Någon som har testat Daiwa J-Braid flätlina ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som har testat Daiwa J-Braid flätlina ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Daiwa är fristående och jobbar själva över hela Europa. Bios har inget med oss att göra längre.
    J-braid kommer i tre olika färger, chartreuse, mörkt grön samt multicolor. I Europa finns ingen 0,32 utan vi har 0.28 samt 0,35mm. Jag själv kör gädda med 0,28. De som har problem med att linan går av bör kliva upp ett steg i dimension anser jag, för den är lite tunnare irl än vad som anges i mm. Sen vet jag att många har problem att kasta lätta vikter med multirulle vilket inte är linans fel utan snarare rullens. saltiga linan finns i multicolor från 0.16mm upp till 0,35mm 100lb. 300m spole rek.ca 999:-

Kommentera

Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
      Daiwa är fristående och jobbar själva över hela Europa. Bios har inget med oss att göra längre.
      J-braid kommer i tre olika färger, chartreuse, mörkt grön samt multicolor. I Europa finns ingen 0,32 utan vi har 0.28 samt 0,35mm. Jag själv kör gädda med 0,28. De som har problem med att linan går av bör kliva upp ett steg i dimension anser jag, för den är lite tunnare irl än vad som anges i mm. Sen vet jag att många har problem att kasta lätta vikter med multirulle vilket inte är linans fel utan snarare rullens. saltiga linan finns i multicolor från 0.16mm upp till 0,35mm 100lb. 300m spole rek.ca 999:-
      Så J-braid och saltiga är inte samma lina alltså?
      Men jäklar vilket pris. Lina för samma pris som en ok rulle...
      Ibland undrar man
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Saltiga är 12 trådig, J-braid 8 trådig. 3,33 per meter för en värsting lina är inte så dyrt.

Kommentera

Någon som har testat Daiwa J-Braid flätlina ?

Saltiga är 12 trådig, J-braid 8 trådig. 3,33 per meter för en värsting lina är inte så dyrt.
          Ja ok!
          Men jo, jag tycker alla "superlinor" är ocker, kan inte minnas att jag sett eller hört något som legitimerar detta pris.
          Det är säkert vansinnigt sjuka avanser på detta. Trots flera led sen så klart.
          Hade inte förvånat mig om kostnader i tillverkning är 1öre/m eller nåt sånt.

Men jag kan ju ha fel förstås.

Så ja, att fylla en ~2000:- rulle med lina för ~1000:- känns sjukt.

Men man har inte många andra val
          Senast ändrad av Bowen; 2016-03-06, 15:27.
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
            Så J-braid och saltiga är inte samma lina alltså?
            Men jäklar vilket pris. Lina för samma pris som en ok rulle...
            Ibland undrar man
            Värre är väl Morethan-linan som ligger på 5,9kr per meter :P
            (Säljs i 135m med rek på 800kr) Dock tillgänglig i mindre dimensioner än Saltigan.

Även om ni inte är återförsäljare åt dem längre så lär ni väl privat använda deras produkter... därav till denna fråga: Har ni/du haft chansen att testa Saltigan eller MT-linan än?
            När jag pratade med Daiwa sa de att den stora skillnaden mellan Saltiga och MT är de tillgängliga dimensionerna, men meter-priset är det ju lite skillnad på också, hade vart intressant att veta om det är något annat som skiljer dem åt som motiverar prisskillnaden.

Kommentera

Hej jag jobbar åt Daiwa nu för tiden, men har ej hunnit prova någon av våra 12-trådiga linor, dock J-Braid som jag fiskat med och som är mycket bra

Kommentera

Hej Daiwa-Buster;
                Två av mina mest långkastande multirullar heter Daiwa Procaster PMA35 och Daiwa Procaster PR35SH.. Du kan få byta till dig en av rullarna mot 10 st Shimano Calcutta 400 eller 700 och din gamla Buster Magnum...

Old Firehand
                Senast ändrad av Old Firehand; 2016-03-06, 18:18.

Kommentera

Hej jag jobbar åt Daiwa nu för tiden, men har ej hunnit prova någon av våra 12-trådiga linor, dock J-Braid som jag fiskat med och som är mycket bra
                  Hej Daiwa-Buster;

Visste du att dina gamla jobbarkompisar Mats Olovsson och Per Westerlund en gång i tiden var hemma hos mig och Ulla (in memoriam) och åt middag...

