Jag kör alltid 0,28 flät på haspel. En så pass grov diameter gör att du kan dra loss dig ur botten och dylikt utan att oroa dig och vilket gäddas som helst kan kliva på utan linbrott. På en normal 4000 rulle får man lätt på tillräckligt med lina ändå. Kör själv med Daiwa j-braid 0.28 på mina.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lagom lindiameter på 4000-rulle
Collapse
X
-
Tack för bra lintips. Ni har rätt... det får bli en bra lina ändå, och nu vet jag ju vilka jag kan testa. Hittills har jag inte testat några andra flätlinor än fireline och en billig sytrådsliknade Ron Thompson. Jo förresten... Jag köpte en annan en gång men den kändes för stel för att vara riktigt skön att fiska med. Dyrt att köpa fel flätlina.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inläggTack för bra lintips. Ni har rätt... det får bli en bra lina ändå, och nu vet jag ju vilka jag kan testa. Hittills har jag inte testat några andra flätlinor än fireline och en billig sytrådsliknade Ron Thompson. Jo förresten... Jag köpte en annan en gång men den kändes för stel för att vara riktigt skön att fiska med. Dyrt att köpa fel flätlina.
Glömde tipsa om vilken lina innan.
Fireline tracerbraid är förbannat trevlig ^^
Fireline (och en del andra linor) är styvare. Detta ger en bättre linuppläggning samtidigt som det motverkar vindknutar.
Powerpro, ron thompson, fladen (och en del andra, dessa tre har jag testar någon version av) är mjukare och fungerar bäst för en multirulle. På en haspelrulle Vill det gärna uppstå vindknutar på en mjukare lina.
Det jag menar är att om man håller en fireline (eller annan styv lina) 5-10cm från änden så står dessa rakt ut medan en mjuk lina (power pro) gärna böjer sig neråt.
Nu är detta en skitbild och 2 olika dimensioner, men visar ändå skillnaden.
Ovan är en fireline och den nedre är powerpro
Senast ändrad av daikai1; 2017-01-13, 18:50.
Kommentera
-
Fireline funkar och håller men låter illa... köp hellre en flertrådig, tyst lina, din TP klarar av den mjuka linan, t ex PP eller tracer braid.
0,20 räcker från båt, från land skulle jag välja i vart fall 0,23 för att klara bottennapp bättre även om du tappar några kastmetrar... Om kastlängd inte är tokprioriterat så kan du spara nått drag eller två med något grövre lina...
Nån som f.ö. prövat Biltemas nyare linor (?), den kornblå och den flerfärgade? Ger mig tusan på att man får en ok lina för pengarna...
Kommer TP:n med extraspole så sätt på den på rullen, veva på en 100-135 m flät och sedan nylon, typ 0,30-0,40 och vänd på den till den andra spolen... Kan inte se någon anledning till mer än ca 100 flätlina.... Å vänd på dessa 100 om 2-4 år om du orkar, de inre 50 är knappt slitna då!Senast ändrad av anteman; 2017-01-13, 19:52.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av esox88 Visa inläggBiltrmas linor hade väl fått bra vitsord i nån test. Vet inye vilken men har för mig jag läst det nånstans.
Det var Plus sm gjorde detta
Kommentera
-
Det låter m.a.o. som att det finns ett antal bra förslag som tracer braid, Daiwa, PP, sufix pro 8 m.f.l. Jag antar att vilken av dessa man gillar best är en smaksak. Det intressanta är att den samlade bilden är att alla dessa verkar vara bättre än fireline "original". vilken av dem jag väljer kommer det altså att bli bättre än det jag tänkt från början. Bra idé att kolla styvheten på linan genom att hålla ut en bit av lina i fria luften. Ska göra det innan jag lägger på linan på rullen. Följer man tipset att lägga på lina i en butik kan man ju säkert göra en sån jämförelse innan man väljer lina. Skulle jag göra det med min RT-lina skulle den hänga rakt ner. Så är den ju luden också.
De fireline jag fiskar med nu avger rätt mycket ljud tycker jag. Inte stor idé att lägga pengar på en tyst rulle om linan låter som insekterna i "småkryp".
Kommentera
-
Finns väldigt många prisvärda "kina linor" också. Tar lite längre tid att få hem, men har man inte bråttom så är det värt det. Man får en stor bulkspole, eller 500m för mindre pengar än vad 130m kostar här hemma.
En lina jag har vart väldigt nöjd med är saratoga braid
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Sunline Siglon PE X8 Braidav perch61Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...2 Foton
-
Kanal: Linor
2024-01-08, 09:15 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
|
8 svar
1 960 visningar
0 gillar