Någon som har testat Daiwa J-Braid flätlina ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som har testat Daiwa J-Braid flätlina ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jag har faktiskt Daiwa J-braid x8 och har nu letat fram linan för att göra ett test på brottstyrkan.
    Linan är köpt i Finland.
    Linan: Daiwa Jbraid 0.10mm 6kg. 13lbs/PE #0.8 Har tyvärr inte möjlighet att lägga upp bild just nu.

Det som verkar stämma vid första anblick är 0.10mm för linan är verkligen tunn.

Jag testade linan nyss på följande sätt.
    Jag fäste hantelvikter i en vanlig ståltafs och knöt fast linan med en palomar knut i tafsen, precis som den skulle ha suttit på ett fiskespö under fisket.
    Jag lyfte sedan vikterna sakta och försiktigt från mjukt underlag(min säng) med linan snurrad runt handen och ca 50 cm lina mellan tafsen och handen.

Resultat:
    5kg vikt, linan gick av direkt innan vikterna ens lyft lite.
    3.5kg, ny linbit, linan gick av när vikterna lyft lite och stod på hög kant.
    1.5kg, ny linbit, linan höll och jag kunde lyfta hela vikten.
    2,5kg, samma linbit som lyfte 1,5kg, linan höll och jag kunde lyfta hela vikten.
    3kg, samma linbit som 1,5 & 2,5kg. gick av när vikten nästan lyft helt från sängen.

Sedan orkade jag inte testa mera.
    När linan gick av så gick den av mitt på linan, alltså inte vid knuten eller vid handen.
    Skryt-högkvalite-superlinan klarar mindre än hälften av vad som anges på förpackningen, vilket j*vla sk*t alltså.

Pinsamt av Daiwa att leverera detta. Dom sjönk som en sten nu i mina ögon.
    Dom skriver att det är en av dom bästa linorna på marknaden, det stämmer knappast, det är förmodligen en av dom sämsta.

Daiwa är med i Efttas lista på tillverkare som ska följa deras regler för linor och att märkningen på förpackningen stämmer.
    European Fishing Tackle & Trade Association

När linan inte håller halva vikten så kan dom knappast följa Efttas regler.
    Ska skriva ett mail till organisationen om det här, så kan dom förhoppningsvis göra mer tester och antingen ta bort Daiwa från listan med pålitliga tillverkare eller tvinga dom att leverera vad dom lovar och be om ursäkt till kunder som köpt den här linan.

Om fler skriver så är chansen större att Eftta kollar upp linan.
    info@eftta.com
    Senast ändrad av FiskeSnuset; 2016-06-16, 12:24.

[FONT=Trebuchet MS] Ajöss och tack för fisken![/FONT]

Kommentera

• Några nya bud angående linan?
      Börjar få lite kalla fötter angående att använda denna linan på min rulle för Norgeresan.

Kanske ta det säkra före det osäkra och byta till annan....
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

• Hej
        Förra året fiskade jag med Daiwa Saltiga Boat Braid 55lb (0,36mm) på alla mina rullar i Norge. Linan funkade mycket bra för mig och jag tror jag kanske tappade ett tackel vid linbrott vid riktigt bottennapp och fick dra för kung och fosterland. Nu till i år ville jag ha lite tunnare lina på en av rullarna för att skära vattnet bättre. Köpte 40lb (0,32mm) J-Braid i USA. Hade ca 430m 55lb boat braid på rullen innan och fick på ganska exakt 430m 40lb J-Braid. Inte exakt vad jag önskade då det indikerar att lindimensionen är densamma som jag hade innan.
        Hursomhelst känns DBB och J-Braid väldigt väldigt lika. Nu har jag inte fiskat med J-Braid ännu (åker i September). Oavsett lina har jag alltid med extrarullar och extraspolar när jag drar till Norge. Tex kommer jag ha med gamla hederliga PowerPro och SG HD8 braid som backup om J-Braid strular. Det är stor skillnad på att havs/vertikalfiska med en lina jämfört med spinnfiska så negativa egenskaper vid spinnfiske kanske är helt obetydliga vid havsfiske.

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
        Några nya bud angående linan?
        Börjar få lite kalla fötter angående att använda denna linan på min rulle för Norgeresan.

