Lina till gäddfiske i Blekinge haspel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lina till gäddfiske i Blekinge haspel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lina till gäddfiske i Blekinge haspel

Hej ska till Blekinge en helg i november,så frågan hur grov lina ska man ha och vilket märke är bäst ska sitta på en shimano haspel rulle.jag har både 2500,3000,4000,5000,hade tänkt 4000,5000.Bete mellan 50-200 spö shimano speedmaster i olika tyngder

Med så tunga beten så behöver du ju lina på 0.30-0.40 ungefär om di inte vill förlora för många beten.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av Pia 100 Visa inlägg
      Hej ska till Blekinge en helg i november,så frågan hur grov lina ska man ha och vilket märke är bäst ska sitta på en shimano haspel rulle.jag har både 2500,3000,4000,5000,hade tänkt 4000,5000.Bete mellan 50-200 spö shimano speedmaster i olika tyngder
      Man ska ha så grov lina som ens egna krav kräver och som matchar utr. i övrigt. Det brukar röra sig om linor från 0,20 till 0,40 för gädda. Då ska man veta att det övre spannet 0,32-0,40 är för multikastare som kör skatbon i tid och otid. Man vill rädda draget på bekostnad av rullen. 100 grams drag och tvärnit ger enorma peakbelastningar som går rakt in i rullens axel och lager. Och det är inte frågan OM det ger skador utan bara om hur omfattande. Valet av dimension tycker jag också styrs lite av hur mycket lina man vill ha på sin rulle. Man väljer inte 0,35 om det sedan bara ryms 60m. Och beakta att flätlinan bygger MYCKET mer än nylon. Säger rullen 200m 0,30 nylon så kan det ibland bli hälften med flätlina.

Men du kör haspel och då kommer andra problem in i bilden. Inte kul för fingret att hänga upp 100-150 gram på en 0,20 lina. Har du fingerskydd eller handske kan du köra tunna dim. annars är det skönare för fingret med 0,35-0,40.

Generellt tycker jag 0,28 - 0,32 är bra lin.dim. för gäddfiske. Vilket märke man ska ha är ungefär samma svar. beror på vilka krav du har. Smidig ? tyst ? nöttålig ? styrka ? kastegenskaper ? estetiska ? suger ej vatten ? haspel eller multi ? pris? och några till krav. Alla märken är bättre på nått och betydligt sämre på annat. Så svaret på din fråga är svår att besvara, vi har alla våra favoriter. Kör Daiwa om du inte vill fundera mer.
      Senast ändrad av Exxet; 2016-10-11, 12:12.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Strike Wire 0.28 har jag på min Curado 301E och det funkar skitbra nu väger visserligen mitt tyngsta drag 130g
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Så tunga beten & haspel är inte snällt mot fingrarna så en tjockare lina för fingrarnas skulle är nog inte så dumt .

På en Shimano 4000 Biomaster som jag har då har kör jag med 0,28 Sufix https://www.athleteshop.se/sufix-per...-low-vis-verde & jag får precis på 135 m med lite backning .
          Det är den bästa linan jag har haft på haspel för tyngre beten ingen lina har varit så skonsam mot fingrarna , sen är den tyst & man kastar långt .

Ett annat alternativ skulle kunna vara Daiwa J-Braid i en grövre dimension typ 0,35-0,40 , det var mkt snack om kvalitén i början när den kom men nu har jag inte hört något på länge så jag antar att kvaliten har blivit bättre .
          Med så grov lina är nog en 5000 rulle att föredra

Kommentera

Personligen tycker jag att J-Braiden är riktigt bra, den går tyst i ringarna och kan lyfta en bil (nåja). Hittills inget strul - rätt ny lina så möjligen en senare och bättre batch ifall de tidiga var dåliga.

Kommentera

Det blir nog mest runt 80-100 så jag tar nog en rulle med j- braid och en med någon sorts fireline de trasslar aldrig, problemet är att ni vill ha så tjocka dimensioner ,mina fingrar blir ju helt fördärvade efter en helg ju.Jan kan tyvärr inte med multi ,min son säger jag måste prova någon av hans men tyvärr jag offrar hälldre mitt pekfinger.Men hälst inte över 0,25

Kommentera

Jag tycker det är skönare med grov lina (men ställer en del krav på haspeln) om man ska köra haspel, tunnare flätlina skär så f***bannat i fingret om man fiskar haspel. Nu var det väl länge sen jag körde nåt med haspel, men, 0.36 var den grovlek jag körde mest av allt på mitt haspel då det begav sig.

Och, passa på å testa sonens utrustning vetja!!! vem vet, inom kort kanske du är multi-frälst!!!
                (sen kör jag personligen ännu grövre flät på multin, men, det är ju en ovidkommande detalj )

Mvh
                /peter
                https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                  Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                  av perch61
                  Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                  2024-01-08, 09:15
                • perch61
                  Linpåspolning
                  av perch61
                  Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                  2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                12 svar
                1 354 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg .art
                av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                19 svar