Lagom lindiameter på 4000-rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lagom lindiameter på 4000-rulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lagom lindiameter på 4000-rulle

Jag har precis köpt en Shimano haspelrulle (TP) i storlek 4000. Kanske en rulle jag inte riktigt behövde till ett pris jag inte kunde motstå.

Grejen är bara den att jag aldrig tidigare haft en så stor haspelrulle och funderar då på vad man ska ha för lindiameter på en sådan? Kommer att fiska gädda med den och tänker köpa vanlig Fireline smoke 0,XXmm. Dragen kommer att väga 18-50g och gäddorna kommer att väga 0,5-6kg. Ok, det skulle ju kunna kliva på en tyngre gädda. De är hjärtligt välkomna att hugga, men det är rätt ovanligt i viken där jag brukar fiska mest.

Då jag har 0,10 på ul-rullen och 0,15 på 2500-rullen är min spontana tanke att 0,20 borde räcka ganska långt.

Kommer ökade rulldiametern att ställa några krav på nedersta spöringens diameter?

Runt 0,15 hade jag kört till så lätta beten.
    Kör själv med 0,18 på min haspel och med beten från 30 -70gr

Kommentera

0.16 alt 0.18 tracer braid hade blivit mitt val. Smidig men tålig. O klarar o baxa upp stockar om de skulle kliva på en sådan.

Kommentera

0,16 blir klent på en 4000 rulle, har det själv på en Stradic 4000 som används ull feedermete.

Till spinnfiske med 50 grams drag vill jag inte kasta med 0,16 flät!

Gå upp på 0,18 eller 0,20.

Kommentera

Runt 0,20 hade jag satsat på om det är Tracer Braid du skulle köra med.
          Jag själv har en likadan rulle och jag kör med 0,28 Daiwa J-Braid
          Den är "tunnare" än vad tex Tracer Braid är så det är inga problem att gå upp lite i dim.
          Jag kör iofs med något tyngre beten kring 70/80gr som mest.

Snåla på lindim tycker jag känns onödigt då det är Gädda vi pratar om,

/ HenkeW

Kommentera

Efter att ha läst alla tipsen tänker jag just nu att det antingen får bli 0,20 fireline (inte braid utan "original") eller 0,16/0,18 om det blir tracer braid. Tracer Braid har jag aldrig testat. Har haft Exceed smoke eller vanlig crystal på de sista rullarna jag lag lina på. Mest för att de linorna funnits till bra pris hos Olssons fiske i Mariestad. Om man skall tänka som när man köper gummistövlarna till ungarna så blir det inte tracer braid. Jag tänker att verkliga måtten på flätlinor kan variera, men har ändå så höga tankar om tillverkarna att av samma lintyp är säkert 0,10<0,12<0,15<0,20 osv precis som för gummistövlar 31<32<33 osv så länge man köper stövlar av samma märke och modell. Byter man lintyp tänker jag att en 0,20 kan kännas som en 0,15 eller 0,25 av den lintypen jag är van vid.

Kommentera

Gör din rulle och dig en stor tjänst och köp den en trevlig lina inte fireline.
              https://www.athleteshop.se/sport/fis...r/lines-braids hittar du bra linor till bra priser.
              Powerpro och Sufix är nog dom mest populära och bästa linorna som finns.
              Senast ändrad av Cosmoz 08; 2017-01-13, 07:45.

Kommentera

Köp PowerPro eller Tufline, dimension 0,20 - 0,25, passar bra på rullen och funkar bra även om du vill gå upp lite i betesvikt. Du vinner även mkt vid bottennapp o s v med lite grövre lina...

Kommentera

Här är ett klipp , väldigt mjuk & följsam lina som är skonsam mot fingrarna , kastar långt & tyst

Kommentera

Här finns också en del bra linor, billigt och fraktfritt.

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                    12 svar
                    1 354 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                    19 svar