Missvisande uppgift om linstyrka - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Missvisande uppgift om linstyrka

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Försökte du slå svenskt rekord i bottennapp ?
    Nyfikenhet först och främst.....
    Sedan var det inte dumt att kunna räta ut krokarna när min snordyra Manta fastnade i en sjunkstock .
    Spiggpimplare

Kommentera

När man fiskat några år så har man lärt sig vilka linor som man kan lita på.
      I Norge hade jag 2 rullar en med 0,28 power pro den andra med tuf line 0,33.
      Vid bottennapp gick nästan allt förlorat med power pro och med tuf line gick det att räta krokarna eller få loss på annat sätt.
      Läskigaste jag vart med om är med fireline tracer braid samt spiderwire båda linorna går av på mitten.
      Samma sak har min kompis råkat ut för med power pro röd.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Att en 0,23 inte klarar 23 kg förvånar inte men egentligen borde vi alla reklamera linor och annat som inte håller vad som lovas och anges. Tyvärr är säkert svensk konsumentlagstiftning så tandlös att lite kan göras. Se bara på bilar och deras faktiska bränsleförbrukning som ligger 20-40 % över den deklarerade...

Sånt borde likt felmärkta linor, vara förbjudet och rendera löpande vite så länge lögnen består... I dessa avseenden och andra får man uppenbart intrycket att lagstiftarna hellre månar om producenterna än konsumenterna i oskön förening...
        Inte riktigt samma sak. Väldigt olika faktiskt. Våra fordons förbrukning ÄR uppmätt enligt en viss norm eller körcykel. Kör du enligt den lär du nå ner till siffrorna tillverkarna uppger. Jag har tom lyckats understiga den uppgivna förbrukningen. Att sedan körcykeln inte direkt stämmer med just dina körvanor eller de flesta andra i praktiken är en helt annat sak och det stavas politik.

Att uppgifterna på våra fiskelinor inte stämmer är en helt annan sak. Falsk marknadsföring är vad det är. Att de sedan i de flesta fallen är brottarstarka hör inte in i bilden. Tror inte någon skulle bli nöjda om vi köpte en rulle lina med uppgiven längd om 110 m och vi endast fick 85 m. Det är i praktiken vad vi får i och med att linorna dels oftast är tjockare än uppgivet och dels klenare. Tur att spolarna på våra rullar tar så förbannat mycket lina så att man får plats med all övertjock lina. Det märks dock tydligt när man börjar leka med väldigt grunda trimspolar.
        Senast ändrad av Mankan G; 2017-08-01, 23:10.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
          När man fiskat några år så har man lärt sig vilka linor som man kan lita på.
          I Norge hade jag 2 rullar en med 0,28 power pro den andra med tuf line 0,33.
          Vid bottennapp gick nästan allt förlorat med power pro och med tuf line gick det att räta krokarna eller få loss på annat sätt.
          Läskigaste jag vart med om är med fireline tracer braid samt spiderwire båda linorna går av på mitten.
          Samma sak har min kompis råkat ut för med power pro röd.
          Hej Jerklimpan;

Själv är jag mera för grönt och ljusblått vid val av flätlina...

Vid val av färg på flytoverall är nog orange eller signalrött att föredra....

http://www.trumman.com/fisketips/galleri_02.htm
          Old Firehand
          Senast ändrad av Old Firehand; 2017-08-02, 17:10.

Kommentera

Jag har slutat titta på brottstyrkan och går helt på dimensionerna istället. Sen sätter jag linan på test med den här krabaten som medhjälpare, håller linan för honom så håller den för fiskarna.

https://streamable.com/1rnm9
            Senast ändrad av Leon; 2017-08-01, 20:01.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
              Inte riktigt samma sak. Väldigt olika faktiskt. Våra fordons förbrukning ÄR uppmätt enligt en viss norm eller körcykel. Kör du enligt den lär du nå ner till siffrorna tillverkarna uppger. Jag har tom lyckats understiga den uppgivna förbrukningen. Att sedan körcykeln inte direkt stämmer med just dina körvanor eller de flesta andra i praktiken är en helt annat sak och det stavas politik.

