Någon som har testat Daiwa J-Braid flätlina ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som har testat Daiwa J-Braid flätlina ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Någon som har testat Daiwa J-Braid flätlina ?

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
    Dra ett PM till RichardR & kolla vad han har för erfarenheter , att linan går av lätt verkar vara något som drabbar oftast dom som kastar med multi .
    Hoppas jag inte har jinxat din lina
    Ja jag gör det.
    Har hört raka motsvarigheten med, att linan är grym.
    Så du har bara halvjinxat det än

Men 0,28 kändes lite tunn alltså.. Man vill gärna ha lite nötningsmarginal..
    Senast ändrad av Bowen; 2016-03-18, 21:34.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Freedee Visa inlägg
      Skulle vara intressant om någon som har den skulle vilja provdra den i en våg!?

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=ZH9GoVAIGGI
      Så enligt den videon så klarar 9kg linan att lyfta en 12.2kgs hantel utan att gå av.
      Vid första lyftet är det tafsen av annan lina som går av, inte J braid linan.

Jag har använt 0.10mm 5.9kg och den tycks hålla minst 6kg. Jag är nöjd med den!

Kommentera

Jag har upptäckt en annan skillnad mellan min USA-importerade J-Braid och den svensksålda.

Har senaste tiden servat 3-4 rullar med J-braid i liknande dimensioner som jag har på mina egna rullar. Samtliga linor har spolats på i våras och fiskats ganska få gånger, cirka 3-10 fiskepass.
        Mina egna rullar har gått 25-40 pass, linan spolades på för över ett år sedan.

Samtliga rullar har fiskats i liknande småländska insjöar men intressant nog har den svensksålda chartreuse-färgade linan tappat mycket färg och blivit blekt gulgrön medan min importerade fortsätter vara tydligt ljusgrön.
        Är det någon som haft samma erfarenhet och kan tänkas veta vad det beror på?

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          Jag har upptäckt en annan skillnad mellan min USA-importerade J-Braid och den svensksålda.

Har senaste tiden servat 3-4 rullar med J-braid i liknande dimensioner som jag har på mina egna rullar. Samtliga linor har spolats på i våras och fiskats ganska få gånger, cirka 3-10 fiskepass.

Samtliga rullar har fiskats i liknande småländska insjöar men intressant nog har den svensksålda chartreuse-färgade linan tappat mycket färg och blivit blekt gulgrön medan min importerade fortsätter vara tydligt ljusgrön.
          En ren gissning från mig är att den amerikanska linan skulle kunna vara behandlad med någon annan färg eller coating som kanske innehåller kemikalier som inte får användas i EU. Generellt så har EU betydligt hårdare miljölagar och regler än vad de har i USA.
          Men detta är som sagt rena spekulationer från min sida.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg

Låter som om det är kraftiga skillnader på kvalitén .
            Dels färgen & även styrkan , Portello som säger att hans 0,10 lina klarar minst 6 kg medans min 0,16 klarade inte ens 5kg .

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
              Låter som om det är kraftiga skillnader på kvalitén .
              Ja, det verkar tyvärr så.

Det är väldigt synd då den J-Braid jag importerat från USA är en av de absolut bästa linorna jag använt.
              I förhållande till sitt pris är den helt oslagbar. Lite högre styrka än aviserat, mycket jämn form, håller färgen bra, knyter smidigt och har aldrig gått av utan rejäl provokation.
              Har har de importerade linan i olika dimensioner på flera rullar.

Den svenska har jag bara provkastat på rullar jag servat.
              Formen och färgen skiljer sig ganska markant från linan jag har på mina rullar, det är nästan som två helt olika linfabrikat.
              Det är synd att kvalitén är så ojämn, det har tyvärr lett till att jag inte vågat köpa J-Braid i Sverige.

Kommentera

Ursprungligen postat av steffelol Visa inlägg
                Och jag som precis spolade på 0.13mm på min borrerulle...
                Det gjorde jag med för ett tag sen och har fiskat med den 3-4 turer utan annat än gott att säga om linan
                I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Ursprungligen postat av KalleTking Visa inlägg
                  Det gjorde jag med för ett tag sen och har fiskat med den 3-4 turer utan annat än gott att säga om linan
                  Får hålla tummarna på att min fungerar också. Jag lyckades nämligen dra av linan för hand när jag skulle dra åt en knut (ja, linan var fuktad innan)
                  Dock så klippte jag av en bit och nu verkar den vara i gott skick. Har ännu inte hunnit fiska med den, men det blir nog till helgen.
                  Allt går bra, tills det börjar gå åt helvete

Kommentera

Har varit ute och fiskat borre med j braid nu. På ca 2 timmars fiske så small linan av mitt i ett kast 4 gånger, på två olika spön och rullar. varav det ena spöt är helt nyinförskaffat. Krångel i keramiken kan man räkna bort.

Skitlina. Har kasserat den nu.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
                    Allt går bra, tills det börjar gå åt helvete

Kommentera

• Fy fasen va ledsamt Mao väldigt skiftande kvalitet. I så fall hade jag tur.
                      I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 354 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                      19 svar