Ny lina till haspel för abborren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny lina till haspel för abborren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av fiskemike Visa inlägg
    Varför skulle inte en borre nappa på en lina som är 0.02-0.10 mm tjockare? Skrämmer 0.05 tjockare lina borren? Aldrig förstått det riktigt. När jag körde traditionellt mete i somras körde jag fan på en 0.30 nylonlina, plockade runt 50 stycken.
    Det är lite mode nu med känns det som att ha sådär oehört jävla skittunn lina som inte håller för något
    Men till viss del är det motiverat att ha under 0,20mm, iaf när man kör med multirulle så blir det lite smidigare att kasta. Inte sådär sjukt stor skillnad, men den finns där.

Plus att det är lite trist att ha massa lätta saker och så känns linan sådär tung och oföljsam.
    Men det jag skriver ovan har jag inte märkt skillnad på 0,16-0,26mm när man har beten på 12gr eller mer. Vilket man ändå får se som normalt?

En FKP-Gear Vibralure
    En 7-10gr skalle med en 3" Relax
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
      Det är lite mode nu med känns det som att ha sådär oehört jävla skittunn lina som inte håller för något
      Men till viss del är det motiverat att ha under 0,20mm, iaf när man kör med multirulle så blir det lite smidigare att kasta. Inte sådär sjukt stor skillnad, men den finns där.

Plus att det är lite trist att ha massa lätta saker och så känns linan sådär tung och oföljsam.
      Men det jag skriver ovan har jag inte märkt skillnad på 0,16-0,26mm när man har beten på 12gr eller mer. Vilket man ändå får se som normalt?

En FKP-Gear Vibralure
      En 7-10gr skalle med en 3" Relax
      Linan jag rekommenderade är urstark :-) 0.06 tar 5,4kg och är knäpptyst :-) visst 299:- för 135m kan svida ibland, men enligt mig sååå värt det :-)
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
        Om du väntar några dagar så kommer du få många, många fler förslag på lina som fungerar
        Som med nästan allt som rör fiske så finns det lika många åsikter som det finns aktiva fiskare.

Jag har alltid kört med helt vanlig Fireline som funkar bra, förutom att den väsnas en hel del i ringarna.
        Ska i år testa Daiwa J Braid och se hur den fungerar.
        Kommer dock köra runt 0,15 till Borrefisket för det finns mycket Gädda där jag fiskar samt lite Gös också.

Mvh. HenkeW
        Ja så är det säkert och det jag är rädd för
        Finns en hel del gös där jag fiskar, säkert en del gäddor också därav av att jag siktat in mig på 0.12,

Tänkte bara någon annan än google skulle tala om för mig vilket det smartare valet mellan Sufix nanobraid eller Sufix 832 är

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
          Linan jag rekommenderade är urstark :-) 0.06 tar 5,4kg och är knäpptyst :-) visst 299:- för 135m kan svida ibland, men enligt mig sååå värt det :-)
          Det viktiga är att du är nöjd!
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Håller med Classe69. 0.12 låter overkill med rätt lina. Det har jag inte ens på mitt gös/gädda vertikalspö (har 0.10 på den), eller på mitt grundvattenfiske för torsk (har 0.10 även på det fisket).

Jag kör denna för abborre 0.06 (i Malmö kanal) eller 0.08 (i Vomb och ringsjön där en gädda eller gös kan smälla på).

0.08 klassad till 6,7 kg men kan ta tyngre. Denna lina är mycket stark. Speciellt i knutarna.

Kör sedan en flourcarbon tafs sista biten. 0.28-0.30 räcker om det bara är abborre. Är där mycket gädda kan du gå upp till 0.50 - 0.60 på flourcarbon tafsen. Får du lite flex i linan sista biten.

Suffix är också bra lina. Också en stark lina i knutarna.

Men Dragon Braid Ultra 8X linan är underbar att fiska med. Tyst och suger väldigt lite vatten. Funkar även bra till vinterfiske.

Kommentera

Sufix XL Strong 0,16-0,25 mm beroende på övrig utrustning.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                Sufix XL Strong 0,16-0,25 mm beroende på övrig utrustning.
                Skön bump på en tre månader gammal tråd och så kommer du med din gamla nylonlina

Kommentera

Jag kör Fireline crystal 0,10 mm.
                  Det fungerar alldeles utmärkt.

Kommentera

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
                    Skön bump på en tre månader gammal tråd och så kommer du med din gamla nylonlina
                    Nej, inte gammal. Den är så billig att man bör kosta på sig att fiska med fräsch lina. Och till just abborrfiske har den monofila nylonlinan klara fördelar. Man behöver inte knyta på någon FC-tafs och nylonets elasticitet gör det svårare för fisken att ta sig loss när den fastnat på kroken. Var och en använder naturligtvis den lina man tycker fungerar bäst men jag är ändå förvånad över att så många utan vidare avfärdar nylonlinan och det nästan oavsett vilket fiske det handlar om.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                      Nej, inte gammal. Den är så billig att man bör kosta på sig att fiska med fräsch lina. Och till just abborrfiske har den monofila nylonlinan klara fördelar. Man behöver inte knyta på någon FC-tafs och nylonets elasticitet gör det svårare för fisken att ta sig loss när den fastnat på kroken. Var och en använder naturligtvis den lina man tycker fungerar bäst men jag är ändå förvånad över att så många utan vidare avfärdar nylonlinan och det nästan oavsett vilket fiske det handlar om.
                      själv slutade jag använda gummiband första gången ja testade flätlina oavsett fiske, tycker att känslan när man känner varenda nafs är värt mer än att kanske tappa en fisk för att linan e stum, finns ju broms.

detta på samma sätt som att popperdiske och annat ytfiske är det roligaste tqck vare adrenalinen när fisken flyger upp, även om man tappar mycket fisk

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                      8 svar
                      1 960 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg richtermo  
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 346 visningar