Någon som har testat Daiwa J-Braid flätlina ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som har testat Daiwa J-Braid flätlina ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Linan går inte av i ett kast om den inte fastnar nånstans.. har lyckats dra av min power pro 0.36 på det sättet. tror inte felet ligger i linan utan att linan fastnar/trasslar när du kastar.

Kommentera

• Linan kan gå av i många skeden har varit med om att lina gått av innan kastet är fullbordat dvs när man laddar upp och då kan det inte fastna i något eller gör mothugg eller bara twitchar ett lätt bete och jag kontrollerar min lina under fisket gång för att se om jag skadat den. Så nej allting är inte alltid så enkelt och vissa linor är känsliga och har sämre hållbarhet. Att den går av p.g.a. ett overrun eller fastnar i en ring är sådant som händer men när dem bara brakar av utan någon större anledning då börjar iallafall jag tappa tålamodet och köper mig en ny lina som jag vet håller måttet.

Att du kastat av 0,36 spelar ingen roll har själv kastat bort beten med grövre lina pga att jag varit oförsiktigt men som sagt det har inte varit linans fel. När du lyckas pricka in en batch med redig skit lina du vet du vad vi pratar om.

/Apen

Kommentera

• Ursprungligen postat av steffelol Visa inlägg
        Har varit ute och fiskat borre med j braid nu. På ca 2 timmars fiske så small linan av mitt i ett kast 4 gånger, på två olika spön och rullar. varav det ena spöt är helt nyinförskaffat. Krångel i keramiken kan man räkna bort.

Skitlina. Har kasserat den nu.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
        Så var det för mig också , aldrig varit med om att en lina gott av så extremt lätt .
        Fick min lina utbytt & ersatt med 3 nya beten för dom jag förlorade .

Kommentera

• Ajajaj, en hel del fler missnöjda..
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

• Köpte på mig 0.32 j-braid när jag var i usa i våras för tyckte den kändes bra. Men efter allt jag läst här vettefan om jag ens vågar spola på den ��

Kommentera

• Ursprungligen postat av krabbish Visa inlägg
              Köpte på mig 0.32 j-braid när jag var i usa i våras för tyckte den kändes bra. Men efter allt jag läst här vettefan om jag ens vågar spola på den ��
              Dom som har köpt linan från USA så verkar dom linorna vara bättre.
              Eller dom kanske inte är bättre men klassning är istället korrekt.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Kommentera

• Jag använder numera USA-köpt J-Braid på sex rullar, både haspel och multi.
                Dimensionerna jag har är 0.15, 0.19 och 0.23mm.

Har inte haft några problem alls, linan har fortfarande inte gått av utan rejäl provokation. Den håller sig tätt vävd, färgen håller sig lika bra (eller dåligt) som på andra flätlinor.
                Flera bekanta som köpt J-Braid i Sverige delar mina erfarenheter men då min importerade lina känns och ser annorlunda ut än den svensksålda vågar jag fortfarande inte köpa J-Braid i Sverige.
                Tyvärr...

Kommentera

• Hur kommer det sig att svensksålda linor inte är samma som finns i USA?
                  Rör det sig om dåliga piratkopior som kommit ut på svenska marknaden eller är det så att Daiwa skickar ut olika linor under samma namn till olika länder?

Det här är ju något som vi måste gå till botten med och reda ut känner jag.

Hur ser skillnaden ut på USA och Svenska linorna? Någon som har båda och kan posta bild?
                  Någon som har kontaktat Daiwa om det här?

I vilka butiker köpte ni era linor som var av usel kvalité?

[FONT=Trebuchet MS] Ajöss och tack för fisken![/FONT]

Kommentera

• Ursprungligen postat av FiskeSnuset Visa inlägg
                    Hur kommer det sig att svensksålda linor inte är samma som finns i USA?
                    Rör det sig om dåliga piratkopior som kommit ut på svenska marknaden eller är det så att Daiwa skickar ut olika linor under samma namn till olika länder?

Det här är ju något som vi måste gå till botten med och reda ut känner jag.

Hur ser skillnaden ut på USA och Svenska linorna? Någon som har båda och kan posta bild?

I vilka butiker köpte ni era linor som var av usel kvalité?
                    Här ser du min lina på vänster sida den är specad 20 LB 0,16mm PE 1,2 medans linan till höger är en USA lina som är 0,23 & specad till 20LB
                    Click image for larger version

Name:	jbraid.jpg
Views:	4
Size:	87,0 KB
ID:	1781830
                    Kollar man Australiens klassning som har också PE 1,0 & 1,5 i sin klassning då finns det inte en siffra som stämmer mot våra Europeiska J-Braid linor . PE 1,2 då borde min lina ha varit mellan 0,13 & 0,15
                    Click image for larger version

Name:	pe12.JPG
Views:	1
Size:	19,6 KB
ID:	1781831

Förutom mig så känner jag 2 till som har provat J-Braid med samma resultat & alla linor är köpta av seriösa handlare från olika ställen ena i Skåne , andra i stockholm & min från Fishing mart
                    Samtliga av oss är erfarna fiskare med bra grejer som funkade perfekt innan j-braid & perfekt efter men inte alls med j-braid .

Kommentera

• Ursprungligen postat av FiskeSnuset Visa inlägg
                      Hur kommer det sig att svensksålda linor inte är samma som finns i USA?
                      Den frågan vill vi nog alla ha svar på...

Jag äger själv ingen rulle med svensksåld J-Braid men har servat ett gäng rullar med sådan påspolad.
                      Flera av dessa linor har varit använda ett fåtal fiskepass men har trots det tappat betydligt mer form (blivit lösa i flätningen) och färg än mina USA-köpta som jag använt 25-50 fiskepass.
                      Nästa gång jag får hem ett exempel ska jag ta bilder.

I och med att representanter från Daiwa hittar trådar där det passar att skriva om hur bra prylarna är antar jag i min enfald att de även hittat den här tråden.
                      Jag kan dock förstå om det är svårt för Daiwa att komma med raka svar då uppgifterna om J-Braid är lite spretiga. Själv har jag bara hört bra om linans hållbarhet från bekanta och fiskebutiker medan andra uppenbarligen har problem med att linan går av.

Den galna klassningen borde dock vara enkel att fixa.
                      Ett tips till tillverkaren:
                      Sätt dimension efter linans faktiska dimension och brottstyrka efter linans faktiska brottstyrka, mät på ETT sätt oavsett var linan ska saluföras - applicera dessa uppgifter på alla marknader - klart!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 397 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                      19 svar
                      1 665 visningar