Kommentera

• Ursprungligen postat av RichardR Visa inlägg
          Hej
          Förra året fiskade jag med Daiwa Saltiga Boat Braid 55lb (0,36mm) på alla mina rullar i Norge. Linan funkade mycket bra för mig och jag tror jag kanske tappade ett tackel vid linbrott vid riktigt bottennapp och fick dra för kung och fosterland. Nu till i år ville jag ha lite tunnare lina på en av rullarna för att skära vattnet bättre. Köpte 40lb (0,32mm) J-Braid i USA. Hade ca 430m 55lb boat braid på rullen innan och fick på ganska exakt 430m 40lb J-Braid. Inte exakt vad jag önskade då det indikerar att lindimensionen är densamma som jag hade innan.
          Hursomhelst känns DBB och J-Braid väldigt väldigt lika. Nu har jag inte fiskat med J-Braid ännu (åker i September). Oavsett lina har jag alltid med extrarullar och extraspolar när jag drar till Norge. Tex kommer jag ha med gamla hederliga PowerPro och SG HD8 braid som backup om J-Braid strular. Det är stor skillnad på att havs/vertikalfiska med en lina jämfört med spinnfiska så negativa egenskaper vid spinnfiske kanske är helt obetydliga vid havsfiske.
          Jag har med annan rulle med annan lina på, men man vill än dock inte ha problem med "huvudrullen"
          problemet kanske dessutom visar sig i två missade flundror liksom

Menmen, har man denna magkänslan kanske man skall byta med en gång..

Är nojig över 0,28 och 58pounds.
          Det är nåt snäpp under lagom, och jag brukar ha nått snäpp över lagom
          Visst lär det hålla i teorin, (om inte linan är kass) men med nötning osv vill man kanske ha lite prutmån..

Click image for larger version

Name:	IMG_0749.jpeg
Views:	1
Size:	353,5 KB
ID:	1782059
          Senast ändrad av Bowen; 2016-07-15, 12:41.
          &

-Okänd

Kommentera

• 0,28mm och 58lbs stämmer garanterat inte. Verkar dimensionen0,28mm stämma? Då är det en 30lb lina. Jag har även 30lb J-Braid från USA. 0,28mm är angiven dimension

Kommentera

• Ursprungligen postat av RichardR Visa inlägg
              0,28mm och 58lbs stämmer garanterat inte. Verkar dimensionen0,28mm stämma? Då är det en 30lb lina. Jag har även 30lb J-Braid från USA. 0,28mm är angiven dimension
              Det är det som är så himla skumt, jag har ingen aning om ,28 stämmer.
              Kan kolla med skjutmått sen, men det lär ju inte ge mer än en fingervisning.
              &

-Okänd

Kommentera

• Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                Några nya bud angående linan?

Den är känd för ha dålig brottstyrka i förhållande till diameter men där är de som gillar fiska med den.

Jag rekommenderar denna istället till Norgeresan. Fiskat mycket med denna lina och den är riktigt stark i förhållande till diameter. Och jäkligt trevligt pris på den. 300 meter för 399 kr.

Tyvärr har de inte lagt upp den i webshopen vad jag kan se. Så du får ringa dem.

Click image for larger version

Name:	13412985_520021094861130_180007842433285454_n.jpg
Views:	1
Size:	92,0 KB
ID:	1782062

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
                  Den är känd för ha dålig brottstyrka i förhållande till diameter men där är de som gillar fiska med den.

Jag rekommenderar denna istället till Norgeresan. Fiskat mycket med denna lina och den är riktigt stark i förhållande till diameter. Och jäkligt trevligt pris på den. 300 meter för 399 kr.

Tyvärr har de inte lagt upp den i webshopen vad jag kan se. Så du får ringa dem.

[ATTACH=CONFIG]88446[/ATTACH]

Tack för tipset.
                  Inte så sugen på en uddalina egentligen heller. (trots att "name brand" verkar suga med)
                  Sen vill jag få den påspolad, och malmö är lite för långt
                  &

-Okänd

Kommentera

• Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                    Tack för tipset.
                    Inte så sugen på en uddalina egentligen heller. (trots att "name brand" verkar suga med)
                    Sen vill jag få den påspolad, och malmö är lite för långt
                    Då skulle jag välja Strikewire. Det är den lina flesta jag känner som åker till Norge använder.

Kommentera

• Jag har lindat på 0.28 multi color på mina trollingrullar men inte hunnit testa än, kändes dock väldigt smidig och relativt tunn. Har dock hört från flera källor att det är krångel med lägre lindimensioner.

Jag känner några som fiskat med linan uppe i Norge och varit mycket nöjda. Vet dock inte vilken dimension de fiskat med.
                      Bloggen | Portfolio

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 378 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                      19 svar
                      1 646 visningar