Bra japanska flätlinor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra japanska flätlinor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bra japanska flätlinor?

Är i Tokyo och ska köpa flätlina. De är väldigt billiga men frågan är om de är bra. Kan någon tipsa mig?
    Jag är bara här tills på onsdag
    Gråt inte...
    båten ligger i vassen still
    full med gäddor och braxar
    full med ålar och laxar
    (Alice Tegnér)

Ska du ha en bra lina då är dom inte billiga i Japan men du får det bästa som finns . Vet inget land som är mer nördiga på linor än Japaner
    Varivas , YGK & Daiwa har flera kanon fina linor

Besök Joshuya Shibuya på Adress: 1-7 Sakuragaokacho i Tokyo är en av dom bästa butikerna & det ska ligga flera mindre butiker runt omkring .

Rullar däremot kan du göra riktigt bra fynd på .
    Betalade en bra bit under halva priset för 2 shimano rullar

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
      Ska du ha en bra lina då är dom inte billiga i Japan men du får det bästa som finns . Vet inget land som är mer nördiga på linor än Japaner
      Varivas , YGK & Daiwa har flera kanon fina linor

Besök Joshuya Shibuya på Adress: 1-7 Sakuragaokacho i Tokyo är en av dom bästa butikerna & det ska ligga flera mindre butiker runt omkring .

Rullar däremot kan du göra riktigt bra fynd på .
      Betalade en bra bit under halva priset för 2 shimano rullar
      Tack för tipsen!
      Jag var just på Joshuya och två andra. Joshuya var en jättehäftig butik, men jag kände inte igen ett enda linmärke (de hade definitivt inte Daiwa). Jag får kolla i morgon om de har Varivas eller YGK.

Vad heter förresten flätlina på engelska? Braid?

Jag köpte några ganska billiga färgranna och lite udda beten, men såg senare att alla utom ett var tillverkat i Kina, suck! Hade hoppats att priserna på fiskegrejor, liksom priserna på det mesta annat i Japan, skulle vara lägre än i Sverige, men icke.
      Click image for larger version

Name:	Fiskegrejer i Tokyo.jpg
Views:	2
Size:	52,6 KB
ID:	1783231
      Johshuya Fishing Tackle
      Gråt inte...
      full med ålar och laxar
      (Alice Tegnér)

Kommentera

Ursprungligen postat av Gössermann Visa inlägg
        Tack för tipsen!
        Jag var just på Joshuya och två andra. Joshuya var en jättehäftig butik, men jag kände inte igen ett enda linmärke (de hade definitivt inte Daiwa). Jag får kolla i morgon om de har Varivas eller YGK.

Jag köpte några ganska billiga färgranna och lite udda beten, men såg senare att alla utom ett var tillverkat i Kina, suck! Hade hoppats att priserna på fiskegrejor, liksom priserna på det mesta annat i Japan, skulle vara lägre än i Sverige, men icke.
        [ATTACH=CONFIG]90994[/ATTACH]
        Johshuya Fishing Tackle
        Flätlina är braid på Engelska .

Finns massor med fynd att göra i Japan , dels har du ett helt annat utbud & kan få tag på betydligt roligare grejer .
        Sen är priset många saker billigare men det gäller att ha koll .

Vad är du ute efter ?

Kommentera

Hej!

Det är riktigt roligt att gå i fiskebutiker i Tokyo. Jag var där för ett år sedan.
          I Shibuya har du som nämnts Joshua som är en stor kul butik på 3-4 våningar. Du har även Sansui i närheten som är uppdelad i tre eller om det var fyra olika flervåningslokaler med olika fokus (flugfiske, havsfiske etc). När jag väl hittade en så fick jag en karta som visar hur man går till de andra butikerna. Sansui hade ett djupare sortiment än Joshua.

Priserna är generellt inte låga men utbudet är fantastiskt. Du nämner linor och jag ville själv ha bl a en tunn (max 0,10 mm) flerfärgad flätlina. Det hade jag inte lyckats hitta här hemma. I Tokyo var det inga problem. Köpte några olika modeller av märket UNITIKA som verkade göra linor för bläckfisk-fiske. Jättenöjd med dem och det var inte fantasidyra utan rätt ok i pris. Skulle vara intressant att testa en av de där linorna som kostade 10 kr/metern men det tror jag aldrig jag kan uppskatta.
          Mitt intryck (inte bara vad gäller fiskegrejer) var att i Japan är man allergisk mot dålig kvalité så deras mellanprisklass ligger flera klasser högre än våran i kvalité.

