hur många meter flätad lina på rullen egentligen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hur många meter flätad lina på rullen egentligen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• hur många meter flätad lina på rullen egentligen?

Jag blir lite fundersam egentligen när det gäller hur mycket man skall ha på en rulle, om man kollar t.ex på rullen så stpr det oftast antal meter och tjocklek t.ex på den multirullen jag har 0.26/180 meter och jag har tänkt köpa typ 0.15 lina kanske rullen man köper ligger på 110-120 meter längd. Om jag skall gå på det som står på rullen då skulle det ju bli långt över 220 meter juh. Alltså svårt o köpa lina med dom antal metrarna.
    Skulle det funka att veva på 110 meter flätad lina o kassta bra med det eller?

Grunda med nylonlina som du sedan knyter ihop med flätlinan med en dubbel uniknot.

The Double Uni Knot animated tying instructions.

Kommentera

0.12 FLÄTLINAN fyller som 0,20 nylon
      0,15 som 0,25
      0,30 som 0,35 ungefär
      0,36 som 0,40-0,45 ungefär

Det bygger på mina egna erfarenheter efter att ha fiskat med flätlinan sen den kom början på 90 talet

Mvh Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av fear Visa inlägg
        Hur mycket flätad lina bör man ha på en rulle då och nylonlina?
        Standard är att man har minst 100 meter flätlina ytterst. Mängden nylon brukar inte ha någon betydelse.

Huvudregeln är att spolen på haspelrullen/multirullen ska fyllas med lina upp till 2-3 mm från kanten.

Annars blir kasten korta och okontrollerade. I värsta fall (när man har väldigt lite lina på spolen) går linan av i kastet.

OBS! Det med linmängd är omöjligt att veta exakt och räkna ut i förväg.

Så här får man exakt rätt linmängd: (Tänk på att spola på linan under belastning!).

Spola på flätlinan först och fyll sedan (efter att ha bundit ihop linorna med knuten i trådens andra inlägg) upp med lämplig nylon till 2-3 mm från spolkanten.

Sedan "vänder" du linan.
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-07-15, 15:49. Anledning: Felstavning. ;)
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Kommentera

Räcker med att grunda några meter om det är för att inte linan ska snurra på spolen, annars beror det helt enkelt på hur mycket flätlina du behöver för ditt fiske. Jag brukar grunda så jag får plats med 80-120m beroende på rulle och fiske.

T.ex rymmer jag ca 80m whiplash pro 0.28 på en 5601jb. 0.25 whiplash rymmer jag 100-105m. Men då är är linorna kring 0.40-0.45 i verkligheten.

Kommentera

Spola först på flätlinan utan att fästa den för jäkligt i spolen, fyll sedan på med nylon tills du har lagom med lina på spolen. Sen är det bara att vända på allt så nylonen kommer underst.

Hur mycket flätlina beror på vad du har på dina spolar från butik, om en spole 100-137 meter så lägg på den mängden.

Om bulk-spole behöver du inte bry dig om vad jag skrivit ovan, då är det bara att lägga på nylon följt av flätlina.

Kommentera

Ursprungligen postat av fear Visa inlägg
                Jag blir lite fundersam egentligen när det gäller hur mycket man skall ha på en rulle, om man kollar t.ex på rullen så stpr det oftast antal meter och tjocklek t.ex på den multirullen jag har 0.26/180 meter och jag har tänkt köpa typ 0.15 lina kanske rullen man köper ligger på 110-120 meter längd. Om jag skall gå på det som står på rullen då skulle det ju bli långt över 220 meter juh. Alltså svårt o köpa lina med dom antal metrarna.
                Skulle det funka att veva på 110 meter flätad lina o kassta bra med det eller?
                Hej Lars;

Veva först på rullspolen med dina 0,15 mm flätlina. Sedan skarvar du på 0,35 - 0,40 mm vanlig nylonlina och vevar på nylonlinan tills rullspolen är fylld upp till cirka 2 mm från spolgaveln. Vänd därefter linan så att nylonlinan ligger i botten på rullspolen och flätlinan (som du fiskar med) överst. För att kunna vända linan behöver du en flaska eller kaffeburk att linda upp linan på...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  Spola först på flätlinan utan att fästa den för jäkligt i spolen, fyll sedan på med nylon tills du har lagom med lina på spolen. Sen är det bara att vända på allt så nylonen kommer underst.

Hur mycket flätlina beror på vad du har på dina spolar från butik, om en spole 100-137 meter så lägg på den mängden.

Om bulk-spole behöver du inte bry dig om vad jag skrivit ovan, då är det bara att lägga på nylon följt av flätlina.
                  Hej Jörgen;

Och därför köper jag numera alltid både dacron-, nylon- och spectralina i bulkspolar...

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    Hej Lars;

För att kunna vända linan behöver du en flaska eller kaffeburk att linda upp linan på...

Old Firehand
                    Eller en gammal rulle som du inte längre inte använder...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                    12 svar
                    1 397 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                    19 svar
                    1 664 visningar