Jag har faktiskt Daiwa J-braid x8 och har nu letat fram linan för att göra ett test på brottstyrkan.
Linan är köpt i Finland.
Linan: Daiwa Jbraid 0.10mm 6kg. 13lbs/PE #0.8 Har tyvärr inte möjlighet att lägga upp bild just nu.
Det som verkar stämma vid första anblick är 0.10mm för linan är verkligen tunn.
Jag testade linan nyss på följande sätt.
Jag fäste hantelvikter i en vanlig ståltafs och knöt fast linan med en palomar knut i tafsen, precis som den skulle ha suttit på ett fiskespö under fisket.
Jag lyfte sedan vikterna sakta och försiktigt från mjukt underlag(min säng) med linan snurrad runt handen och ca 50 cm lina mellan tafsen och handen.
Resultat:
5kg vikt, linan gick av direkt innan vikterna ens lyft lite.
3.5kg, ny linbit, linan gick av när vikterna lyft lite och stod på hög kant.
1.5kg, ny linbit, linan höll och jag kunde lyfta hela vikten.
2,5kg, samma linbit som lyfte 1,5kg, linan höll och jag kunde lyfta hela vikten.
3kg, samma linbit som 1,5 & 2,5kg. gick av när vikten nästan lyft helt från sängen.
Sedan orkade jag inte testa mera.
När linan gick av så gick den av mitt på linan, alltså inte vid knuten eller vid handen.
Skryt-högkvalite-superlinan klarar mindre än hälften av vad som anges på förpackningen, vilket j*vla sk*t alltså.
Pinsamt av Daiwa att leverera detta. Dom sjönk som en sten nu i mina ögon.
Dom skriver att det är en av dom bästa linorna på marknaden, det stämmer knappast, det är förmodligen en av dom sämsta.
Daiwa är med i Efttas lista på tillverkare som ska följa deras regler för linor och att märkningen på förpackningen stämmer.
När linan inte håller halva vikten så kan dom knappast följa Efttas regler.
Ska skriva ett mail till organisationen om det här, så kan dom förhoppningsvis göra mer tester och antingen ta bort Daiwa från listan med pålitliga tillverkare eller tvinga dom att leverera vad dom lovar och be om ursäkt till kunder som köpt den här linan.
Om fler skriver så är chansen större att Eftta kollar upp linan.
info@eftta.com
Linan är köpt i Finland.
Linan: Daiwa Jbraid 0.10mm 6kg. 13lbs/PE #0.8 Har tyvärr inte möjlighet att lägga upp bild just nu.
Det som verkar stämma vid första anblick är 0.10mm för linan är verkligen tunn.
Jag testade linan nyss på följande sätt.
Jag fäste hantelvikter i en vanlig ståltafs och knöt fast linan med en palomar knut i tafsen, precis som den skulle ha suttit på ett fiskespö under fisket.
Jag lyfte sedan vikterna sakta och försiktigt från mjukt underlag(min säng) med linan snurrad runt handen och ca 50 cm lina mellan tafsen och handen.
Resultat:
5kg vikt, linan gick av direkt innan vikterna ens lyft lite.
3.5kg, ny linbit, linan gick av när vikterna lyft lite och stod på hög kant.
1.5kg, ny linbit, linan höll och jag kunde lyfta hela vikten.
2,5kg, samma linbit som lyfte 1,5kg, linan höll och jag kunde lyfta hela vikten.
3kg, samma linbit som 1,5 & 2,5kg. gick av när vikten nästan lyft helt från sängen.
Sedan orkade jag inte testa mera.
När linan gick av så gick den av mitt på linan, alltså inte vid knuten eller vid handen.
Skryt-högkvalite-superlinan klarar mindre än hälften av vad som anges på förpackningen, vilket j*vla sk*t alltså.
Pinsamt av Daiwa att leverera detta. Dom sjönk som en sten nu i mina ögon.
Dom skriver att det är en av dom bästa linorna på marknaden, det stämmer knappast, det är förmodligen en av dom sämsta.
Daiwa är med i Efttas lista på tillverkare som ska följa deras regler för linor och att märkningen på förpackningen stämmer.
När linan inte håller halva vikten så kan dom knappast följa Efttas regler.
Ska skriva ett mail till organisationen om det här, så kan dom förhoppningsvis göra mer tester och antingen ta bort Daiwa från listan med pålitliga tillverkare eller tvinga dom att leverera vad dom lovar och be om ursäkt till kunder som köpt den här linan.
Om fler skriver så är chansen större att Eftta kollar upp linan.
info@eftta.com
Kommentera