Någon som har testat Daiwa J-Braid flätlina ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som har testat Daiwa J-Braid flätlina ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Pratade med Daiwa idag gällande linan och det verkar som att skillnaden mellan Saltiga och Morethan mestadels är dimensionerna. Saltiga finns tillgänglig i större dimensioner.

Enligt Daiwa så är tanken med linan att den helt enkelt ska vara den bästa som går att få tag på, den ska tydligen vara så nära helt rund som man kan komma med en flätad lina och kvalitén på materialet ska vara det bästa som går att få tag på.

Hur ser det ut på konkurrenterna om jag skulle göra en jämförelse vilken annan lina är mest intressant att jämföra med? (Jag har dålig koll där).

Kommentera

Kanske är "Morethan-12" bland de bästa man kan få tag i men för de pengarna den kostar (ca 4,70/m i Japan...) så avvaktar iaf jag... SÅ dåliga är faktiskt inte 4-8 trådiga flätlinorna... och frågan är hur mycket bättre 12-trådigt är? En hel del eller en aning?

Fast det står väl inte på förrän vi får höra från olika "Brand Teams" hur revolutionerande de 12-trådiga linorna är...
      Ffa när man vertikalar, trollar, vill kasta långt, vill kasta med precision, vill...

Kommentera

Hehe det kan jag absolut hålla med om! Är ytterst tveksam till att det skulle vara värt att lägga på så mycket för en lina, men jag har linan på väg in så får väl testa den inom ett par veckor förhoppningsvis då är det lättare att jämföra förmodligen

Kommentera

Nu har jag fått min nya rulle Daiwa Zillion ihop med 0,16 J-Braid och jag har provat några kast, på första kastet försvann första betet, kastet var väldigt löst för jag såg att jag hade en liten ögla i spolen och tänkte att jag gör ett löst kast på några meter (ca 5m) . Det blev ett litet stopp och linan gick av. Aldrig varit med om att någon linan har gått av vid ett så löst kast, tänkte ge upp och dra av skiten. Men gav det ett försök till och då gick det mkt bättre, även vid ett overrun höll linan bra, den får sitta på ett tag till för utvärdering.
          Linan är väldigt mjuk och tyst ock känns riktigt tunn. Var först rädd att 0,16 skulle kännas grov för öring men nu när man har den i handen känns den nästan för tunn.
          Jämför jag känslan mot slide braid upplever inte jag någon större skillnad.
          Tog en bild på sufix 0,18 bredvid j-braid upplever att det är ganska stor skillnad mellan dessa i stl

Kommentera

Nytt försök idag , på femte kastet snäppte det till i linan & där for det betet , det var knappt så man kände snäppet .
            Linan har alla egenskaper man önskar sig av en topp lina , den är tunn , mjuk , len , följsam & tyst .
            Men den tål ingenting lilla minsta & linan går av på engång .

Måste nog säga att det är den sämsta linan jag har testat , litar mer på min nanofil lina 0,10 mm .

Kommentera

Tråkigt att videons innehåll s a s bekräftas men bra med feedback

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
                Nytt försök idag , på femte kastet snäppte det till i linan & där for det betet , det var knappt så man kände snäppet .
                Linan har alla egenskaper man önskar sig av en topp lina , den är tunn , mjuk , len , följsam & tyst .
                Men den tål ingenting lilla minsta & linan går av på engång .

Måste nog säga att det är den sämsta linan jag har testat , litar mer på min nanofil lina 0,10 mm .
                Ahh vad surt. Kollar på bilden från föregående inlägg. 0,16mm för en 20lb lina verkar tunt. 20lb j-braid i usa är 0,23mm. Min 30lb är ,28 och min 40lb ,32mm. Vart har du köpt din? Av beloppet att döma var det nog varken sek, gbp eller dollares.
                Senast ändrad av RichardR; 2016-02-14, 16:45.

Kommentera

Ursprungligen postat av RichardR Visa inlägg
                  Ahh vad surt. Kollar på bilden från föregående inlägg. 0,16mm för en 20lb lina verkar tunt. 20lb j-braid i usa är 0,23mm. Min 30lb är ,28 och min 40lb ,32mm. Vart har du köpt din? Av beloppet att döma var det nog varken sek, gbp eller dollares.
                  Köpte min från Fishing mart i Polen för jag hittade ingen i sverige som hade den på lager .

Skulle vara kul att jämnföra en 20lb lina från europa vs usa
                  Hämtad från Daiwa Europa
                  Click image for larger version

Name:	Daiwa Europe.JPG
Views:	1
Size:	62,6 KB
ID:	1780880
                  Daiwa USA
                  Click image for larger version

Name:	Daiwa USA.JPG
Views:	1
Size:	75,2 KB
ID:	1780881

Provade Team Dragon Braid förra året & den känns identisk som Daiwa J-Braid , skulle kunna sätta en peng att det är samma lina men olika förpackningar

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
                    Köpte min från Fishing mart i Polen för jag hittade ingen i sverige som hade den på lager .

Skulle vara kul att jämnföra en 20lb lina från europa vs usa
                    Hämtad från Daiwa Europa
                    [ATTACH=CONFIG]85020[/ATTACH]
                    Daiwa USA
                    [ATTACH=CONFIG]85022[/ATTACH]

Provade Team Dragon Braid förra året & den känns identisk som Daiwa J-Braid , skulle kunna sätta en peng att det är samma lina men olika förpackningar
                    http://www.huntyardberras.com/flatli...raid-135m-fluo
                    Daiwa Europas tabell är skitsnack. Alldeles för hög angiven brottstyrka i förhållande till diametern. Gäller även din lina Esko då den är köpt från Europa. 40lb är alltid minst 0,30mm såvida det inte är en väldigt dyr lina från tex YGK eller Varivas.
                    Fattar inte att detta skitsnack och falska marknadsföring av linproducenter får fortsätta i Europa.

Kommentera

Och jag som precis spolade på 0.13mm på min borrerulle...
                      Allt går bra, tills det börjar gå åt helvete

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 354 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                      19 svar