Jag köpte en rulle J Braid 0.28 på Happy angler för 159kr i december, har fiskat med den typ 15 fiskepass och är helnöjd med den linan, den har inte gått av vid kast för mig någon gång, bara vid bottennapp, så i mina ögon är det en jävligt bra lina som oxå har ett bra pris. Och för nyfikenhetens skull kontaktade jag Happy angler för att fråga om dom hade haft nåt strul med J braiden och dom sa att ingen hade klagat lr reklamerat någon lina, så jag kommer beställa ett par spolar till/ mvh
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Någon som har testat Daiwa J-Braid flätlina ?
Collapse
X
-
Nä Cosmoz 08s erfarenheter får iaf mig att vänta... Har ju kört bl a PP gul, röd, Fireline, Tracer braid i klenare dimensioner förr utan hans plötsliga linbrottserfarenheter... Då känns inte sånt så hett å innovativt...
Men det kan ha varit ett måndagsexemplar, pröva gärna ni andra och lämna feedback i denna tråd!Senast ändrad av anteman; 2016-02-19, 10:42.
Kommentera
-
Jag är sugen på att bestycka min nya Torium 16 med J-braid multicolor.
Är det samma lina tråden handlar om men med annan färg bara kanske?
Har saltist multicolor utgått, kanske är det samma som någon annan sa i tråden?
Frågan är bara vilken dimension man skall ha?
Rullen är ganska liten, "narrow spool"
Men jag vill ju få på ett par hundra meter i alla fall.
Tips på dimension på just J-braid multicolor för tungt norgefiske?Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
Fiskesnacks AbborrFemma 2020
Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."
-Okänd
Kommentera
-
Ursprungligen postat av HenkeW Visa inläggHalloj
Någon här inne som har testat flätlinan Daiwa J-Braid X8 ?
Kände på den i lokala butiken igår och den kändes jäkligt nice !
Kommer byta lina på mina Hasplar och blev sugen på att testa något helt nytt.
Någon med erfarenhet av linan i fråga ?
/ HenkeW
Mina erfarenheter av Daiwas rullar och spön är otroligt goda! Någon Daiwa-lina har jag aldríg haft, men skulle inte tveka att köpa linan om den finns att köpa i bulkspole. Själv köper jag alltid både nylon- och flätlinor i bulkspolar. Då slipper jag kasta spillbitar...
Friskt vågat hälften vunnet!
Old Firehand
Kommentera
-
Eftersom frågan döck upp igen om olika linklassningarn i USA och Europa så tänker jag lite fräckt citera mig själv:
"... i Europa anges den lineara dragkraften av den torra linan, i USA den ( här lämnar mig min svenska) Nassknotentragkraft, dvs. den dragkraften som linan i våt tillstånd med någon standartiserad knut uppvisar. Därför är diametern i USA i regel större vid samma angiven dragkraft. Det blir också mera realistiskt med det amer. systemet."
Cheers
Mario
Kommentera
-
Hej
Det är samma lina. Menar du nya modellen av Torium, HGA? Då kan jag meddela att den rymmer ca 430m 0,36mm/55lb Daiwa Saltiga Boat Briad. Har själv spolat på och mätt med externt räkneverk. Den dimensionen på linan klarar även det tyngsta flundrafisket med marginal. Vill du ha en mera "allroundlina" som skär vattnet bättre och enklare att hantera på större djup skulle jag välja 40lb/0,32mm J-Braid multicolor. Har själv en sån bulkspole hemma till mina havsfiskerullar. Då räknar jag med att få på minst 450m på Toriuam HGA16.
Fiskar även med 30lb/0,28mm om det är stora djup eller snabbare ström. Aldrig varit med om att en fisk dragit av 0,28mm och fått min största flundra på 180+cm med sån lina.
OBS, alla min angivelser är baserade på "amerikanska specar" på linorna , och även inköpta i USA.
Ursprungligen postat av Bowen Visa inläggJag är sugen på att bestycka min nya Torium 16 med J-braid multicolor.
Är det samma lina tråden handlar om men med annan färg bara kanske?
Har saltist multicolor utgått, kanske är det samma som någon annan sa i tråden?
Frågan är bara vilken dimension man skall ha?
Rullen är ganska liten, "narrow spool"
Men jag vill ju få på ett par hundra meter i alla fall.
Tips på dimension på just J-braid multicolor för tungt norgefiske?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av HenkeW Visa inläggHalloj
Någon här inne som har testat flätlinan Daiwa J-Braid X8 ?
Kände på den i lokala butiken igår och den kändes jäkligt nice !
Kommer byta lina på mina Hasplar och blev sugen på att testa något helt nytt.
Någon med erfarenhet av linan i fråga ?
/ HenkeW
Eftersom många Fiske-Snackare här när det gäller just linor tycker så olika kan det vara hög tid att någon helt oberoende testare får jämföra olika fabrikat av flätlinor där verkliga dimensioner och dragstyrkor framgår..
Det är inte guld allt som glimmar!
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old Firehand
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Henke;
Eftersom många Fiske-Snackare här när det gäller just linor tycker så olika kan det vara hög tid att någon helt oberoende testare får jämföra olika fabrikat av flätlinor där verkliga dimensioner och dragstyrkor framgår..
Det är inte guld allt som glimmar!
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old Firehand
www.trumman.com
Kommentera
-
Ursprungligen postat av RichardR Visa inläggHej
Det är samma lina. Menar du nya modellen av Torium, HGA? Då kan jag meddela att den rymmer ca 430m 0,36mm/55lb Daiwa Saltiga Boat Briad. Har själv spolat på och mätt med externt räkneverk. Den dimensionen på linan klarar även det tyngsta flundrafisket med marginal. Vill du ha en mera "allroundlina" som skär vattnet bättre och enklare att hantera på större djup skulle jag välja 40lb/0,32mm J-Braid multicolor. Har själv en sån bulkspole hemma till mina havsfiskerullar. Då räknar jag med att få på minst 450m på Toriuam HGA16.
Fiskar även med 30lb/0,28mm om det är stora djup eller snabbare ström. Aldrig varit med om att en fisk dragit av 0,28mm och fått min största flundra på 180+cm med sån lina.
OBS, alla min angivelser är baserade på "amerikanska specar" på linorna , och även inköpta i USA.
Nej jag menar gamla modellen innan den. Lite osäker på om den sväljer lika mycket lina? Får googla lite.
Stort tack för dina erfarenheter!
Det låter som 0,32 blir bra då kanske.
Himla jobbigt med amerikansk kontra europeisk standard dock.
Har vi gått igenom i tråden vad en europeisk dimension motsvarar i europeiska?
Alltid skall det vara nåt invecklat
Tack!Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
Fiskesnacks AbborrFemma 2020
Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."
-Okänd
Kommentera
-
Daiwa/BIOS Sverige som verkar läsa denna tråd (Buster) kan väl berätta vad 40lb/0,32mm US/Amerikansk J-Braid motsvarar i Europa.
Ursprungligen postat av Bowen Visa inläggTjena!
Nej jag menar gamla modellen innan den. Lite osäker på om den sväljer lika mycket lina? Får googla lite.
Stort tack för dina erfarenheter!
Det låter som 0,32 blir bra då kanske.
Himla jobbigt med amerikansk kontra europeisk standard dock.
Har vi gått igenom i tråden vad en europeisk dimension motsvarar i europeiska?
Alltid skall det vara nåt invecklat
Tack!
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
|
12 svar
1 391 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av .art