Trött på trasslande flätlinor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trött på trasslande flätlinor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har en hemmagjord historia som jag sätter rullen med lina i, sedan vevar jag bara in.
    Har inga som helst problem med trassel, ändå kör jag 90% spinnare på en rulle. Daiwa Procaster X RB, Fireline, fungerar hur bra som helst. Rullen kostar runt 500:- om du letar lite på eBay, dryga tusenlappen i Sverige. Älskar den rullen (har två). Har även en mycket dyrare Shimano Twinpower, inga problem med den heller.

Peter

Kommentera

Det man kan göra är att man bromsar linan precis innan draget träffar ytan precis som med multirulle så att inte onödig linan flyger ut. Innan man vevar in så kan man dra lite i spöet åt sidan så att linan inte ligger helt fri i luften för invevning av frihängande lina leder till trassel i det långa loppet.

Om man kastar långt och vevar in på slak lina i början så blir det också slak lina påspolad mitt på rullen och sedan när linan spänns av draget och linan lindas på hårdare så kommer det att bli problem om man gör det gång på gång 50 gånger.
      Linan lägger sig fel ibland om den är för slak och många bäckar små... tillslut sitter linan mitt på rullen löst och det blir ett helvetes trassel som för den ovane ser ut att komma från tomma intet..
      Om man kan se öglor av lina som hänger ut djupt inne från spolen efter en invevning så är det precis ett sånt trassel som är på väg att uppstå!
      Därför ska man ta i hårt och kasta så långt det går emellanåt och sedan veva in med spänd lina så att all lina får lägga sig hårt på spolen. Det är extra viktigt om man använder lätta drag som inte spänner linan tillräckligt hårt vid normal invevning.

Jag har sett hur ungefär halva rullen bara hoppar ut på en gång som ett skatbo på ett riktigt misskött spolning efter lång tids fiske. Händer det så är det för att man har gjort fel med linan under lång tid eller inte spolat på den riktigt från början.

Jag gör alltid det jag skrivit ovan och slipper trassel med min flätlina och min nylonlina, det trasslar nästan aldrig och gör det det så beror det oftast på att jag fastnar med linan i någon buske där jag står eller liknande. Det har blivit en naturlig del av fiske att sköta om linspolningen och jag tänker inte så mycket på att jag gör det längre.
      Jag använder också en eller två lekande på linan vilket hjälper så att linan inte tvinnas runt.

Jag fäller oftast tillbaks bygeln manuellt och gör det sällan med veven, då kan man med fingrarna lägga linan rätt och ibland spänna den lite om den är väldigt slak, det går helt naturligt nu och jag är van att göra det utan att tänka.
      Om man fäller tillbaks med veven så känns det som att ett halvt eller helt varv lina kan läggas på för löst eller att linan ligger över spolens topp och så bli det en ögla på spolen när man vevar några varv till vilket inte är bra.

Om man har en rulle med hårt påspolad lina och gör allting rätt så har jag svårt att se hur det kan gå snett hela tiden, så öva på att förebygga trassel under hela fisket med varje kast du gör.
      Om det skiter sig ändå så måste det vara något fel på rullen.

Det fungerar naturligtvis att ignorera linspolningen en stund och göra fel om man måste fiska snabbt eller koncentrera sig på något annat men man måste efter det reparera "skadan" man eventuellt har gjort genom att veva in linan spänd annars kan det trassla senare när man som minst behöver det.

TLDR
      Se till att linan spolas på tillräckligt hårt på spolen och låt den inte vara slak och frihängande vid invevning.

Gilla inlägget om du också sköter din lina på det här sättet!
      Senast ändrad av FiskeSnuset; 2016-06-09, 03:11.

[FONT=Trebuchet MS] Ajöss och tack för fisken![/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
      12 svar
      1 397 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg .art
      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
      19 svar
      1 664 visningar