När jag skaffade min första multirulle för lättare fiske(abborre), en Okuma Cerros CR-266VLX, så spolade jag på 0,13(eller var det 0,12?)Daiwa J-Braid X-8, limegrön. Den färgade av sig rejält. Jag hade rejäla bekymmer med skatbon, men om jag ska skylla på linfabrikatet eller att såpass tunn dimension på lina inte lämpar sig för applikationen(kast med beten från 10-30 gram)eller en lågprofilnybörjares handhavandefel har jag inget entydigt svar på, men att handhavandet är en bov i dramat råder det ingen tvekan om. Om det är den enda boven låter jag vara osagt.
När alltför mycket av linan gått förlorad efter alltför många skatbon så blev det 0,12 Fireline och då blev det ännu värre. Sen har jag förstått att just Fireline inte brukar rekommenderas för multirullar.
Inför kommande säsong tänkte jag satsa på en något grövre dimension(0,15+)av en för ändamålet rekommenderad lina.
När alltför mycket av linan gått förlorad efter alltför många skatbon så blev det 0,12 Fireline och då blev det ännu värre. Sen har jag förstått att just Fireline inte brukar rekommenderas för multirullar.
Inför kommande säsong tänkte jag satsa på en något grövre dimension(0,15+)av en för ändamålet rekommenderad lina.
Kommentera