Mats Olovsson var försäljningschef hos Arjon i Malung, Arvid Jonsson innan han startade och gjorde Normark Scandinavia känt över hela Europa....

Mats har jag alltid gillat! Jag och sonen John-Fredrik fiskade Lax i "pool-vid-pool" med Mats och några av Mats Göteborgskunder i Gaula några år på 1980- och 1990-talet.

John-Fredrik fick en Lax på 15,3 kilo och en Lax på 13,2 kilo i Gaula på Bogen-Reppe-sträckan, Gaula i poolen ovanför Mats O. Du skulle ha sett Mats blickar och hört hur han skrek och pekade till sina Göteborgskunder när John-Fredrik drillade den ena Laxen efter den andra...

De bästa sträckorna vi fiskade Lax på i Gaula hette Fröset och Moe..

Memories!
                  http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand

Ps. Sträck på Dig!! Ett av Sveriges mest sålda jerkbeten är uppkallat efter Dig?? Egentligen skulle filmen du var med i hetat "Buster-Feber"!! Ds.
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2016-03-06, 18:39.

Kommentera

Bowen,
                    när jag sa att det är samma lina syftade jag på J-braid chartreuse vs multicolor. Den Saltigalina jag har provat är Daiwa Saltiga Boat Braid vilket inte är samma Saltigalina som nämns av andra i tråden. Min observation är också att Daiwa Saltiga Boat Braid och Daiwa J-Braid är väldigt lika varandra, kanske rent av samma lina.
                    Vid linval handlar det om att "förstå" olika linor och där är bland det viktigaste såklart styrka i förhållande till diameter. Utter, du nämner hur du uppfattar det amerikanske vs europeiska sättet att mäta brottstyrka. Jag tror inte det du skriver stämmer. Mig veterligen var vissa linor från Stren några av de få som angav sin brottstyrka med knut i vått tillstånd. Jag tror att europeiska branschregler möjliggör oseriös marknadsföring och märkning och av linor med dess styrka i förhållande till diameter. Nu handlar denna tråd om Daiwa J-Braid, men detta är ett generellt problem bland många linor som säljs i europa och inget alls unikt för Daiwa. Berkley har haft några riktiga höjdare (nån variant av Whiplash) med angiven diameter 0,17-0,19mm som i själva verket var minst 0,40mm. Har samma erfarenhet från Spiderwire Code Red braid...
                    Alla linor jag köpt vid resor till USA (Berkley Tracer Braid, Power Pro, Momoi Verifier Braid, J-Braid) så har angiven styrka vid tex 30lb alltid varit ca 0,28mm oavsett tillverkare. Samma gäller 40lb som alltid är kring 0,32mm. Kollar man tidigare i tråden på Daiwa Europas tabell för J-Braid på angiven diameter och brottstyrka tror jag inte på den och jag skulle aldrig förvänta mig att en 0,06mm lina håller för 4kg. Jag tror på att använda Daiwa USAs tabell för J-Braid http://www.daiwaweb.com/us/contents/...aid/index.html och försöka förstå vilken modell det motsvarar i Europa http://www.daiwa.de/dw/en/products_1...vs_prdrows2=10 .
                    Jag har använt 55lb (0,36mm) Daiwa Saltiga Boat Braid till havsfiske i Norge och den fungerade grymt bra. Jag har köpt multicolor J-Braid 30lb och J-Braid 40lb som ska spolas på nu i vår och jag tror den kommer fungera lika bra som Saltiga Boat Braid. Och jag vet att diametern på 0,28mm och 0,32mm stämmer ungefär så jag har rimliga förväntningar.
                    Senast ändrad av RichardR; 2016-03-06, 18:43.

Kommentera

Jag är jätteglad och tacksam för alla grymma inlägg i min J-Braid tråd
                      Stort tack för det !

Jag kommer helt klart att testa linan men som med de flesta andra flätlinor så får man ta angiven brottstyrka/tjocklek med en stor skopa salt.
                      Jag tror man helt enkelt får klämma och känna lite samt jämföra med andra linor hur tjock/tunn linan känns.

Btw, synd att man inte var i dessa tankebanor för en tid sedan då Buster själv var hos lokala fiskebutiken. (POs Sundsvall)
                      Hade varit kul att snacka lite Lina istället för nån gammal isborr som LarsÖ ville handla

/ HenkeW

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 354 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                      19 svar