Upphängarfluga - bättre knut - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Upphängarfluga - bättre knut

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Upphängarfluga - bättre knut

Hallå

Jag vet inte om jag har lagt den här tråden i rätt genre. Men jag undrar i alla fall om det är någon som vet hur jag knyter upp en upphängarfluga, på linan, som kräver en väldigt enkel knut. En knut som kan knytas upp efter fiske-passet?

Anledningen är att jag inte vill klippa av lina efter varje fiske-pass. Det blir ju dyrt Och som det är nu får jag inte upp knuten, med flugan i, efter fiskepasset och måste därför klippa av lina för att kunna byta flugan/betet.

Jag har testat att fästa en splitshot/blykula, där jag låser fast nymfen/flugan cirka en/två decimeter ovanför huvudbetet. Då har jag fäst en liten snörbit(ett par centimeter)i splitshotten, med flugan fäst i, och sedan låst fast både huvudlinan och snörbiten i splitshotten.
    Därmed har jag sluppit att knyta fast flugan på huvudlinan, med en knut som jag aldrig får upp, och därmed att klippa av lina efter fiskepasset. Men det här tycker nog fisken ser misstänksamt ut . Och jag skulle hellre vilja använda en bra knut som går att knyta upp efter fiskepasset, så jag slipper att klippa av linan.

Jag efterlyser alltså en knut, för upphängarfluga, som går att lossa enkelt efter fiskepasset. Antingen en knut direkt på huvudlinan, eller en där jag fäster en liten bit snöre(ett par centimeter), med flugan i, på huvudlinan. Som sedan kan knytas upp enkelt efter fisket.

Denna kan du bara dra av från huvudlinan när du fiskat jag brukar göra den omvänd så flugan inte ligger precis bredvid huvudlinan då det blir en båge på linan när man vevar in draget

Click image for larger version

Name:	20160912_044249.png
Views:	1
Size:	23,3 KB
ID:	1782429

Byt bara plats på huvudlina och drag och slå knuten
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Okok tack

Ingen risk att fisken drar upp den där knuten? Eller att flugan "ramlar av" ned i vattnet?

Samt ska jag tänka på något speciellt när jag drar upp knuten efteråt?

Kommentera

förstår inte riktigt hur du menar? jag personligen brukar använda kirurgknuten, men den sätter sig ordentligt då det blir ju att klippa av, om man inte vill ha linstumpen till flugan hängandes

annars borde ett trevägslekande fungera? då kan du eventuellt ha det liggandes riggat med fluga och drag redan åtknutet, utan att behöva "förlora" lina

Kommentera

När jag testade gjorde jag som Classe69, med den knuten kan när de väl hugger på flugan fisken "glider" ner nylonen elr FC tafsen till draget så draget inte fastnar i bottnen under drillning och dessutom drar du ner den längst ner till beteslåset när fisket är slut så slipper du klippa av den elr i alla fall klippa av många cm. (Om du nu tvunget vill klippa linan vid varje fiske)
          Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

finns ju microringar att knyta på tafsen, sen knyter du tafsspets och upphängare i denna

Kommentera

Ett trevägslekande borde funka perfekt ju.
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Har du provat trevägs-lekande + beteslås?
                Click image for larger version

Name:	H7120r.jpg
Views:	1
Size:	5,8 KB
ID:	1782433
                Gråt inte...
                båten ligger i vassen still
                full med gäddor och braxar
                full med ålar och laxar
                (Alice Tegnér)

Kommentera

Med trevägslekande så menar ni att jag kör en längre tafs(nylonlina?) fram till spinnern, från lekandet, och en liten fluglina som hänger ned i den tredje 90-gradersänden va?

Det var ju en bra lösning. Dock kanske fisken ser det som lite misstänkt? Precis som med splitshotten?

Snöhästen: menar du att flugan glider ner till draget när fisken hugger. Men att den fastnar nere vid draget i vilket fall? Så att fisken blir biff i slutändan ändå?

Daikai1: Med tafs, menar du flugtafs av nylon då eller? Och så knyter du en ytterligare nylonbit i ringen mellan huvudlinan och tafsen? Är det så du gör?

Jag är rätt grön

Kommentera

Ursprungligen postat av Hasplarn Visa inlägg
                    Snöhästen: menar du att flugan glider ner till draget när fisken hugger. Men att den fastnar nere vid draget i vilket fall? Så att fisken blir biff i slutändan ändå?
                    Japp, fiskar fastnar oftast av sig själv på flugor då krokarna är rätt små.
                    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                    12 svar
                    1 397 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                    19 svar
                    1 664 visningar