Nu har jag tröttnat på trasslande flätlinor (prövat flera bl.a. Fireline och TeamDragon 0,2 mm). Ett elände varje gång jag fiskar med Rogerdraget, Vicke eller spinnare. En anti-kink före draget hjälper, men inte helt. Använder haspelrulle, en gammal trotjänare ABU Cardinal 55, som jag annars är mycket nöjd med när jag fiskar med skeddrag, jigg och wobbler. Kan det vara en idé att gå över till multiplikatorrulle? Har dock aldrig fiskat med en sådan.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Trött på trasslande flätlinor
Collapse
X
-
Jag körde förr i tiden med fireline till bl a Vicke med enkelt beteslås/lekande under några år utan problem både till multi men främst haspel när jag fiskade havsöring. Är problemet främst lintvinning så pröva en eller rent av två kullagerlekanden av bra kvalitet.
Generellt skulle jag vilja påstå att fireline ofta funkar bättre till haspel än flätade linor då den förra är styvare...
Rullen var en Shimano Aero XT Fightin Drag eller vad en hette. Bra linuppläggning hade den och där tror jag att en gammal Cardinal 55 går bet om du också har problem med linhärvor och lösa linöglor vid kast och intagning...
Rätt multirulle kastar långt med en Vicke men får nog svårt att matcha en haspel med en lättare spinnare...I vart fall kräver det senare en mer rutinerad kastare med alert "bromstumme"...
Kommentera
-
Jag kör alltid trippel leka på mina fc tafsar och det löser problemet för mig. Och som andra säger så testa fireline då den är bättre på haspel. Även nanofil kan vara ett alternativJag är en fotograf och filmskapare som älskar det kontrollerade kaos som följer med kajakfiske.
Sponsor: https://Kajakfiskarna.se
Kommentera
-
Svaret är enkelt.
Haspel =nylonlina
Ambassadur =flätlina.
Alla som fiskar med haspel vet att det är lätt att få öglor som leder till trassel.
Ambassadur förutom att den trasslar mindre har mycket längre livslängd. Har en som är 25 år funkar fint fortfarande.
Cardinal 55 saknar väl IAR dom rullarna passar ännu sämre med flätlina.
Med byte till ambassadur slipper du även problemet med beten som hänger upp sig i tafsen vid utkast.
Mvh Fredrik
Kommentera
-
Jag skulle faktiskt säga byt rulle... Typ Shimanos Stradic, Aernos, Rarenium etc. Själv har jag en Mitchell Avocet och fiskat med den ett tag nu och inte ett tillstymmelse till trassel eller linöglor. Finns många bra rullar...
Vill tillägga att de Cardinal jag haft har varit lite benägna till både trassel och öglor vid alla former av fiske...Senast ändrad av Mijni; 2015-11-10, 09:41.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Barabajare Visa inläggSvaret heter Shimano Stella.
Har använt den modellen de senaste tre åren och som sagt hur smidigt som helst.
På dom igen
Bb
Kommentera
-
Om TS problem främst är lintvinning så skulle jag i den situationen och ordningen pröva fler kullagerlekanden, fireline/nanofil (inte nylon) och eventuellt en ny haspelrulle av god kvalitet.
Jag kör nästan bara multi men har man inte gjort det och vill ha EN rulle som enkelt fixar 20-30g Vicke och 10g spinnare så är haspel ett gott alternativ...
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Sunline Siglon PE X8 Braidav perch61Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...2 Foton
-
Kanal: Linor
2024-01-08, 09:15 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
|
12 svar
1 354 visningar
0 gillar