Att den "snapar" av gör att den går bort för mej (skatbon är något som ingår i mitt fiske:-( ). Det var synd, hade tänkt testa denna lina men nu avvaktar jag o hoppas vi får fler recensioner i denna tråden.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Någon som har testat Daiwa J-Braid flätlina ?
Collapse
X
-
Jag har iofs alltid varit nöjd med vanliga Fireline på Haspel men den låter så förbannat mycket i spöringarna och det stör jag mig på.
Googlar man lite på div olika kända linor så kommer man kunna hitta negativa saker om alla modeller.
Jag ser tex i denna tråden att någon var missnöjd med PP S8S och den är jag själv väldigt nöjd med, på Multirullar.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inläggAtt den "snapar" av gör att den går bort för mej (skatbon är något som ingår i mitt fiske:-( ). Det var synd, hade tänkt testa denna lina men nu avvaktar jag o hoppas vi får fler recensioner i denna tråden.Senast ändrad av Monkey; 2016-02-07, 12:08.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Monkey Visa inläggVilken lina gör inte det om man inte fiskar med 0,36-0,40 (vem vet den ärliga dimensionen ?!) och bara fiskar små beten... Får du en PO på ett par hekto gummi/trä/plast så blir det nog oftast hej då.
Åker jag förbi gränna kommer jag byta lina(sen om det var j-braid blir jag osäker på nu..).
Edit: för övrigt har jag nog blandat ihop personer på forumet, jontak och JarmoK.Senast ändrad av Jefvelberg; 2016-02-07, 12:17.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av HenkeW Visa inläggVad kör du för dim ?
Den kändes väldigt tunn och smidig.
Jag jämförde J-braid 0,13 mot Fireline 0,12 och jag tyckte J-braid kändes tunnare..
Hur upplever du tjockleken ?
Kommentera
-
Intressant detta, har läst lite här och där, minns inte var, att flätlinor går av mitt i kastet... (och vid mothugg) Om jag förstår rätt så är det inte p g a en vanlig PO utan en liten "kink", ögla eller vad man ska kalla det, som gör att linan går av när betet flyger/belastar som mest.
Kan det vara så som han säger, menar i videon (?) att de nyare, tunnare, mjukare linorna med 8 trådbuntar är känsligare? Att de lättare bildar kinkar, en tvinnad "knuta" som brister under belastning?
Det verkar som tunnare linor 20-40lbs verkar mer känsliga och det är väl logiskt på nåt sätt... Har själv kört med en sån modern 8 trådig lina men 62 lbs test (ca 0,33) och den har klarat sig bättre, tjockleken ger kanske bättre marginal?
Vi lär kanske få höra alltmer om det då alltfler går över till de nyare 8-12 trådiga linorna...rapportera gärna om era erfarenheter i FS!Senast ändrad av anteman; 2016-02-07, 19:09.
Kommentera
-
Hej
Nyfiken på vilken 62lbs 0,33mm lina du har. Är det YGK, Varivas eller något annat kul?
Mvh Richard
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggIntressant detta, har läst lite här och där, minns inte var, att flätlinor går av mitt i kastet... (och vid mothugg) Om jag förstår rätt så är det inte p g a en vanlig PO utan en liten "kink", ögla eller vad man ska kalla det, som gör att linan går av när betet flyger/belastar som mest.
Kan det vara så som han säger, menar i videon (?) att de nyare, tunnare, mjukare linorna med 8 trådbuntar är känsligare? Att de lättare bildar kinkar, en tvinnad "knuta" som brister under belastning?
Det verkar som tunnare linor 20-40lbs verkar mer känsliga och det är väl logiskt på nåt sätt... Har själv kört med en sån modern 8 trådig lina men 62 lbs test (ca 0,33) och den har klarat sig bättre, tjockleken ger kanske bättre marginal?
Vi lär kanske få höra alltmer om det då alltfler går över till de nyare 8-12 trådiga linorna...rapportera gärna om era erfarenheter i FS!
Kommentera
-
Foton
Collapse
-
Svar till Sunline Siglon PE X8 Braidav perch61Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...2 Foton
-
Kanal: Linor
2024-01-08, 09:15 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
|
12 svar
1 354 visningar
0 gillar