Att uppgifterna på våra fiskelinor inte stämmer är en helt annan sak. Falsk marknadsföring är vad det är. Att de sedan i de flesta fallen är brottarstarka hör inte in i bilden. Tror inte någon skulle bli nöjda om vi köpte en rulle lina med uppgiven längd om 110 m och vi endast fick 85 m. Det är i praktiken vad vi får i och med att linorna dels oftast är tjockare än uppgivet och dels klenare. Tur att spolarna på våra rullar tar så förbannat mycket lina så att man får plats med all övertjock lina. Det märks dock tydligt när man börjar leka med väldigt grunda trimspolar.
              Exemplen må vara olika men i slutändan är det ändå konsumenterna som är förlorarna oavsett om det är politik med en vedertagen, teoretisk, manipulerad körcykel, vilseledande marknadsföring, osanning eller rent av bedrägeri...

Om konsumenterna blir lurade av det ena eller det andra gör inte något i sak bättre... Även om det ena eller andra skulle vara "en helt annan sak".

Kommentera

Jag säger såhär. För mig är brott styrkan för mitt fiske (gädda) helt oväsentlig eftersom dom dimensioner jag kör med (0,28-0.38 ) alla håller för normalt modernt gädfiske. Sen att linan klarar 22kg eller 32kg bryr jag mig inte i då våda lär hålla. Kollar mer på hur linan känns och hur kast egenskaperna är

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
                  Jag har slutat titta på brottstyrkan och går helt på dimensionerna istället. Sen sätter jag linan på test med den här krabaten som medhjälpare, håller linan för honom så håller den för fiskarna.

https://streamable.com/1rnm9
                  Jag förstår mig inte riktigt på hur man litar på det ena men inte det andra?
                  För egen del litar jag varken på den uppgivna brottstyrkan eller dimensionen på förpackningen. Går dock efter dimensionerna som en fingervisning i rätt riktning, lite som "den här borde vara tjock nog för att motsvara mina förväntningar" tänker jag väl typ... sen stämmer, i min erfarenhet iaf, inte dimensionerna särskilt väl heller, men, det kvittar ju, gör ju ändå i slutändan (dock tyvärr minus hund.... ) lite som dig, det är ju när man sätter linan på prov man märker om den var nåt att ha eller inte...

Däremot, gillar verkligen ditt sätt att testa linan! perfekt ju!!!

mvh/peter
                  Senast ändrad av Gädd-jos; 2017-08-02, 06:51.
                  https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                    … Att uppgifterna på våra fiskelinor inte stämmer är en helt annan sak. Falsk marknadsföring är vad det är. Att de sedan i de flesta fallen är brottarstarka hör inte in i bilden. …
                    Jess! Det är precis detta som var min poäng med mitt foruminlägg
                    Gråt inte...
                    båten ligger i vassen still
                    full med gäddor och braxar
                    full med ålar och laxar
                    (Alice Tegnér)

Kommentera

Hej,

Lyfte du i 100% rak vinkel?
                      Hade linan nuddat något annat sen den togs ur förpackningen?
                      Kan linan har försvagats något när knuten skapades?
                      I vilken fart accelererade vikten när du lyfte den?

Ja dessa frågor kanske känns overkill men det är precis så har laboratorietester går till och kan du inte visa att dina tester är utförda likadant och utan några avvikelser så kan man aldrig säga att linan inte håller för detta som är skrivet på förpackningen.

Att dra en lina med minimal acceleration skapar fortfarande en kraft och att halvera denna minimala eller dubblera den minimala accelerationen påverkar resultatet avsevärt även om man själv tycker att skillnaden är obefintlig.

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 361 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                      19 svar