Trött på trasslande flätlinor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trött på trasslande flätlinor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
    Det är mina erfarenheter. På den tiden jag fiskade med haspel. Cardinal black max, shimano shahra fick jag byta flätlina ett par gånger per år pga av trassel...
    Ja, ja på de tiden var rullarna dina en svart öken så det förstår jag! Fast min gamla pensionerade Shimano Aero GTM 2500 fighting drag (med trasigt innandöme) har fortfarande en fin svartgrön Fireline på spolen som byttes vart 2-3 år efter vändning...
    Senast ändrad av anteman; 2015-11-11, 14:30.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
      Jag kan varmt rekommendera Fireline och liknande "fused" linor, framför både runda flätlinor (som bäddar för lintrassel) och nylon (som gör att du inte känner om det är en fisk eller tångruska du har på kroken).

Att köpa marknadens dyraste haspelrulle bara för att slippa linstrul är verkligen overkill de luxe.
      Tjääna
      Om du tror att man fiskar med Stella bara för att slippa lintrassel så är du rätt så naiv. Själv har jag använt Sorön xls, Penn battle, Revo premier, Okuma trio , ett gäng olika shimano, cardinaler, några mitchel, mmmm. Ingen av dessa kommer i närheten när det gäller broms, vevkänsla, gång/balans i "maskin", linuppläggning.
      Kort sagt den bästa haspel jag någonsin fiskat med.

Om tusen år är det perfekt
      På dom igen
      Bb
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
        Jag kan varmt rekommendera Fireline och liknande "fused" linor, framför både runda flätlinor (som bäddar för lintrassel) och nylon (som gör att du inte känner om det är en fisk eller tångruska du har på kroken).

Att köpa marknadens dyraste haspelrulle bara för att slippa linstrul är verkligen overkill de luxe.
        Hej Erik;

Om du har så dålig känsel att du inte känner om det är en fisk eller tångruska du har på kroken upptäcker du det troligtvis ganska snabbt när fisken (Laxen eller Öringen) går upp i flera höga luftsprång....

Både homogen nylonlina och flätad dacron-, dyneema- och spectralina har sina klara fördelar:

Nylonlinan är mer förlåtande och är svår att upptäcka för fisken i vattnet. Du tappar sällan en krokad Lax eller Öring om du fiskar med nylonlina. Med nylonlina på rullen brukar sällan krokar och fjäderringar rätas ut. Nylonlinan har dessutom ett lågt meterpris.

Flätlinan är i det närmaste helt stum. Därför kan du lättare kroka en fisk med ett kort, snabbt handledsryck... även på långt avstånd eller stort djup. Flätlinan åldras långsamt och bryts inte ner av solljus.

http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Old Firehand

Kommentera

Så här blir du enkelt av med lintvinn med spinnare

Click image for larger version

Name:	20151111_180134.jpg
Views:	1
Size:	595,4 KB
ID:	1779708

Och med en sån här kan man ofta motverka öglor som hoppar av spolen.

Click image for larger version

Name:	20151111_180334.jpg
Views:	1
Size:	982,5 KB
ID:	1779709

Men som sagt att fiska med en bra rulle med bra linupplägg är helt klart det bästa.
          Jag har inte haft ett enda trassel på mina flätade hasplar i sommar. Förra sommaren hade jag lite problem med vindknutar med runda linor men har inte haft det sen jag bytte till exeed.

Kommentera

Hej Freedee
            Sådär kan mina spinnare se ut efter en tids användning. Inte visste jag att det motverkar lintvinn, jag brukar alltid räta ut den.
            Vad visar den nedre bilden? Vad heter de där grejorna?
            Gråt inte...
            båten ligger i vassen still
            full med gäddor och braxar
            full med ålar och laxar
            (Alice Tegnér)

Kommentera

Det är distansbrickor man kan ha under spolen för att ändra (eller justera) linupplägget.

Blir det verkligen generellt mindre risk för öglor/knutar för att linupplägget blir mer koniskt (med konens bas i spolens nederkant)?

Det har väl betydelse hur spolen och rotorn ser ut också (t.ex. bred spole eller lång spole).

Jag gillar mest breda spolar. Linan rinner av spolen långsammare och risken för vindknutar minskar ju också.
              Men jag har inte haft de problemen mer än då jag fyllt upp spolen för mycket. 2-3 mm ska ju lämnas fria på spolkanten.
              Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2015-11-11, 21:20.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Nej det blir det väl inte, men lägger rullen linan för högt upp blir det öglor hela tiden, man ska ju justera så att linan ligger jämnt över hela spolen, alltså motverka att den lägger koniskt åt endera av hållen.
                Jag hade när jag var lite yngre ett Cardinal kit ifrån Abu. Hel jävla värdelös rulle. Trassel hela tiden. Det fick mej att inte köpa Abu på många år framöver men nu såhär 20 år senare så äger jag iaf 2st Abu rullar och är nöjd.
                Men som sagt så har man en lite bättre (läs dyrare) rulle så slipper man oftast att ens använda brickorna.
                Extra viktigt att ha en bra rulle om man jiggar och tar in mkt lös lina.

Det är ju ganska enkel matte, men folk vägrar eller anser sig inte ha råd att betala för en lite dyrare rulle men byter lina pga av trassel för dubbelt så mkt per säsong..

Det är egentligen ganska imponerande hur dom kan konstruera sån skillnad på kvalitet i dom olika prisgrupperna på rullar.
                Så här sa en ingenjör på Volvo "Det svåra är inte att bygga ett kullager som håller 20000 mil utan att bygga ett som går sönder efter 20000 mil"

Och det är ju tyvärr så det funkar!

/F

Kommentera

Ursprungligen postat av Gössermann Visa inlägg
                  Hej Freedee
                  Sådär kan mina spinnare se ut efter en tids användning. Inte visste jag att det motverkar lintvinn, jag brukar alltid räta ut den.
                  Vad visar den nedre bilden? Vad heter de där grejorna?
                  Hej.
                  Testa och dra den i vattnet och böj den tills kroppen slutar och rotera och bara skeden roterar runt kroppen.
                  Det är konstigt att spinnarna inte tillverkas på liknande sätt, men vem vet, kanske dom har ett finger med i lintillverkning också

Kommentera

Lintvinning kan ha i princip två orsaker. Den ena är att det tackel/bete man använder roterar längs sin egen axel. Sådan lintvinning undviks genom att välja bort drag som man vet är problematiska i detta avseende. Vill man använda sådana drag (tex för att det hugger bra på dem) så kan problemet i viss mån undvikas eller i vart fall minskas med bra lekanden eller olika sk antitvinn.

Den andra orsaken till lintvinning hänger samman med haspelrullens konstruktion. Här har tillverkarna utvecklat olika typer av linförare som åtminstone sägs reducera problemet (och det verkar funka). Däremot är ett idiotsäkert sätt att tvinna linan att veva när spolen slirar.

Det är alltså inte linan som orsakar lintvinningen. Däremot är olika linor olika känsliga i det avseendet.

Kommentera

kan rekommendera Shimano AR-C Aero, fick ofta vindknutar med min gamla rulle, också en shimano men i 500kr klassen.
                      den har större spole än vanligt vilket säkert hjälper en hel del!

har likadan lina på båda rullarna, men märker stor skillnad

aeron är inte billig, men hittade min på tradera från företag för 2 laxar
                      Senast ändrad av Zobe; 2015-12-17, 17:42.

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 354 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                      19 svar