Jag döpte om tråden iom att regelverket för specifikationerna är tämligen luddigt.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tråden där vi går till botten med linors specifikationer
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggVisst är specifikationerna för superlinor ibland helt uppåt väggarna.
Flera av linorna i det första inlägget har en s.k. coating. Jag antar att linan mäts innan den får sin coating och är tjockare än angivet av den orsaken.
Dessutom anges oftast den sammanlagda tjockleken på varje enskild fiber i linan. Med andra ord så beror den upplevda (eller faktiska) tjockleken på hur linan är flätad. De linor som benämns fused (svetsade) är inte flätade och är per automatik tunnare. Just dessa linor har jag märkt stämmer bättre mot angiven tjocklek. Jag får på 270 meter 0,12 mm Fireline med åtskilliga meter backning på en rulle som tar 185 meter 0,30 mm nylon. Detsamma gäller inte för t.ex. Power Pro.
Tyvärr finns det ingen standard och tillverkare (lite beroende inom vilket geografiskt område linan är ämnad att säljas) anger brottstyrkan på linan med eller utan knut. Vissa märken (t.ex. Jaxon) anger max storlek på fisken linan är dimensionerad för. Ytterst märkligt!
Det enda som skulle hjälpa oss sportfiskare att inte bli helt förda bakom ljuset är just införandet av en internationell standard för linspecifikationer.
Ps. Sjukt bra lina, för övrigt.
Kommentera
-
Jag hade hoppats hitta alla svaren på alla mina lindimensionsfunderingar på den här tråden. Själv blev jag lite konfunderad när jag skulle välja lina till min rarenium 2500. Fiskar den mest med ett 7' RT Cobra. Testade förra året med fireline 0,12 men funderade på om jag skulle ha tagit 0,15 ist. 0,12 blir ju väldigt liten skillnad mot de 0,10 jag har på min UL-rulle. När jag då kollar på specen ser jag att
Diam. Styrka
0.10 5,9kg
0.12 6.8kg
0.15 7.9kg
0.17 10.2kg
0.20 13.2kg
0.25 17.5kg
0.32 23.5kg
0.39 27.7kg
Varför är 0,17 så hiskeligt mycket starkare än 0,15. Det motiveras väl knappast av ökningen i tvärsnittsarea. Här är det ju inte olika linor från olika tillverkare utan samma lina i olika dimensioner. Det är ju förmodligen bara att ladda på 0,15 linan och känna efter om det känns bra, men stämmer hållfasthetsspecen borde jag kanske ta 0,17 ist.
När det gäller hur mycket plats linan tar på rullen så har jag gjort så på alla mina haspelrullar att jag räknar ut spolvolymen i cm3. Inte genom att mäta spolen utan genom att ta d^2/4*pi*längden som anges på spolen (för nylonlina). Då får man ju egentligen inte spolens volym utan hur mycket lina som ryms på spolen tomrummet borträknat. Då kan jag i alla fall gissa hur mycket lina jag får på en ny rulle givet att jag vet hur mycket jag fick på de gamla med liknade volym. Dessutom använder jag denna linvolym/spolvolym när jag letar nya rullar. Speciellt bra om rullarna har riktigt grunda spolar. Sista åren har jag bara köpt fireline. Varför då? Jo för att man har fått 110m för 99SEK på Olssons fiske
Har rullar med volymen:
1,7
2,8
4,3
4,4
7,5
7,8
10,3
Skulle vara trevligt med en rulle med spolvolym kring 6cm3. Samtidigt skulle den gärna få vara mellan Shimano 1000 och 2500 i storlek och väga 200-230g. Det är ju inte bara linvolym som räknas.
Vad man gör om man köpt rulle med för liten spolvolym? Väntar på tunnare och starkare linor.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggFireline 0,15 mm är det tjockaste jag har (och kommer att ha) på en rulle strl. 2500.
Jag har flera spolar äldre Fireline 0,10 mm märkta 3,6 kg. Tyckte alltid hoppet till 0,12 mm och 6,8 kg inte kunde stämma.
Jag tror att det i grunden handlar mer om en kulturkrock än något annat. Vi européer är vana vid och förutsätter att en uppgift om en varas beskaffenhet, tex om en linas diameter eller brottstyrka avser just det och stämmer hyfsat. Amerikanarna verkar se saken på ett annat sätt.
Kommentera
-
Amerikaner vill ha både hängslen och livrem. Därför är i princip allt i sportfiskeväg underklassat.
Jag har ett ABU-spö som var avsett för USA-marknaden. Det ska kasta 2 oz. (knappa 60 gram)... i Sverige salufört som jerkspö upp till 140 grams kastvikt.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av riggs Visa inläggNu är materiallära av denna typ inte riktigt min forte, men finns det eventuellt en möjlighet att, givet att linan är flätad och består av flera fibrer, brottstyrkan ökar exponentiellt mot diametern?
Men den totala arena uppgörs ju av summan av de ingående kardelernas area. När man spinner eller flätar dessa kardeler till en hel lina så kommer packningsgraden vara olika (inte mycket) beroende på antalet kardeler och dessa storlek. Om lintillverkaren tex skulle ha 4 kardeler i en 0.15mm lina och sedan byter till 6 kardeler i 0.18mm så kan tvärsnittsarean öka med diametern och att packningsgraden ökar.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Bergman Visa inläggVäldigt bra länk!
Personligen tror jag att det är just så man behöver göra. Dvs testa och mäta linorna under laboratorieförhållanden. Att bara fota av en lina med makroobjektiv säger ju såklart en del. Men det är inte hela sanningen.
Tex.
Ska man mäta linan med eller utan naturlig belastning?
Ska man mäta direkt när linan kommer ur förpackningen eller när den är "inkörd"?
Sist men inte minst så borde man göra dessa tester som oberoende person och aktör. Dvs köpa in produkterna och testa dem efter en förutbestämd mall. Om man blir sponsrad med prylarna kan resultaten lätt väga över åt ett visst håll. Det är vad jag tror.
Jag tror på honom.
En sak man får tänka på också gällande att jämföra tjockleken på linor är att linor är olika hårt flätade och dessutom skiljer sig mängden coating mycket. En hårt coatad lina kommer vara tjockare än en lina som inte är det. Materialet kan ändå ha samma tjocklek.
En klassiker är ju som redan nämnts Whiplash Pro som är mycket tjockare än andra linor. Den är dock väldigt mjuk och jag upplever den mycket "löst" flätad eller hur man ska beskriva det. Svårt att jämföra det mot en hårt flätad lina med 8 eller fler kardeler.
Bra sida oavsett.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Sunline Siglon PE X8 Braidav perch61Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...2 Foton
-
Kanal: Linor
2024-01-08, 09:15 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
|
12 svar
1 360 visningar
0 gillar