viset så kan man knappast upprepa testresultaten i praktiskt bruk, dvs fiske... Ungefär som att ytterst få lyckas köra en mellanklassuv (2,0 diesel) på deklarerade 0,49...
          Såna "tester" är av föga värde.
          Jag håller helt med dig men tyvärr så ser dagens värld ut som sådan.

Kommentera

Fiskelinor testas efter en standard som allt annat och med utrustning som också är standardiserad. Lägger en länk med mer information. Dessutom finns det fler människor än svenskar som använder dessa linor och många önskar tom att en fiskelina skall gå av under brottgräns eller exakt på för att jaga IGFA rekord. Det kan man tycka vad man vill om.

Jag själv tycker utbudet av fiskelinor idag är helt fantastiskt och är mer än nöjd.

We test and compare 101 fishing lines rated as 30-pound from manufacturers such as Power Pro, Berkley, Sufix and others.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
              Fiskelinor testas efter en standard som allt annat och med utrustning som också är standardiserad. Lägger en länk med mer information. Dessutom finns det fler människor än svenskar som använder dessa linor och många önskar tom att en fiskelina skall gå av under brottgräns eller exakt på för att jaga IGFA rekord. Det kan man tycka vad man vill om.

Jag själv tycker utbudet av fiskelinor idag är helt fantastiskt och är mer än nöjd.

http://www.sportfishingmag.com/galle...ne-test#page-6
              Håller helt med...dom allra flesta av dagens linor (till och med många budget linor) är både otroligt starka och smidiga att fiska med.
              Visst kollar jag angiven brottstyrka så jag vet på ett ungeför vad linan ska klara men förväntar mig inte en sån nogrannhet som TS önskar.
              Om en lina plögsligt skulle börja ge mig problem med linbrott så skulle jag nog försöka provtesta den men annars ägnar jag hellre min lediga tid åt att fiska!

Kommentera

Även jag tillhör de som inte har några problem med brottstyrkan på våra linor. Däremot tycker jag att det är svårare med andra egenskaper. Vissa linor fungerar helt kalas i en multirulle medan andra skapar mycket mer trassel. Tex så är, för mig, Spiderwire Smooth Braid och Fireline Braid helt stabila och fungerar kalas i mina trimmade skapelser medan tex 832 har mycket större tendenser till linresning. En annan karaktär är hur jämna de är. Av någon anledning så är jag helnöjd med Fireline Braid från ca 0.21 mm. Går tyst och fint genom linringarna medan de tunnare versionerna rasslar ordentligt. Har nog provat det mesta som finns i våra svenska butiker och dagens favorit är Spiderwire Smooth Braid. Tyst, stabil och skön. Dagens motsats är SG Finezze HD4. Hållbar men styv som en pinne och låter som en motorsåg när den rasslar igenom spöts ringar.
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg

http://www.sportfishingmag.com/galle...ne-test#page-6
                  Är du säker på att det stämmer? Att alla tillverkare måste följa en norm såsom tillverkarna av bilar tvingas göra för att sälja på en viss marknad? Jag tror inte att så är fallet. I så fall skulle det stå på rullarna vilka normer som de har följt. Tex EN356 som används inom glasindustrin. Att tex en tidning eller Råd & Rön gör det efter en egen uppsatt norm är en helt annan sak. I länken du hänvisade till finns info om hur just DE testar. Inget som tillverkarna måste följa.
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

En idé är att kolla på samma lina i USA. Tar du pp som exempel så skiljer samma dimension väldigt mycket mellan Europa mot USA.
                    Skiljer linorna. Nej! Men hur de mäter. Strunta fullständigt vad som står här hemma. Kolla vad lin tillverkarna uppger i USA så får du en mer sann bild.
                    Och sen som många redan påpekat. Det stora fusket är inte bråttstyrkan utan dimensionen..

Kommentera

Och även har gäller att tänka lite själv.

Det är ingen nyhet att de flesta tillverkare av fiskelinor fifflar med linans brottstyrka och dimension, men det ska inte vara några problem, om man köper den lina man behöver och är medveten om det. Det går inte att lita på de värdena som står på förpackningen.

Är det brottstyrka som man är ute efter, då ska man vara beredd att ha en lite tjockare lina än man har tänkt sig. Är det en tunnare lina man vill ha påspolad på sin rulle, då ska man vara beredd på att lära sig att kasta, använda slirbromsen mer och samtidigt serva rullen regelbundet, så att man blir inte av med några dyra beten.

Det vi har lärt oss den hårda vägen är att det är lönlöst att vända sig till butiken eller tillverkare för att reklamera uppgifterna om linstyrka alt. dimension som inte stämmer alls.

Vi hade en gammal tråd , där vi hade tagit fram lite olika tester av linor (många dyra och exklusiva linor var med) om just hur bra stämmer linstyrka och dimension med det som tillverkare anger. Det är lätt att gissa sig fram till slutresultat eller hur?

Häls //T
                      Senast ändrad av tonyex; 2017-08-03, 09:01.

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 361 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                      19 svar