Lina på 2500 rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lina på 2500 rulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lina på 2500 rulle

Tjo!

Nån som vet ungf hur mycket 0.10 flätlina det går på en shimano ci4+ 2500 rulle?
    Brukar ni alla köra med nylon el linknande underst?

Grunda alltid med nylon. Nylonet nyper fast i spolen och du slipper att hela linpaketet glider runt.
    Sedan fyller man på med nylonet "så mycket som behövs" för att sin flätlina ska räcka till precis lagom. Lätt sagt, svårare beräknat ...

Jag kör oftast med 0.12 och med vissa fabrikat får jag på drygt halva linrullen,70m kanske. Med andra fabrikat får jag på hela linrullen om 120m och ändå fyller det inte upp.
    Daiwas J-Braid x8 är väldigt tunn och kräver mer nylongrund än vanligt. StrikeWire och Savage Gears 4-braids är tjockare och kräver endast lite nylongrund.

Så jag tror du måste säga vilket linmärke du tänker dig för att få svar.

I praktiken gör jag så här:

A. Lägg på nylon "lagom mycket" (man lär sig efter ett tag). Lägg sedan på flätlina och bry dig inte om det blev 80, 100 eller 120m. Var glad ändå.
    B. Låt fiskeaffären fylla på linan. De grundar alltid med nylon och sedan så mycket flätlina som får plats. Även om deras tjänst kostar slipper du betala för flätlinestumpar du ändå inte använder, det blir typ samma pris i slutänden iaf, och man slipper göra jobbet själv. Ta bara med spolen till affären och be om "0.10 i din favvolina".
    Senast ändrad av jonasby; 2017-06-05, 22:13.

Kommentera

Alltid nylon under! blir svårt å fiska när linan suger vatten å skiten glider runt på spolen,min polare tappade sin drömfisk pga det misstaget ��Och i de flesta butiker tar de inte ens betalt för å smälla på lina, kanske 50 spänn i såna fall, ja brukar alltid ta med mig spolen å en lina ja köpt på nätet, inte i butik för då kostar de duktigt mycket mer, dessutom kommer du knappast behöva mer än de 110-135 m du köpt ändå

Kommentera

Vad fiskar du förresten? De kan ju va avgörande för val av lina, förresten står de ju hur mycket lina du får på en spole men tror de e räknat på rund nylon dock

Kommentera

Tack för svar!
          Hittade på sh hemsida hur mycket flät det går på.
          Får räkna om från yards.

Kommentera

Ursprungligen postat av mikkiz Visa inlägg
            Tack för svar!
            Hittade på sh hemsida hur mycket flät det går på.
            Får räkna om från yards.
            Det skiljer dock jäkligt mycket mellan olika fabrikats 0.10 linor..

Kommentera

Hittade på sh hemsida hur mycket flät det går på.Får räkna om från yards.
              Shimano räknar för det mesta power-pro för det är deras eget märke.

Gör det inte så komplicerat, spola på linan du vill ha och fyll upp med nylon sen är det bara att vända på paketet.
              Förstår inte varför folk ska krångla till det så förbaskat med dessa linor ?

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Shimano räknar för det mesta power-pro för det är deras eget märke.

Gör det inte så komplicerat, spola på linan du vill ha och fyll upp med nylon sen är det bara att vända på paketet.
                Förstår inte varför folk ska krångla till det så förbaskat med dessa linor ?
                Å vända lina är inte så komplicerat... Hrm.
                - Jag är nog inte den ende som suttit där med lintrassel halvvägs in i "paketvändningen".... ☺️

Kommentera

Ursprungligen postat av jonasby Visa inlägg
                  Å vända lina är inte så komplicerat... Hrm.
                  - Jag är nog inte den ende som suttit där med lintrassel halvvägs in i "paketvändningen".... ☺️
                  Trassel blir det inte om du går till fotbollsplanen när du ska vända linan, finns massa staket å bra grejer att knyta fast linan i, sen är det bara till att promenera ut linan å fästa andra ändan i nåt å sen knyta på den åt andra hållet å veva in med maxbroms, omständigt och folk undrar vad man sysslar med ja, trasslar nej

Kommentera

- Jag är nog inte den ende som suttit där med lintrassel halvvägs in i "paketvändningen"
                    Har inte fått instruktioner och därför aldrig tränat på hur man får lintrassel av att vända på linpaketet men du kanske kan berätta för mig eftersom du verkar va duktig på det ....

Behöver du lära dig hur man bär sig åt för att få till linbollar på haspelrullar kan jag kanske hjälpa till, det är något jag är överjäklig på, dom brukar komma utflygande från spolen när jag minst anar det ibland så stora att dom inte ens passerar första spöringen

Själv brukar jag först spola på flätlinan och sedan skarva fast nylonlinan i flätlinan och fylla upp, när jag är nöjd snurrar jag tillbaka nylonlinan där den kom ifrån, separerar nylonlinan från flätlinan och spolar tillbaka flätlinan där den kom ifrån, spolar sedan på nylonlinan, skarvar flätlinan med nylonlinan och spolar på den.. har inte sett något problem med detta förutom dom 5 minuterna det tar att spola av linan...
                    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2017-06-06, 16:46.

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                    12 svar
                    1 354 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                    19 svar