Lycka till, och glöm inte att köpa något kul och konstigt också

Kommentera

Ursprungligen postat av Gössermann Visa inlägg
            Tack för tipsen!

[ATTACH=CONFIG]90994[/ATTACH]
            Johshuya Fishing Tackle
            flätad lina = kumi-ito 組み糸 vilket rakt av är flätad tråd
            fiskelina = tsuri-ito 釣り糸

kul med japan, fråga runt bara, dom är ju sjukt hjälpsamma i alla butiker, japan är bäst på många vis!
            däremot som du redan märkt så är mycket tillverkat i kina och inte alltid direkt billigt...

mvh
            /peter
            https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Kul att få så många svar och bra tips - och snabbt. Jag är glatt överraskad. Trodde inte att så många hade koll på fiskebutiker i Japan.Och tack, Gädd-jos, för flätlina på japanska (i hiragana?) och tack Cosmoz08 för Braid.

Jag är inte ute efter något speciellt, en multirulle, kanske men de var inte så billiga här i Japan som jag trodde. Såg billiga linor, men de ska man nog inte köpa, så just det "projektet" lägger jag nog ned. Men några kul och konstiga beten köpte jag i alla fall, bla hos Tackle-Berry. Tyvärr var de flesta made in China och inte japanska som jag var ute efter (men kanske var de designade i Japan).
              Click image for larger version

Name:	20161121_135637-1.jpg
Views:	1
Size:	564,1 KB
ID:	1783232

Jag missade att Sansui Shibuya hade flera butiker. Var bara i en pytteliten Sansui-butik och hittade nada. Får ta och leta reda på de andra. Om jag hittar. Japanerna är så OTROLIGT hjälpsamma. Igår när jag gick in i en sportaffär bredvid Johshya och frågade efter Sansui så engagrerades hela personalen och efter mycket letande på Internet gick en av personalen med mig hela vägen till butiken. Är inte säker på att jag hittar dit idag på egen hand, men jag ska pröva.
              Gråt inte...
              full med ålar och laxar
              (Alice Tegnér)

Kommentera

Skoj att botanisera i japanska butiker iaf även om det kanske inte är så lätt att hitta "kap" som man kan hoppas!

Ang. det japanska jag skrev, det var på så att säga "äkta" japanska... inte för att göra detta till en aslång språk-kurs, men, japanskans skriftspråk består förenklat av 3olika, hiragana, katana och användandet +kanjis (= dom mer intrikata tecknen lånade från kinesiskan).
                För att göra en lång historia kort kan man säga att det mest "lättförståeliga" (som japan iaf, ja, helt ärligt även för en sån novis som mig) när det kommer till textform är när man använder alla tre "så som man ska" och blandar så att säga på rätt sätt, då får man som ovan både kanjis+hiragana som tillsammans ger betydelsen av det man vill säga...

du kan ju även snacka "engelska" när det kommer till många specifika och utländska grejer, det är (oftast) då man använder sig av katakana, för att skriva ofta utländska ord på nån slags hittepå-engelska (aka helt accepterad japanska), t ex i detta fallet hade du nog lika gärna kunnat ha nytta av:
                ブレード ライン (katakana) = bureedo rain = braid line då... men, tänk på att faktiskt uttala det som bureedo rain, inte på engelska om du ska ge det på det hela, ibland missförstås man om man använder sig av engelskan, även när man tror man säger nåt som känns som de kvittar om man säger de på engelska eller japanska...
                jag blev t ex inte förstådd på en japansk armbrytningsklubb när jag använde mig av "center" inte förrän jag använde mig av det japanska "sentaa" så gjorde jag mig förstådd...

Nåväl, sorry för massa ordbajsande om ord!
                hoppas du får maximalt ut av din vistelse! japan är kanon!!! (speciellt för en sån som mig som även gillar det japanska språket, även om ja är sämst på det så är jag fruktansvärt intresserad av det och dess uppbyggnad!)

Mvh
                /peter
                https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                  Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                  av perch61
                  Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                  2024-01-08, 09:15
                • perch61
                  Linpåspolning
                  av perch61
                  Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                  2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                12 svar
                1 354 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg .art
                av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                19 svar