Ursprungligen postat av Gössermann
Visa inlägg
Jag har också två svensktillverkade ABU Cardinal 55 som jag köpte introduktionsåret 1978 tillsammans med ABU Cardinal 54 och 57...
Alla mina gamla Cardinalrullar fungerar mycket bra än idag. Slirbromsen och knarrfunktionen hör till de bästa du kan hitta bland äldre haspelrullar...
Linuppläggningen kan det vara lite si och så med speciellt om du fiskar med flätlina. Jag har själv vid påspolningen av helt ny lina alltid fått börja med att under press linda upp linan för hand direkt på spolen åtskilliga varv i framkant på en Cardinal-rulle och i bakkant på en annan Cardinal-rulle för att kompensera linuppläggningen till att ligga helt jämnt utefter hela spolens längd...
Om du fiskar med flätlina och linan ligger ojämnt på spolen händer det ibland att ett helt sjok av lina åker igenom spöringarna och ibland med svåra trassel som följd. Se därför till att linan ligger helt jämnt på spolen innan du börjar kasta. ..
Nothing is forever!
Old Firehand
Ps. Jag läste det här med "distansbrickor" i Sir Arturs kloka inlägg. Det gäller att försöka hitta och kunna köpa dessa distansbrickor någonstans för att göra mina gamla, svensktillverkade ABU Cardinal-rullar uppdaterade till år 2016..Ds.
God Jul!
Kommentera