Är det någon annan skillnad än färgen mellan SVARTZONKERBRAID och tracer braid?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lagom lindiameter på 4000-rulle
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggBrukar stå skrivet på rullen/förpackningen vilken tjocklek som är lagom.
Nej men allvarligt talat så är ju flätlinedjungeln rätt tät. Dessutom är det rätt dyrt att testa olika flätlinor. Testar man 4 olika kostar de tillsammans som halva rullen.
Kommentera
-
Jag kan inte så mycket om linor, men jag läser då och då att flätlinor är mer nötningskänsliga än fc och nylon. Jag tycker dock att de verkar mindre känsliga för gäddtänder än mina gamla nylonlinor var. Hade man fått en gädda på nylonlinan utan ståltafsen på så fanns det ju ofta bitmärken på linan. Kapade ofta ett par decimeter för att få bort dessa. Tycker inte alls att jag har behövt göra det med min ron thompson-flätlina. Även om den började se luden ut närmast beteslåset så verkar förvånansvärt stor andel av draghållfastheten finnas kvar. Samtidigt har jag iofs varit med om att gäddor klippt 0,10 fireline rakt av när man jiggat efter abborre. Men det är ju liksom inte riktigt nötning. Det sker ju i en grisblink.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggFireline funkar och håller men låter illa... köp hellre en flertrådig, tyst lina, din TP klarar av den mjuka linan, t ex PP eller tracer braid.
0,20 räcker från båt, från land skulle jag välja i vart fall 0,23 för att klara bottennapp bättre även om du tappar några kastmetrar... Om kastlängd inte är tokprioriterat så kan du spara nått drag eller två med något grövre lina...
Nån som f.ö. prövat Biltemas nyare linor (?), den kornblå och den flerfärgade? Ger mig tusan på att man får en ok lina för pengarna...
Kommer TP:n med extraspole så sätt på den på rullen, veva på en 100-135 m flät och sedan nylon, typ 0,30-0,40 och vänd på den till den andra spolen... Kan inte se någon anledning till mer än ca 100 flätlina.... Å vänd på dessa 100 om 2-4 år om du orkar, de inre 50 är knappt slitna då!
Det finns ingen reservspole, men jag tyckte att det var en bra idé ändå. Ska testa att lägga på flätlinan först och sedan fylla med nylon tills spolen är lagom full. Sedan vevar jag över nylonlinan till en tom multirulle och flätlinan till ytterligare en tom multirulle. Sen är det ju bara att lägga tillbaka nylonlinan och avsluta med flätlinan. Går det då som jag har tänkt har jag nylon underst och 110m flätlina överst. Kul som experiment om inte annat.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inläggAha! Är det så enkelt! 180m 0,30 står det ju redan på specen på nätet. Men jag behöver ju bara 100m så då borde det ju passa bättre med 100m 0,40 . Ska kolla om jag hittar billig tracer braid i 0,40. Hittade en sjukt billig rulle med 0,40. Håller dessutom för 58 kg.
Nej men allvarligt talat så är ju flätlinedjungeln rätt tät. Dessutom är det rätt dyrt att testa olika flätlinor. Testar man 4 olika kostar de tillsammans som halva rullen.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggÄr inte 0:30 just 0:30 oavsett vilken lina man väljer ?
Tror dom skriver 180 meter 0:30 för den diametern passar rullen men dom tvingar oss inte att följa tillverkarens rekommendationer.
Här är testet där någon billig lina vann. De testade dock inte tjockleken, så det är ett väldigt missvisande test där den dubbelt så tjocka gavia-linan vann mot dyrare linor. Intressant att de billiga linorna hade en lägre skriven styrka än de dyrare
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Sunline Siglon PE X8 Braidav perch61Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...2 Foton
-
Kanal: Linor
2024-01-08, 09:15 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
|
12 svar
1 354 visningar
0 gillar