ja absolut tänker inte köpa på mig ismeteset för flera hundralappar några hundra skriver man o sen e det priser på 500-600 nej tack tyvärr e min ekonomi begränsad väldigt. jag tänker testa med 2 st spön, hasplar har jag o en kina rulle kosstar ca 60 spänn den jag har o den får duga sen var jag till Vestlis fiske i stan o han hade ismete spön för 99 spänn så det kommer passa mig. resten har jag hemma taffsar o lina o spöhållare gör jag av angeldon som jag skall kassera annars med vippa. Då kommer jag undan billigt o ändå kunna testa detta tillsammans med mina angeldon. tack för alla tips
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
flätad lina ismete gädda????
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Ursprungligen postat av fear Visa inläggja absolut tänker inte köpa på mig ismeteset för flera hundralappar några hundra skriver man o sen e det priser på 500-600 nej tack tyvärr e min ekonomi begränsad väldigt. jag tänker testa med 2 st spön, hasplar har jag o en kina rulle kosstar ca 60 spänn den jag har o den får duga sen var jag till Vestlis fiske i stan o han hade ismete spön för 99 spänn så det kommer passa mig. resten har jag hemma taffsar o lina o spöhållare gör jag av angeldon som jag skall kassera annars med vippa. Då kommer jag undan billigt o ändå kunna testa detta tillsammans med mina angeldon. tack för alla tipsDu får inte mer fisk för att du har dyra grejor
Flugfiske är en Livs-stil
2016 har jag blivit Multifrälst
Kommentera
-
Ursprungligen postat av fear Visa inläggja absolut tänker inte köpa på mig ismeteset för flera hundralappar några hundra skriver man o sen e det priser på 500-600 nej tack tyvärr e min ekonomi begränsad väldigt. jag tänker testa med 2 st spön, hasplar har jag o en kina rulle kosstar ca 60 spänn den jag har o den får duga sen var jag till Vestlis fiske i stan o han hade ismete spön för 99 spänn så det kommer passa mig. resten har jag hemma taffsar o lina o spöhållare gör jag av angeldon som jag skall kassera annars med vippa. Då kommer jag undan billigt o ändå kunna testa detta tillsammans med mina angeldon. tack för alla tips
Kommentera
-
Det där kan man diskutera i all oändlighet, angelfiske har funnit i alla år o det är nåt påfund på senare åren om det är det eller inte. Hur som hellst s är angelfiske jävligt kul oavsett. Men tänkte testa ismete få se om det är nåt för mig. Likaså endel gillar inte pimpla eller vice versa.
Kommentera
-
Kört flätlina sen ismetets begynnelse! Inte ett enda linbrott, inte en enda lina som skavts av eller av andra anledningar inte hållit, dvs 100%-igt resultat efter nästan 15 års isfiske...kanske kan vara svar nog för er som inte provat men tror.
Däremot kan den bli lite och då menar jag lite stel efter en drillning om det är någon minusgrad. Det avhjälps genom att veva linan genom en torr handduk innan man riggar om.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Norden Visa inläggNär jag började ismeta blev det till att skrapa ihop det jag och kompisen hade och det blev haspel, spinn, flätlina, nylon, korta och långa spön. En del fungerade bättre än andra men allt gick. Det var bara mer eller mindre besvärligt. Är du nyfiken på ismete så prova med det du har hemma.
Inte optimalt på något sätt och mycket av själva känslan uteblev ju så året efter blev det ett billigt paket med 3 rullar och spön och dessa håller fortfarande trots många stora fiskar på samvetet.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av fear Visa inläggDet där kan man diskutera i all oändlighet, angelfiske har funnit i alla år o det är nåt påfund på senare åren om det är det eller inte. Hur som hellst s är angelfiske jävligt kul oavsett. Men tänkte testa ismete få se om det är nåt för mig. Likaså endel gillar inte pimpla eller vice versa.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av stefan1 Visa inläggFörvisso, men jag fattar ändå inte vad det är du måste testa. Enda skillnaden är sättet man drillar fisken på..
Tråden är lite rörig. Men tror Lars vill is meta och komma undan så billigt som bara möjligt då ekonomin
Är tajt.
Han har flätlina på sin rulle och vill fortsätta köra på detta för att spara pengar och tid.
Lars Kina rullar (billiga skit rullar) och fukt och kyla hör inte ihop
Jag talar av erfarenhet då min ekonomi är begränsad och när jag började fiska igen för 3år sedan blev det billiga grejer för att få nått att börja med. Fladen ,polarvargen, stoxdal, är ju Kina skit som man dessutom får betala mer för än över nätet utan dessa namn och alla mina är kassa.
Sommarfiske är precis att det går med mycket nytt fett och inget regnväder.
Höst/vinter nä allt kommer gå sönder vavar, lager, kugghjul, hus mm mm köp istället gamla typ Abu rullar på tradera eller här på forumet för 50:-. Kommer funka bättre och längre!
Skippa dom billigaste grejorna är så galet billigt av en anledning.
Bara som exempel. Min polarvargen rulle (Kina rulle med eget namn på) gick av när jag drillade en braxen på 2kg.
Skiten (det billigaste av billiga) är inte byggd för att fiska med. Så enkelt är det!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Esox-Lucius68 Visa inläggKört flätlina sen ismetets begynnelse! Inte ett enda linbrott, inte en enda lina som skavts av eller av andra anledningar inte hållit, dvs 100%-igt resultat efter nästan 15 års isfiske...kanske kan vara svar nog för er som inte provat men tror.
Däremot kan den bli lite och då menar jag lite stel efter en drillning om det är någon minusgrad. Det avhjälps genom att veva linan genom en torr handduk innan man riggar om.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Esox-Lucius68 Visa inläggKört flätlina sen ismetets begynnelse! Inte ett enda linbrott, inte en enda lina som skavts av eller av andra anledningar inte hållit, dvs 100%-igt resultat efter nästan 15 års isfiske...kanske kan vara svar nog för er som inte provat men tror.
Men kul att dina linor håller mina gjorde det inte och därför svarade jag utifrån min erfarenhetDu får inte mer fisk för att du har dyra grejor
Flugfiske är en Livs-stil
2016 har jag blivit Multifrälst
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Sunline Siglon PE X8 Braidav perch61Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...2 Foton
-
Kanal: Linor
2024-01-08, 09:15 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
|
12 svar
1 354 visningar
0 gillar